Už se vám někdy stalo, že při usilovném přemýšlení na nějakou osobu vám tato osoba zavolala, nebo jste na ni dokonce narazili přímo na ulici? Tak tomu se říká synchronicita. Jako první tento jev popsal uznávaný švýcarský psycholog C. G. Jung a to jako „načasovanou sladěnost okolností“.
V průběhu století o něm přemítali mnozí další psychologové, fyzikové a uznávaní vědci, aby ho následně přijali za svůj a to, i přestože neexistuje jakékoliv vědecké podložení. Mnozí lidé jsou přitom přesvědčeni, že lidé stále ještě nejsou vědomostmi tolik na výši, aby synchronicitu dokázali pochopit…, což je velmi pravděpodobné. Ostatně dopracovat se třeba k takovému potvrzení gravitačních vln, o nichž mluvil Albert Einstein před více jak 100 lety, také trvalo celé století.Velká míra nepochopení, které ústí k téměř až mysterióznímu chápání synchronicity, může být inspirativní. Synchronicita je zmiňována v několika hudebních dílech, filmech a v poslední době se dostává třeba i do her. A tak tu máme Dead Synchronicity, old-schoolovou point-and-click adventuru klasického střihu, na kterou tvůrci z Fictiorama Studios vybrali peníze na Kickstarteru.
Už skutečnost, že Dead Synchronicity byla financovaná kickstarterovskou komunitou, může svědčit o sympatickém námětu. Na Kickstarteru je totiž tolik nových projektů, že se v dnešní době prosadí opravdu jen ti nejlepší či nejprůraznější vývojářské týmy. Ale zpět k námětu hry.
Velká vlna má na svědomí velké pozdvižení
Na začátku nebudete vědět vůbec nic. Probouzíte se v těle Michaela, černovlasého vytáhnutého týpka a to na bohem zapomenutém místě, odkud nevede (alespoň zdánlivě) žádná cesta ven. Prostředí je značně poničené a okolo vás se nachází v podstatě jenom písek, poničené domy, odpadky a nuzné stanoviště, v němž nacházíte samé ztracené existence.
Poměrně zajímavé zasazení brzy protne ještě jedna zajímavá věc. Už během prvotního průzkumu se totiž Michaelovi tu a tam stane, že se dostane do jiné dimenze – barevná iluze promítne dané prostředí za docela jiných okolností (jako byste se na jedno a to samé prostředí koukali v jiných časových údobích, to znamená, že každý pohled je jiný). Tyto časové průrvy do událostí vnášejí další zajímavé otázky, a jelikož jsou docela časté, brzy už neřešíte pouze to, co se stalo na Zemi, ale kupříkladu i to, kam vás tyto průrvy dostávají a co se vám tím autoři snaží naznačit.
Pokud s point-and-click adventurami máte trošku zkušeností, brzy se začnou odkrývat první souvislosti a vy velmi dobře pochopíte, o co ve hře jde. Přesto si děj Dead Synchronicity drží až do poslední chvíle to hlavní tajemství, i když k žádné vyložené „bombě“ nakonec nedojde, což není vyloženě špatně. Dead Synchronicity je jednou z těch her, které hráče zásobují otázkami a odpověďmi a také příjemnými překvapeními prakticky po celou dobu hry. Ostatně už samotné zasazení do postapokalyptické krajiny je v tomto žánru dosti neokoukané a určitě vás bude bavit.
Nevšední zasazení, ale klasická hratelnost
Dead Synchronicity je ve své podstatě klasická 2D point-and-click adventura pro Android. To znamená, že prozkoumáváte jednotlivé obrazovky, sbíráte předměty, tyto předměty kombinujete, komunikujete s lidmi a navíc řešíte zapeklité logické hádanky.
Sběr a kombinace předmětů probíhá zcela běžným způsobem – po kliknutí na něj ho seberete, vyvoláním inventáře se dostanete k nabídce vámi vlastněných předmětů, které následně můžete použít tažením na jiný aktivní předmět atd. Abyste nezapomněli na žádný důležitý předmět nebo aktivní místo na obrazovce, tvůrci do hry vpravili systém nápovědy. Funguje to tak, že po stisknutí příslušného tlačítka dojde ke zvýraznění všech aktivních předmětů na obrazovce. I když by tento systém měl patřit ke zcela standardním funkcím, bohužel stále ještě nepatří mezi standardní vybavení, takže za něj autory chválím.
Rozhovory s lidmi jsou zcela standardní – co se týče provedení – jakmile osobu oslovíte, můžete z menu níže vybírat jednotlivé otázky, na něž vám postava odpoví a to až do maximálního „prokecání“, tedy zodpovězení všech otázek. Samozřejmě otázky lze zopakovat a to kdykoliv si vzpomenete, přičemž nechybí barevné rozlišení již zodpovězených a stále nezodpovězených otázek. Nejlepší adventury pro Android toto považují za standard a Dead Synchronicity v tomto směru nezahálí. Samotné rozhovory jsou potom velmi nápadité a oceňuji také samotnou rozmanitost, kdy nejednou potkáte velmi zajímavé lidi s velmi zajímavým pohledem na svět, což může být vtipné, ale také inspirativní a osvobozující.
Pokud mluvím o rozhovorech, musím vzpomenout příjemnou možnost přejíždět mezi jednotlivými otázkami v menu tak, že nespustíte prst z displeje. Díky tomu si hru dobře užijete i na opravdu malých zařízeních a to i bez nepříjemných překliknutí. Osobně jsem hrála na smartphonu LG G2 a jednalo se o velmi příjemný zážitek, možná jen s výjimkou práce v inventáři – než mi došlo, že předmět, který potřebuji k práci, stačí jenom „namáčknout“ a on je potom již připravený ke kombinaci, trošku mi to trvalo. Možná, že tuto featuru autoři hráčům mohli předvést. Na druhou stranu věřím, že většina hráčů tuto skutečnost zaregistruje dříve a bez problémů.
Dead Synchronicity je hra s duší
Podnadpis výše v Dead Synchronicity obhájí hned několik věcí. V první řadě se samozřejmě jedná o příběh, který v sobě skrývá vzletné poslání. V druhém to je příjemná muzika a v tom třetím, posledním potom velmi neotřelá grafická stránka.
Asi jste si sami všimli, že Dead Synchronicity byste v záplavě jiných jí podobných adventur bez problémů poznali. A to bývá známka kvalitního umění. Není žádným překvapením, že Dead Synchronicity sesbírala spoustu různých ocenění a to včetně ocenění za design hry a za grafické zpracování.
Dead Synchronicity je nejlepší point-and-click adventura pro Android
Dead Synchronicity si mě omotala kolem prstu. Výborné zasazení hry doprovází skvělý příběh a spousta zajímavých hádanek, takže se nikdy nenudíte. Hra má navíc v zásobě optimalizované ovládání a na rozdíl od platformy PC vychází v úplném stavu, nikoliv epizodicky, takže si ji můžete užívat od začátku až do konce.
Dead Synchronicity
Hratelnost - 95%
Grafika - 92%
Hudba a zvuk - 78%
Originalita - 89%
89%
Pecka!
Skvělá point-and-click adventura klasického střihu a moderního zasazení, které nechybí zajímavé hádanky i neotřelé grafické zpracování.