Konec světa se v poslední době omílá snad ze všech stran. Měli jsme tu konec světa kvůli zombie, konec světa kvůli atomovým zbraním, konec světa kvůli klimatickým změnám i kvůli mimozemské invazi. Všechny tyto patálie jsme navíc prožívali v akčních hrách, RPG hrách i strategických hrách, takže člověk pomalu propadal pocitu, že už tu bylo vše. A měl by pravdu, snad až na jednu věc (toto tvrzení je pravdivé alespoň do té doby, než nás zase něco nepřekvapí) – roguelike RPG ve 2D světě.
Skyhill vypráví příběh o obchodníkovi, který se jednoho večera ubytuje na samotném vrcholu stopatrového hotelu Skyhill. Když se tento obchodník (říkejme mu třeba John) ráno probudí a chce pokračovat v cestě, rychle přijde na to, že svět není, co býval dřív. Jak se to seběhne? Když otevře dveře do koupelny, aby si vyčistil zuby, vyběhne na něho potvora, která je zřetelným mixem mezi člověkem a vlkodlakem. A to je jenom začátek.
Ze stovky až na zem
Jak vám naznačil nadpis, úkolem hráče je probojovat se skrze veškerou havěť a patro po patru se dostat až na zem. Každé patro sestává ze dvou pokojů a chodby. V těchto místnostech je různé vybavení a to se občas může (ale také nemusí hodit). Hráč tedy postupuje místnost po místnosti, štrachá ve skříních a šuplících, dívá se pod postele a snaží se shromažďovat vše potřebné. Přitom si dává pozor, aby nevyhladověl a aby mu nedošlo zdraví.
Třetí statistika, tedy energie, vám ukazuje, jak jste čilí. Energii spotřebováváte pohybem, přičemž platí 1 prohledaná místnost – 1 bod energie / jízda výtahem 2 body energie. Pokud vám energie dojde, začne se vám spotřebovávat zdraví. Pokud vám dojde i zdraví, jste mrtvý. A začínáte nanovo. Člověk se tak musí snažit přesně načasovat návrat do horního patra – pokud tam půjdete brzy, jste neefektivní, což se může projevit třeba rychlejší spotřebou potravin (ve spánku také přicházíte o energii). Pokud se tam vydáte pozdě, můžete přijít o celé zdraví.
Smrt je jen začátek
Zatímco v klasických herních titulech znamená smrt konec putování, ve Skyhill (a dalších roguelike hrách) je to v podstatě nový začátek (s nově namíchanými nepřáteli a místnostmi, takže se nemusíte bát, že byste nudou zývali). Smrt je nedílnou součástí tohoto dobrodružství, bez ní to prostě nejde. Hned ten princip vysvětlím.
S každou smrtí se vám přičtou zkušenosti získané v předešlém dobrodružství a v závislosti na tom se možná otevřou nové dovednosti a perky, které si vybíráte před každým novým startem. K dispozici jsou stále lepší vychytávky od zvýšeného zdraví, přes možnost útočit vždy první až po schopnost vyhnout se některým útokům. Všechny tyto schopnosti – alespoň pokud jsou namixovány odpovídajícím způsobem – vám přitom pomohou přežít déle a to především díky větší obranyschopnosti v soubojích.
Souboje ve Skyhill jsou tahové. Pokud nemáte příslušný perk, v souboji jako první útočí váš nepřítel. Následně se střídáte, tah za tahem, přičemž k dispozici máte obvykle tři druhy útoků – útok do hlavy, útok do paží a útok do těla. Tyto útoky se liší svojí šancí na úspěch – pokud útočíte na hlavu, šance jsou obecně nižší, než útok na tělo – a dále výškou zranění – útok na hlavu obvykle sebere větší počet zdraví, než útok na tělo atd.
Výška zranění se odvíjí také od používaných zbraní. V základu útočíte pěstmi, které jsou slabé, po čase ale můžete najít třeba nože, tyče nebo pistole. S každou novou zbraní se lehce mění také úspěšnost útoku a k tomu občas přibude ještě speciální efekt, například odražení útoku v dalším kole v případě, že dobře zasáhnete nepřítelovu ruku.
Souboje obecně nejsou zase tak pestré, ale pro potřeby této roguelike hry bohatě vystačí. K dispozici jsou totiž i další zajímavé činnosti jako například craftování (výroba nových předmětů). Pokud seberete dostatečné množství surovin, můžete si vyrobit pokročilé zbraně, jídlo nebo třeba vybavení vašeho pokoje. Díky vylepšení kuchyně můžete otevřít nové recepty na vaření, díky vylepšení ložnice zase zvýšit počet bodů energie, která se vám přičte po vyspání.
Není příběh jako příběh
Největším nedostatkem Skyhill je vyprávění příběhu. Hra se spoléhá na zápisníky a vzkazky, což sice v některých hrách funguje, ale případ tohoto dobrodružství to není. Nedokážu určit, zda se jedná o nedostatečný scénáristický um, o přílišnou obraznost, nebo snad o to, že jsem úplně natvrdlá a příběh nechápu tak, jak bych měla, ale prostě se mi to nelíbilo. Naštěstí na příběhu tahle hra nestojí – většinu zápletky si totiž vytváříte sami během hry.
O něco málo menším nedostatkem je potom jistá repetitivnost v pozdější fázi hry. Po čase dojde nabídka možných vylepšení i zásoba nových předmětů. Také se začnou opakovat některé souboje, respektive příšery, s nimiž přijdete do styku. No a to vše nakonec stojí i za takovou vkrádající se prázdnotou, která do hry vstoupí na několik posledních hodin. Skvělá zpráva je, že Skyhill není z těch her, které byste museli dohrát do konce. Tuhle hru si užijete, i kdybyste zkusili pár rozehrání, protože o dokončování tahle hra prostě není. Spíše o nalézání nových možností a překonávání svých dosavadních schopností, což je prostě super.
Skyhill v současné době stojí něco málo přes 100 korun. Ačkoliv se mi tahle hra velmi líbila, nakonec člověk přece jen zjistí, že má svoje chyby (na Androidu ovšem nemá žádnou konkurenci). V této optice bych vám asi doporučila, abyste si Skyhill koupili až ve chvíli, kdy bude ve slevě.
Skyhill
Hratelnost - 83%
Grafika - 86%
Hudba a zvuk - 80%
Originalita - 86%
84%
Výborná
Jedna z nejlepších roguelike her pro Android, která potěší všechny milovníky apokalypsy.