Nezávislá herní produkce mě stále dost udivuje. Vždycky, když si myslím, že už tu bylo vše, přijde hra jako třeba Concrete Jungle. A vezme mi dech. A pak navíc ještě pár hodin života, které nad ní s chutí propařím hned, nebo pak ve dnech, kdy se k ní vytrvale vracím.
Concrete Jungle je něco jako logická desková hra pro mobily s Androidem. Hrací pole sestává ze 36 kostek (6 × 6), na něž postupně zanášíte různé objekty, jako jsou třeba obytné domy, obchody, továrny, zahrady, garáže, radnice atd.
Jak je známo i ze skutečného života ve městě, tyto budovy mají na své okolí různý dopad. Zatímco supermarket nebo třeba zahrada či garáže může zvýšit hodnotu pozemku vedle posazeného domu, čoudící továrna nebo rušná dálnice může jeho hodnotu stlačit až na minimum.Vliv jednotlivých kostiček se přitom kombinuje a to i zpětně (již na vystavěné budovy), takže když v okolí postavíte tři zahrady a jeden supermarket, hodnota pozemku může vylétnout o 3, 4, 5 nebo klidně i 10 bodů. A tím se dostáváme k samotné podstatě této logické hry. Cílem Concrete je postavit město tak, aby v každé jedné řadě byly alespoň 3 obývané jednotky. Obývaná jednotka přitom vznikne právě na hodnotných místech (s hodnocením +1 a více), přičemž počet jednotek závisí na celkovém hodnocení pozemku.
Jestliže tedy dům postavíte například na pozemku +10, dostanete 10 obyvatelných jednotek. Jestliže ho postavíte na pozemku +6, dostanete 6 obyvatelných jednotek atd. Tyto obyvatelné jednotky se vám přitom v řadě sčítají, a pokud dosáhnete požadovaného počtu obyvatelných jednotek v první řadě (směrem k dolnímu okraji obrazovky), celé řada se smaže, body se přičtou a vy pokračujete dále, na zbylém hracím poli, k němuž se na konci opět jedna řada (prázdná) navíc připojí.
V tomto případě máte možnost dvakrát za hru řadu zrušit a pokračovat bez ní dále – řada se nepřičte k bodovému hodnocení, ale prostě zmizí a vy na ni nejste vázaní, protože pokud první řada nezmizí, tak nezmizí ani žádná další a navíc ani žádná další na konci hracího pole nepřibude. Když vám životy dojdou a nemáte už kam stavět, je pochopitelně konec hry.
Pipláme pozemky
Podobně jako v nedávno recenzované hře Suburbia musíte tedy v Concrete Jungle náležitě piplat vyhlídnuté pozemky, tedy ty pozemky, kam se pak chystáte položit domy. Na druhou stranu samozřejmě budete cíleně vytvářet také pozemky, jejichž hodnota bude silně záporná. A na tyto pozemky se potom budete snažit dávat neutrální budovy, například radnice. Pokud totiž na pozemek s výrazně zápornou hodnotou postavíte dům, obyvatelné jednotky půjdou do minusu, takže vám mohou znemožnit splnění řady (a její zmizení).
Do poměrně jednoduchého, ale nápaditého a hodně zábavného vzorce potom vstupuje ještě pořadí kartiček, respektive budov. Kartičky se vám losují náhodně, přičemž pomalu postupují zásobníkem až do míst, kde si je můžete vytáhnout (a postavit). O pořadí kartiček tedy máte do jisté míry přehled, ovšem nemůžete ho ovlivnit úplně. Kartičky do hracího plánu přitom můžete vytahovat pouze z předem vyznačených políček, nikoliv dříve. Někdy se vám proto stane, že koukáte na potřebnou kartičku, ale postavit musíte kartičku, která se vám zase tolik nehodí, prostě jenom proto, že na ni nepřišla řada.
Vše je ještě o poznání složitější ve chvíli, kdy do hry začnou vstupovat kartičky se speciálními bonusy, jako je například možnost odložení nepotřebných karet ze zásobníku, nebo zisk skóre z neobyvatelných budov, sejmutí negativního efektu z vybraného pozemku, nebo plošné zvýšení hodnoty pozemku domů v bloku (domy vedle sebe se automaticky spojují do bloků až do velikosti 4 políček). Těmito speciálními kartičkami můžete mnohdy zamíchat svým osudem a to na obě strany – správně zvolená kartička na správném místě vás může vytáhnout z obrovské bryndy, špatně zvolená kartička na špatném místě vám ale na druhou stranu může klidně pokazit celou hru.
Otevírání nových kartiček
Desková hra Concrete Jungle nabízí hned několik herních módů. V kariéře dostáváte postupně různé úkoly, například obestavit čoudící průmyslovou zónu, případně lán země, který je úzký kvůli jezeru nebo řece. Za své snažení přitom sbíráte body a za ně si potom vybíráte nové, mocnější kartičky do balíčku karet a také permanentní či okamžitě vyvolatelné bonusy, jako třeba snížení negativní hodnoty jednoho vybraného pole. Přitom se snažíte dojít vždy do vytyčeného cíle.
Mezi další herní módy patří nekonečná hra (cílem je získat maximální skóre). V této hře můžete hrát buď v tzv. deck building módu (to znamená, že vedle stavění budete sbírat body jako v kariéře a utrácet je za nové schopnosti a kartičky), nebo v klasickém módu, kdy vám kartičky přicházejí zcela náhodně a to z balíčku, který obsahuje všechny dostupné listy.
Další možností je kooperativní hra, kde se u stavění střídáte se svým protihráčem. Ačkoliv jsem velkým zastáncem kooperativního multiplayeru, zrovna v této hře mě možná o něco více bavila klasická kariéra a nekonečná hra (ovšem se stavbou vlastního balíčku karet). Hra v těchto módech rychleji odsýpá a člověk se nijak zvlášť nerozptyluje.
Logická hra, kterou musíte mít!
Logická hra Concrete Jungle mě zaujala svým vzhledem. Mám ráda budovatelské strategie a přesně k nim mě vedl můj první dojem. Ale i přestože jsem vzápětí zjistila, že Concrete Jungle je spíše než budovatelská strategie logická hra se silně logickým herním systémem, nebyla jsem zklamaná. Předně – Concrete Jungle v sobě skutečně má i něco z budovatelské strategie, navíc je ale chytrá a vysoce návyková. Od hry jejích parametrů si nemůžeme přát více!
Concrete Jungle
Hratelnost - 93%
Grafika - 94%
Hudba a zvuk - 73%
Originalita - 94%
89%
Výborná
Osobitá logická hra s prvky deskových her a budovatelských strategií. Jednoduše se do ní dostává, ale vydrží vám na dlouhé hodiny.