Hry na mobilech mají stejně jako hry na konzolích nebo na stolních počítačích několik zásadních požadavků. Kromě dotekového ovládání je tím nejdůležitějším prvkem délka hraní. Jelikož mobilní hry během dne obvykle zapínáme jenom na pár desítek minut, abychom si zkrátili čas třeba při čekání na autobus, v ordinaci u doktora nebo na záchodě, klasické mobilní hry by měly být koncipovány tak, aby jednotlivé úrovně byly krátké.
Samozřejmě že existují výjimky, kdy na mobilech vycházejí i „velké“ hry, u nichž dokážeme strávit v kuse celé večery, ale to je docela jiná kapitola, které se teď věnovat nebudeme. Namísto toho si pojďme probrat naprosto typický příklad hry optimalizované pro mobily. Jmenuje se Redungeon a zavede nás do tajemných katakomb jednoho fantasy města.Hlavním hrdinou Redungeonu je chrabrý rytíř, s nímž se snažíte překonávat nástrahy katakomb a dostat se co nejdále. Hra je dvourozměrná a koukáte na ni úkosem shora, jakoby za zády rytíře. Pokud bych Redungeon musela žánrově zařadit, potom bych asi zvolila šuplíček arkádové hry, ačkoliv v ní nenajdeme jenom prvky arkádových her. Stěžejní jsou také prvky RPG, jmenovitě vylepšování postavy, která je pak odolnější a celkově konkurenceschopnější.
Hurá do díry!
Dungeon sestává z plošinek a různých překážek, jako jsou padající dlaždice, hlídkující netopýři, plazící se slimáci, plivající ohně, oživlé sochy, kmitající železné řetězy, klouzající dlaždice a prohlubně, do nichž vám tyto dlaždice mohou pomoci. Překážek je samozřejmě minimálně 10× více, ale všechny je vypisovat nebudu – přece jenom se věnujeme recenzi a ne zápisku do Wikipedie.
Takže všechny tyto překážky stojí mezi vámi a nejlepším skóre. S vaším rytířem se tak vždycky dostanete na začátek dungeonu a pak je jednu po druhém obcházíte/překonáváte, což je často docela oříšek. Jakmile vás něco sejme (to si takhle třeba nevšimnete, že procházíte kolem ožívající sochy), je konec hry. Redungeon si poté zapíše vaše nejvyšší skóre (měřeno délkou cesty, kterou v dungeonu ujdete) a vy se dostanete zase na začátek. A pak to zkusíte zase a znovu a tak pořád dokola, dokud se vám prsty neošoupou o displej.
Desetkrát znovu a pokaždé jinak
Zajímavé je, že s každým dalším rozehráním se dungeon změní. Nejedná se sice o procedurálně generovaný svět, v němž může být nekonečně mnoho možností, ale i tak kreativita docela potěší. Redungeon jako by se skládal z mnoha bloků o deseti až dvaceti polích a tyto bloky jako by se poté náhodně losovaly.
Ačkoliv vám tedy prostředí bude vždycky povědomé a ve svém úseku budete vědět, na co se připravit, nikdy nevíte, co potkáte za pár desítek metrů. Hra tak prakticky nikdy nezevšední, ale pokaždé vám připraví příjemné překvapení – ať už co se týká samotné kreativity a zasazení, tak třeba i štěstí, kdy vám pod nohy zrovna vylosuje příjemné úseky a dá vám tak možnost lépe pokořit rekordy.
Nálet netopýrů
Zdaleka nejvíce však dokážou překvapit/zaskočit quick time eventy neboli postřehové minihry. Jendou za čas se vám na obrazovce objeví bílé šipky, které vám říkají, že nyní máte potáhnout přes obrazovku daným směrem. Pokud v takové situaci nedokážete rychle zareagovat a s postavou se pokusíte jít na jinou stranu (ovládá se taktéž potažením do určité strany), potom vám hra začne sčítat penále, což se projevuje blížícím se náletem netopýrů (panáček je uzamčený na místě, dokud sekvenci šipek nezadáte správně).
Čím více potažení ve špatném směru, tím se k vám blíží hrozivé oči netopýrů. Pokud vás doženou, máte smůlu, protože vás roztrhají na tisíc kousků. Postřehové minihry obvykle sestávají ze tří až čtyř šipek – pokud jste pozorní, dají se v pohodě zvládnout. Horší je, když člověk ztratí pozornost a párkrát se s panáčkem pokusí vydat jiným směrem. Netopýři se totiž neustále blíží, a když se vám konečně podaří odlepit se z místa, kde vás vývojáři drželi minihrou, tak můžete z jejich přítomnosti znervóznět a nasekat zbytečné chyby.
Nejsem sice zastáncem quick time eventů – když je potkám při hraní na počítači nebo na konzoli, tak mi vyloženě vadí – jenže v tomto případě se do hry prostě hodí. Jelikož quick time eventy navazují na klasické ovládání přetažení po obrazovce do dané strany a jelikož jste v době eventu přišpendlení na místě, abyste prožívali vyšší napětí, výsledek je naprosto perfektní.
Prvky RPG v arkádové hře
Jak už jsem napsala v základu, Redungeon je arkádová hra – prsty po displeji potahujete do směru, kterým chcete, aby se hlavní postava v další chvilce pohnula. Přitom je často potřeba potahovat rychle po sobě, protože co tah, to jeden krok (pokud po potažení nezůstanete držet prst na obrazovce, což je povel k automatickému pohybu daným směrem, až dokud prst z displeje nesundáte). Redungeon tedy potřebuje hodně pozornosti, kdy se snažíte selektovat možné hrozby a zároveň i rychlé postřehy, kdy se na hrozby snažíte včas zareagovat správnými příkazy.
Skvělá zpráva je, že mezi jednotlivými rozehráními můžete za sebrané/utržené peníze koupit nové vybavení. Rytíř tak postupně dokáže odolat jednomu úderu, poté i dvěma úderům a nakonec přežije třeba i jednu elektrickou ránu, nebo třeba šlápnutí do ohně. To je naprosto skvělá věc, protože ruku na srdce, nějakou chybu vždycky uděláte.
Dále přichází na řadu noví hrdinové – například strašák do zelí či upír – každý se speciálními dovednostmi (např. strašák dokáže vystrašit nepřátelské jednotky), které hráči dávají další a další možnosti, jak se chránit před nepřáteli nebo jak vybruslit ze svých chyb. Vedle rytíře je nových hrdinů celkem 7. Jejich cena se pohybuje od 300 zlaťáků až do 4 000 zlaťáků, takže abyste je dostali všechny (případně i na maximální úroveň upgradu), chvíli to bude trvat.
Kolik to stojí?
Posledním záchranným bodem ještě předtím, než nastane konec hry, je adekvátní nabídka – přeskočení smrti prostřednictvím reklamy (což znamená asi 30 sekund nezáživného videa) nebo zaplacení adekvátní částky, která vás znovu oživí. A tím se dostáváme k financování hry.
Redungeon je ke stažení k dispozici zdarma (free-to-play, ale bez pay-to-win). K penězům pak vývojáři přicházejí právě přehráváním reklamy, nebo prodejem herních zlaťáků potřebných k nákupu nového vybavení a pokusů v případě smrti. A nakonec je tu možnost zaplatit si za odstranění reklamy (v současné době za 99,99 Kč), což je dle mého názoru asi nejrozumnější investice.
Mobilní hra, jak má být
Redungeon vyslyšela všechny potřeby mobilní platformy. Jedná se o jednoduše pochopitelnou a velmi návykovou mobilní hru, kterou si můžete zapnout kdykoliv během dne pro ukrácení pár minut. Přes jednoduché herní mechaniky se ji však nelze tak jednoduše naučit a každý další krok vás bude pěkně trápit. A když jste úplně na dně, tak přijde motivace v podobě příjemné odměny. Metodou cukru a biče vás pak Redungeon chytne do svých osidel a vy už nebudete chtít jinak, než mu být věrní. Alespoň na pár následujících dní.
Redungeon
Hratelnost - 92%
Grafika - 92%
Hudba a zvuk - 71%
Originalita - 85%
85%
Výborná!
Návyková arkádová hra s vylepšováním hlavního hrdiny, kterou můžete zapnout v každé volné chvíli.