Brány Skeldalu patří mezi největší legendy české vývojářské scény. Možná také proto se jeho autorovi Jindřichu Rohlíkovi podařilo i po letech vybrat peníze na její převedení do mobilní podoby a to přímo od komunity (ačkoliv většinu peněz získal jako investici od jednoho jediného fanouška) na Startovači, což je česká obdoba známé crowdfundingové platformy Kickstarter.
6 mágů a podvodník
Příběh hry se odehrává na tajuplném ostrově Roven. Na něm prý odpočívají Bohové od té doby, co stvořili svět, takže ostrov je prosycený magickými silami. Ačkoliv byl Roven před veřejností dlouho skrytý, nyní se na něj ve velkém hrnou dobrodruzi všeho druhu. Chtějí zde totiž nabýt magickou moc. Problém je, že hledání magických předmětů jim jídlo nezajistí, takže se stále častěji uchylují k přepadávání vesnic.
Drancovnými nájezdy trpí nejvíce vesnice na jihu ostrova. Místní rolníci, kteří se od úsvitu do soumraku dřou, aby jim potom veškerou úrodu sebraly nepovolané osoby, se proto rozhodnou bránit. K jejich smůle ovšem narazí na člověka, který sice jako mág vypadá, ale jinak je to spíše podvodník a bard. Tímto mágem jste vy.
Po zinkasování peněz jste chtěli z kraje narychlo odejít, jenže pak se ozvalo vaše černé svědomí. Kdo ochrání vesnici, když ne vy? Namísto útěku se proto vydáváte po stopách mága, který by vám mohl pomoci. Do své party nakonec přiberete 6 různých mágů, což ovšem neznamená, že byste s nimi mohli jen kouzlit.
Pozor na specializaci
Jak bylo napsáno výše, prakticky každý na ostrově Roven disponuje kouzlením. Vašich sedm mágů, což je skvělá parafráze na Sedm statečných, tak sice vždycky umí nějaká ta kouzla, ale jinak se od sebe liší. Váš bard proto kupříkladu v základu umí sesílat fireball, ale disponuje také flétnou. Hudební nástroj v ruce některé postavy umožňuje zahrát skladbu. Ta ovlivňuje každého člověka v dosahu. Tímto způsobem můžete svoji družinu třeba plošně léčit, nebo jí propůjčovat odolnost vůči zmatení.
Vedle zmiňovaného barda můžete ze svých postav vycvičit třeba i šikovného bojovníka, který bude kouzla využívat jen okrajově. Fantazii se meze nekladou, i když je třeba levelovat velmi opatrně. Předem byste měli mít promyšleno, koho budete cvičit do přední řady jakožto bojovníka a koho naopak vycvičíte k vrhání mocných kouzel. Ale pozor, pokud to s nějakou specializací přeženete, bude vám to v pozdějších fázích hry překážet. Hra je totiž – co se týče obtížnosti – poměrně nesmlouvavá, takže Brány Skeldalu dostávají své pověsti i v moderní reinkarnaci. Také proto se vám nakonec může stát, že Brány Skeldalu: 7 Mágů budete muset rozehrát úplně odznova (což se stalo i mně).
Cesta tam a zase zpět
Zatímco druhý díl Brány Skeldalu 2: Pátý učedník se i přes obrovský úspěch prvního dílu ubíral trochu jinou cestou, Brány Skeldalu: 7 Mágů se vrací tam, kde ho pravověrní fanoušci chtěli mít. Jak už někteří hráči odtušili z předchozího povídání, místo adventury se opět jedná o klasické RPG pro mobily, navíc s tahovými souboji, které dávají vyniknout logickému přemýšlení.
Úspěch v tahových soubojích předpokládá, že budete beze zbytku využívat všech možností. Nejprve je důležité správně svoje postavy rozestavit do formace a následně mixovat jejich schopnosti, aby všichni vaši bojovníci zůstali při životě.
V každém kole mají všechny zúčastněné postavy jeden tah, jak s ním naložíte, je čistě jenom na vás. Vedle klasických úderů zbraní, nebo střel můžete seslat kouzlo, zahrát skladbu, vypít lektvar nebo použít jiný předmět, nebo se vzdát tahu a tím se uchýlit k silnější defenzivě.
Jelikož v některých složkách najdete hned několik různých možností (například kouzla spadají do čtyř tříd a v každé z těchto tříd najdete dvě, tři, čtyři a více kouzel) a jelikož ve hře je široká nabídka předmětů, které nabízejí různé statistiky, možnosti při přípravě na souboje i v soubojích samotných jsou určené pro hračičky. Zároveň by mohl být problém, pokud se do hry pustí nezkušení hráči. A to nejen kvůli soubojům samotným.
Brány Skeldalu: 7 Mágů se prvnímu dílu podobá také stylem a četností logických hádanek. Na puzzly narazíte prakticky na každém třetím kroku a musím uznat, že jsou stále pěkně vypečené. Kromě skutečně logických záležitostí totiž narazíte i na krkolomné zabijáky (rozuměj: již ne tak docela logické hádanky) srážející sebevědomí hráče až na nulu. Při řešení logických hádanek tedy opět prožijete pocity zoufalství a beznaděje, kdy byste hru nejraději vymazali, které po čase (možná) vystřídají slastné pocity úlevy a satisfakce.
Ačkoliv příběh ve hře také je, vystupuje zde poměrně okrajově. A to je jedině dobře. Příběh je vyprávěn pouze psaným a mluveným slovem. Rozhovory jsou to přitom docela úděsné. V první řadě je třeba podotknout, že autoři v rozhovorech používají dnešní styl mluvy. A k tomu jedním dechem musím dodat také to, že tyto rozhovory moc literární úrovně nepobraly. Když vám prozradím, že občas se v psaném slově vyskytují i smajlíci, asi to pochopíte lépe – atmosféra z rozhovorů zrovna moc nečiší, což je docela škoda. Hra je totiž lokalizovaná do češtiny a navíc má i český dabing (i když docela průměrný).
Krok za krokem
Abych se přiznala, docela jsem se obávala ovládání hry. Klikat kvůli chůzi na směrové šipky je i u krokovacích dungeonů dávno přežité – alespoň na mobilech. Jenže tvůrci se s tímto problémem poprali – Brány Skeldalu: 7 Mágů se dá ovládat gesty, alespoň co se týče pochodování. Abyste se otočili, stačí přejet po displeji ve směru, kam se chcete otočit. Abyste udělali krok vpřed, stačí přejet po displeji zespoda nahoru. Abyste udělali krok vzad, stačí přejet shora dolů. A nakonec, abyste aktivovali nějaký předmět (například otevřeli truhlu, zatáhli za páku), stačí na něj kliknout. Samozřejmě ve hře je také možnost vyvolat klasický směrový kříž, ale tuto možnost jsem nevyužila – ovládání pomocí gesty je vydařené a sedí mí víc.
Ovládání soubojů už probíhá zcela klasicky – kliknutím vyberete tah, čímž tento tah buď rovnou provedete (například co se týče obrany), nebo se vám zobrazí pokročilé menu, z nějž vyberete konkrétní kousek (například kouzlo – druh kouzla – fireball).
A nakonec přemisťování předmětů v inventáři a vybavování postav novými zbraněmi a brněním už probíhá klasickým přetahováním, což je velmi pohodlné. Neseděla mi snad jenom nutnost přetáhnout lektvar na vyznačené místo v dolní části obrazovky v případě, že ho chcete zkonzumovat. Není to intuitivní, ale chápu, že tvůrci tímto způsobem chtěli eliminovat nechtěná poklepání.
Velmi dobře je vyřešena také mapa, která se zjevuje automaticky v horní části obrazovky. A potěší i možnost kdykoliv přenést celou družinu po vyvolání mapy na jakékoliv již objevené místo pouhým přetažením postavy. Šetří to čas a potažmo i nervy.
Kouzlo 7 Mágů
Jelikož na Brány Skeldalu: 7 Mágů pracovalo malé vývojářské studio, hra nemůže disponovat velkolepou grafikou. Na drobné detaily, moderní efekty, nebo perfektní textury raději hned zapomeňte. Zapomenout můžete dokonce i na rozmanitost příšer. Přesto ale nelze říci, že Brány Skeldalu: 7 Mágů by byla na pohled ošklivá.
Ačkoliv ve hře budete často bojovat s těmi samými nestvůrami, každá z těchto nestvůr je opravdu hrozivá a výtvarně podařená. Také změna prostředí této hře svědčí – vedle kobek se podíváte také na povrch země, pod hladinu moře, ale třeba i do břicha hrozivého draka. Bohužel tato rozmanitost nebyla maximálně vytěžená – kromě obrázků a maličkostí při přechodu mezi prostředími se dočkáte snad jenom změny barvy prostředí a nepřátel samotných – dá se ale říci, že svůj účel plní. Tvůrci hře dokázali vdechnout osobitý vzhled a dodat jí jiskru, která vás vtáhne do dění.
Nejlepší krokovací dungeon pro Android?
Brány Skeldalu: 7 Mágů jsou jedinečný projekt nejen v rámci České republiky, ale také v rámci platformy Android. Krokovací dungeony sice prožívají obrodu (například český The Keep, nebo Legend of Grimrock), jenže na Android se krokovací dungeony v této kvalitě a rozsahu dostávají jen málo. Každé klasické RPG tohoto střihu je tak vítáno s otevřenou náručí, což znamená, že Brány Skeldalu: 7 Mágů bychom brali, i kdyby bylo o poznání horší. Jenže ono není. Tato hra se rozhodně řadí mezi nejlepší krokovací dungeony pro Android, i mezi nejlepší klasická RPG všech dob.
Brány Skeldalu: 7 Mágů
Hratelnost - 96%
Grafika - 75%
Hudba a zvuk - 79%
Originalita - 89%
85%
Pecka!
Výborný krokovací dungeon s tuhými logickými hádankami, který má české titulky i dabing.