Real-time strategie je subžánr strategických videoher, v němž pokrok nepřichází v tazích, ale okamžitě, ve skutečném čase. Tento typ strategií byl znám už v roce 1982, kdy označení RTS poprvé použil magazín BYTE, ale dala bych ruku do ohně, že tento žánr se objevil ještě o něco dříve.
Klasickým zástupcem žánru real-time strategií je Dune II z roku 1993. Ta vůbec poprvé přinesla oblíbený mix managementu a bojové taktiky organizované hráči z pohledu z pseudo-ptačí perspektivy.
Z Dune II posléze vyšlo mnoho skvělých RTS her, které konečně oslovily stovky tisíc hráčů po celém světě. Jmenovat můžu třeba Age of Empires, Earth 2140, StarCraft, Total War, Warcraft nebo Red Alert. Pokud si některou z těchto her pamatujete, jistě mi dáte za pravdu, že se jednalo o průkopníky, na něž ještě dnes rádi vzpomínáme.
Hodiny a hodiny paření s kamarády znamenaly nesmyslně vysoké účty, takže mi rodiče vyhrožovali, že telefon a vytáčené připojení k internetu zruší. Jenže pak jsem tenhle herní klenot ukázala tátovi a záhy jsem musela řešit docela jiné problémy – jak ho od počítače dostat a zahrát si také, nebo jak se v noci alespoň trošku vyspat, protože počítač byl v mém pokoji a táta byl schopný u Red Alert sedět až do svítání.
Vzpomínky na Red Alert jsou pro mě zkrátka nezapomenutelné. A nejsem sama. Nedávno jsem se bavila s kamarádem, který mi prozradil, že kvůli vysokým účtům za připojení k internetu, které nadělal právě kvůli Red Alert, mu rodiče přestříhli kabel k modemu. Kamarád se ovšem nevzdal, cestou ze školy si koupil nový kabel a Red Alert pak hrál potají po nocích. Když přišel další účet za telefon, rodiče mu vzali rovnou celý počítač. A díky tomu se naučil počítače sestavovat – ve škole si vzal několik nefungujících kousků a v zoufalství je sestavil dohromady do jednoho fungujícího PC – aby mohl hrát Red Alert. Vtip je v tom, že sestavování počítačů ho dodnes živí a to velmi dobře.
Je docela možné, že i vy máte vzpomínky na klasické real-time strategie ze staré školy. V takovém případě už určitě netrpělivě přešlapujete a těšíte se na to, co se dozvíte v naší dnešní recenzi. Dál nebudu zdržovat, jenom prozradím, že RedSun RTS není jenom pro pamětníky – díky principům, které prostě nezastarávají, si ji může vychutnat každý milovník strategií.
Real-time strategie pro Android ve stylu Red Alert
Vzhledem k roztahanému úvodu už dobře tušíte, že dnes recenzovaná RedSun RTS je ve své podstatě Red Alert, jenom v trošku jiném kabátku. To znamená, že na začátku hry postavíte svoji základnu, v níž můžete stavět další budovy, jako jsou elektrárna, kasárna, sběrna suroviny, výrobna těžké techniky, opravna, radar, střílna atd. Každá budova má pochopitelně trochu jiné poslání – v kasárně budete vyrábět vojáky, ve výrobně těžké techniky zase tanky, v elektrárně elektriku atd.
Kromě dostatečného množství elektriky, která je potřebná pro správný běh všech budov kromě opevnění, musíte zajistit, abyste měli dostatek surovin. Ty představují krystaly po vzoru Red Alert i Dune II, které sbíráte těžkými náklaďáky. A tím vzniká koloběh, který musí být co nejlépe vyvážen, abyste v případě potřeby mohli stavět nové a nové budovy a navíc také vojáky a tanky potřebné pro objevování okolí a bojování s nepřáteli.
Plnou parou vpřed
Podle toho, zda si vyberete mód skirmish (okamžitá hra proti danému počtu hráčů na univerzální mapě), nebo single playerovou misi, budete čelit různému množství nepřátel. Tyto nepřátele, kteří se odlišují různými barvami, přitom musíte zničit. Hra končí ve chvíli, kdy z bojiště vyhladíte i posledního nepřítele, což někdy může být problém. Úhybné manévry v podobě pochodujícího vojáčka nejsou sice k vidění tak často, jako v Red Alert, nicméně občas se vám nějaká ta jednotka ztratí a pak se hra protahuje. Naštěstí mapy nejsou zase tak velké, takže se opravdu jedná jenom o drobné starosti. Ale to odbočuji.V RedSun RTS se stejně jako v Red Alert nacházejí základní jednotky typu kulometčík, voják s raketometem, opravář, motorizovaná jednotka, lehký tank, těžký tank, vzducholoď až po atomovou bombu. Tyto jednotky mají různé schopnosti a rozdílnou účinnost. Kulometčíci jsou skvěle použitelní proti vojákům s raketomety, zatímco těžké tanky zase proti budovám atd. Systém, kdy každá z vojenských jednotek má specifické užití, zde funguje na jedničku, takže stylem „vyrob hodně uniformních jednotek“ obvykle nevyhrajete.
Díky variabilitě ve schopnostech a účinnosti jednotek jsou hráči nuceni zkoušet různé strategie a často opakovat mise. A jakmile se naučí základní specifikace, mohou své strategie optimalizovat, případně vymýšlet nové.
Chytří a agresivní
Obtížnost RedSun RTS je na poměry Android her poměrně vysoká. Protihráčovi vojáci se nechovají dementně, ale často vás překvapí ze zálohy a to v docela promyšlených šicích. Oceňuji také skutečnost, že nepřátelé na vás často rychle zaútočí a tak vám vezmou vítr z plachet dřív, než se v misi vůbec rozkoukáte.
Naopak v případě, kdy na nepřítele útočíte, vojáci si dokážou pomáhat a občas vymyslí třeba i past. Umělá inteligence je tak obecně na vysoké úrovni a rozhodně patří mezi hlavní přednosti této real-time strategie.
Kromě singleplayerové kampaně, kde můžete hrát za Rusko nebo Spojence (každý má trošku jiný arsenál zbraní a budov), nabízí RedSun RTS i multiplayer. Bohužel za celou dobu, co tuto hru vlastním, jsem v něm nikdy nenarazila na dalšího hráče. S multiplayerem proto nepočítejte.
Rychlé a přesné
Musím se přiznat, že u RedSun RTS mě velmi mile překvapilo ovládání. Namačkávání jednotek je velmi přesné i na telefonech, jako je LG G4 a tvůrci do uživatelského rozhraní navíc zařadili možnost, kdy si kliknutím na příslušnou ikonku můžete namáčknout například všechny vojáky nebo tanky. Když se semele něco většího, taková možnost se vcelku hodí.
Na druhou stranu musím přiznat, že grafika je docela pravěká. Budovy a vojenské jednotky jsou nedetailní a připadaly mi ještě o poznání ošklivější než jednotky z více jak 20 let starého Red Alert. I tento nedostatek má ovšem svoji nespornou výhodu, a to je naprostá nenáročnost na hardware. RedSun RTS rozjedete i na starých telefonech s Androidem a hra vám zařízení zbytečně nezahřívá a nevybíjí.
Nejlepší klasická real-time strategie pro Android
Pokud jste stejně jako já u Command & Conquer: Red Alert nebo u dalších her ze série nějaký ten pátek strávili, potom máte skvělou představu o tom, jak vypadá RedSun RTS. Tato hra je totiž naprosto přesnou kopií, v níž najdete jenom velmi malé rozdíly. Tyto rozdíly jsou přitom vždycky ku prospěchu věci a to včetně slabší grafiky – díky ní totiž můžete RedSun RTS pařit dlouhé hodiny bez nutnosti nabíjení, což se v dnešních dnech zase tolik nevidí.
Nevím, zda je to nostalgií, nebo nadčasovými herními principy, ale RedSun RTS musím rozhodně označit za nejlepší real-time strategii pro Android. I bez multiplayeru vás bude bavit dlouhé desítky hodin.
RedSun RTS
Hratelnost - 99%
Grafika - 50%
Hudba a zvuk - 95%
Originalita - 71%
79%
Pecka!
Nejlepší real-time strategie pro Android. Sice nenabízí AAA grafiku, ale hratelností ji žádná RTS nemůže překonat.