Nemůžu se tajit tím, že Fallout považuji za vůbec nejlepší herní sérii všech dob. Původně izometrické RPG zasazené do radioaktivitou poničeného světa se sice pod vedením vydavatele Bethesda transformovalo do žánru akčních RPG, ale vydržela jsem s ním i tak. Zklamal mě až poslední díl Fallout 4, nad nímž sice skoro všichni slintali (v den vydání dokonce víc než nad pornem – PornHub hlásil téměř poloviční pokles návštěvnosti). Pro mě byl tento díl zastaralý, zbytečně zkostnatělý a takový neprostupný, takže během dvou dnů jsem to vzdala. A abych si spravila chuť, vrátila jsem se na pár hodin k Falloutu 2. Jaká úleva!
Bohužel, můj problém je, že jakmile jednu hru dohraji, neláká mě ji dohrát znovu. A tak jsem začala hledat nějaký nový titul ve stylu Falloutu. Překvapivě jsem přitom nenašla žádnou počítačovou hru. Zaválo mě to až k Day R a k Hardboiled, což jsou obě falloutovky pro Android. Ještě že ty mobily máme.
Day R se Falloutu podobá spíše zasazením a správou v inventáři. Souboje sice byly tahové, ale takové statické, což znamená, že vůbec nevycházely z postavení na hracím poli. Hardboiled se však Falloutu přiblížil prakticky ve všech směrech, především pak co se týče potyček s nepřáteli.
Cesta z města
Konec světa tak, jak ho známe například z 28 dní poté (nebo možná 28 týdnů poté). Snažíte se opustit město, když v tom dojde k nepříjemné závadě. Abyste auto dali znovu do provozu, budete muset sehnat několik součástek. A tak se vydáváte na průzkum místa, které neznáte, a které byste raději ani neznali.
Během prvních několika smrtí se naučíte, že nejdůležitější je opatrnost. Pokud to jde, musíte se vyhýbat soubojům až do té doby, kdy na ně budete maximálně připraveni. Mezi tím sbíráte důležité suroviny, jako jsou jídlo, voda, léky, obvazy, zbraně a náboje a jakékoliv cennosti, které následně budete moci vyměnit třeba za neprůstřelné vesty.
Stejně jako je smrt permanentní, je i životnost některých věcí omezená. Zapomeňte třeba na to, že byste s jednou neprůstřelnou vestou vydrželi až do konce hry. Zrovna neprůstřelné vesty jsou tu tak maximálně na 2 použití (čím silnější, tím více vás chrání a více vydrží, stejně ale nevydrží dost dlouho). Proto musíte přemýšlet, kdy jaký předmět použít, kdy jaký obětovat v zájmu dalšího prozkoumávání, a kdy jaký raději ušetřit na horší chvíle. A pak se vám stane, že si vestu nevezmete a umřete. Nebo že si ji nasadíte a pak zjistíte, že souboj byl příliš jednoduchý a vy jste zbytečně přišli o vestu, kterou jste mohli použít později. Tyhle pocity a myšlenky vám v hlavě proudí prakticky bez ustání. A je to dobře. Právě tím je Hardboiled jedinečná a právě díky tomu se do ní zamilujete až po uši stejně, jako se vám to kdysi možná stalo u Falloutu.
Rychlejší, silnější a šarmantnější
Inventář v Hardboiled je jako u každého správného RPG docela omezený. Musíte proto dobře rozmýšlet, co se vám bude hodit a co nikoliv. Nevyhovující předměty pak můžete prodat obchodníkovi. A nebo vyhodit, protože do obchodu se vždy nedostanete. Některé předměty vám pomohou také v určitých misích, kdy vás postavy žádají třeba jenom o něco k jídlu, k pití nebo pro svou vlastní obranu. Opět se tedy dostanete k věčnému dilematu. A nakonec třeba i k tomu, že si své předchozí rozhodnutí budete vyčítat.
Za plnění misí dostáváte odměnu. Někdy dokonce dvojí. Kromě toho, že vás spokojené NPC odmění pokročilými předměty, jako jsou brokovnice nebo léky, se vám samozřejmě vždycky přičítají i zkušenosti. A jak už to tak ve většině RPG chodí, zkušenosti vyměňujete za body do jedné z vlastností vaší postavy.
V Android RPG Hardboiled je k dispozici celkem 5 vlastností – síla, obratnost, výdrž, inteligence a štěstí. Každou z těchto vlastností můžete navýšit ze základních 5 bodů až na maximálně 10. Čím pokročilejší bod budete chtít přidat, tím více zkušeností na vylepšení budete muset utratit.
Vedle základních vlastností potom vaše postavička leveluje podobně jako třeba ve Skyrimu. To znamená, že čím více s ní používáte určité předměty, tím je v jejich užívání lepší a tím lepší má s těmito věcmi výsledky. Toto levelování je zcela automatické, dá se ovlivnit pouze tím, jakou zbraní svou postavu vybavíte. Díky tomuto typu levelování pak budete nuceni používat i další zbraně, abyste se s nimi naučili do doby, než vám do vaší oblíbené zbraně dojdou náboje. Náboje totiž, stejně jako všechny další předměty, nerostou na stromech a jsou docela vzácné.
Všechny vlastnosti dohromady pak ovlivňují vaše výkony v boji i mimo něj. Čím silnější budete, tím více zranění dokážete udělit nepříteli pěstí a tím více předmětů unesete. Čím větší budete mít štěstí, tím spíše se v souboji do nepřítele trefíte (ano, hra počítá s pravděpodobností a s hodem kostkou) a tím spíše v příštím odpadkovém koši najdete předmět, který se vám bude hodit atd. Všechna vylepšení jsou ve hře dost citelná, takže se vám bude těžko rozhodovat, do čeho investovat.
Políčko po políčku
Po městě a přilehlém okolí v Hardboiled se pohybujete v realtimovém čase. To znamená zcela volně, bez omezení tahů. Kvůli tomu musíte být dostatečně na pozoru – po městě se kromě klasických nepřátel, k nimž musíte dojít sami, potulují i různí pobudové. Pokud jsou tito pobudové roztahovační a pokud u sebe ponesete dobré zásoby, možná si na ně budou dělat nároky. A pak je jenom na vás, zda se těchto předmětů vzdáte, a nebo zda se jim postavíte. Malá nápověda: Ztráta užitečných předmětů je většinou stejně fatální jako ztráta zdraví.
Jakmile dojde na souboj, hra se přepne z realtimového módu na mód tahový. V tahovém souboji je přitom velmi důležité, jak daleko se od protivníka nacházíte, případně zda vás od něj dělí nějaký objekt, jako je socha atd.
Každá postava má v souboji omezený počet akčních bodů. Tyto body může vyměnit za pohyb po hracím poli, za útok, za přezbrojení, za konzumaci předmětů z batohu atd. Každý čin přitom něco stojí. A nejlepší samozřejmě je všechny tyto činnosti kombinovat co nejefektivněji (rozuměj: tak, aby vám nezbyly žádné nepoužitelné body a abyste nebyli zabiti). Čím efektivnější budete, tím větší šanci máte na přežití, samozřejmě pokud už do souboje nejdete jako jasní outsideři, například beze zbraně nebo bez důležité ochranné masky.
Souboje v tomhle izometrickém RPG se mi opravdu líbily. I díky prostředí, které často čítá objekty, za něž se můžete schovat (a které vám zvyšují šance na přežití, případně snižují šance na zabití nepřítele), je hra velmi variabilní. Najdete velké rozdíly mezi jednotlivými zbraněmi, navíc můžete určit, zda budete riskovat například zásah hlavy a tedy větší zranění s nižší pravděpodobností, nebo zda se uchýlíte k jistotě a vystřelíte na tělo (větší pravděpodobnost zásahu, nižší zranění). Netřeba dodávat, jak skvěle se člověk cítí, když jeho život visí na vlásku, on se rozhodne riskovat a střelit protivníka do hlavy a ono mu to i přes nižší pravděpodobnost vyjde. A asi netřeba dodávat ani to, že když náhodou zariskujete a ono vám to nevyjde, tak si to potom třeba i vyčítáte.
Pro ostřílenější hráče
Hardboiled jsem hrála na LG G4. Hra se mi skvěle ovládala. A nenarazila jsem ani na žádné problémy s přehříváním telefonu, se sekáním nebo s nepřiměřeným vybíjením. Za jedinou nevýhodu považuji trochu slabší grafické zpracování. Možná se mi to zdálo, ale prostředí bylo takové fádní. Hra nemá moc pěkné textury a ani z ní nečiší žádné nadstandardní detaily. Na druhou stranu ji ale nelze považovat za nevzhlednou.
Jak už jste asi sami dobře pochopili, Hardboiled patří mezi ty nejlepší RPG hry ve stylu Falloutu. Nehodí se však do rukou každému. Vzhledem k permanentní smrti a nekompromisní hratelnosti se hodí do rukou spíše ostříleným hráčům. Nováčci v ní budou často umírat a budou se cítit frustrovaní.
Hardboiled
Hratelnost - 99%
Grafika - 78%
Hudba a zvuk - 75%
Originalita - 92%
86%
Pecka!
Jedna z nejlepších her typu Fallout pro mobily s Androidem. Nabízí permanentní smrt, pokročilé tahové souboje a promyšlenou práci s inventářem. Stojí pár korun a vystačí vám na několik večerů.