Pokud vedle mobilů hrajete také na počítači nebo herní konzoli, pravděpodobně vám neunikla informace o tom, že vývojářské studio Bethesda chystá další díl legendární série Fallout s číslovkou 4 v zádech. Vydání této hry je naplánováno na 10. listopadu 2015, což je vzhledem k nekonečnému čekání na tuhle hru téměř za rohem.
Bethesda ovšem neponechala nic náhodě a rozhodla se značku Fallout podojit i na mobilech. Ostatně není zdaleka první společností, která začala razit tyto prodejní strategie. Už několik let totiž není žádným tajemstvím, že hry vyvíjené pro mobily mohou být ziskovější a pokud se něco nepovede, alespoň nebudou znamenat takové ztráty. A tak tu máme Fallout Shelter, free-to-play mobilní adaptaci klasického Falloutu, která nás staví do role vedoucího postapokalyptického krytu, tedy jakéhosi Guvernéra, který se svými ovečkami nečelí zombie nákaze, ale jaderným spadem zamořené krajině.Protiatomový domeček
Základem hry je protiatomový kryt. Máte vstupní místnost, ložnici, jídelnu, vodárnu a elektrárnu a na vás je tento skromný příbytek spravovat a případně i rozšiřovat, abyste do své „osady“ mohli začlenit mnohem více možností, funkcí a spokojených lidí.
Správa krytu vypadá tak, že se staráte o dostatek elektriky, vody a jídla. Vedle toho se potom snažíte o spokojenost lidí, to je ovšem až na druhé koleji, neboť nálada vašich poddaných vychází i z dostatku jednotlivých surovin.
Elektriku vyrábí elektrárna, vodu vodárna a jídlo jídelna. Do těchto úseků přitom musíte přiřadit lidi a to nejlépe takovým způsobem, aby na danou práci měli vlohy. Lidé mají tzv. „SPECIAL“ ukazatel, z čehož každé jedno písmeno je jedním atributem, například síla (S – strength), inteligence (I – intelligence), charisma (C – charisma) atd.
Když lidé nesplňují plány na 110 %, musíte jim zajistit lepší podmínky
Každá místnost samozřejmě vyžaduje jiný atribut. Tak například do elektrárny se hodí siláci, do radiového vysílacího studia lidé s vysokým charisma a do laboratoře lidé s vysokým IQ. Přitom platí, že čím více mají zaměstnanci potřebných bodů, tím rychleji jsou schopni vyrobit jednu várku elektriky, vody nebo jídla.
Většinu hry proto přesunujete panáky z jednoho pokoje do druhého, což připomíná hodiny alchymie. A když se vám nakonec povede najít správný poměr výkonu a spokojenosti, tak vám na dveře krytu zaklepe další osoba a chce po vás ubytování a práci.
Mravenčí práce při rozšiřování krytu
Pokročilí hráči mi jistě dají za pravdu, že free-to-play hry obecně trpí velmi závažným nešvarem – ať děláte, co děláte, nemůžete je prohrát. Fallout Shelter je v tomto směru ovšem docela jiný, lepší. Pokud totiž nebudete dostatečně opatrní, váš kryt se v nestřežený okamžik rozsype na padrť a to se vším všudy, tedy i s vaším obyvatelstvem. V takové chvíli vám nezbude, než do hry nasypat spoustu peněz, a nebo začít hezky od píky.
Bethesda na tuto možnost pamatovala a do hry vložila „List of Vaults“. V rámci tohoto seznamu si kdykoliv můžete založit nový protiatomový kryt, nebo několik krytů najednou, abyste se nenudili ve chvíli, kdy se ve vašem prvním krytu zrovna nic neděje (což je opravdu jen ojedinělé).
Způsobů zničení krytu je hned několik. V první řadě můžete být napadeni drancovníky z pouště, dále radiací zmutovaným hmyzem, nebo vaše příbytky může zachvátit oheň. Zkáza vás čeká i v případě, kdy nebudete mít dostatek elektřiny, vody a jídla. V tomto případě lidé pomalu skomírají, až pojdou úplně.
Hra rizika a odměny
Stejně jako v jiných strategiích i ve Fallout Shelter vstupuje do hry nutnost poměřovat rizika a odměny. Každá z místností má i při nedostatku pracovníků (uvnitř místnosti musí být alespoň jeden) možnost instantně dokončit výrobu, která je vykoupena rizikem vzniku požáru nebo napadení hmyzu. Riziko je vyjádřeno v procentech a na hráči je přemýšlet, zdali mu za to tento postup stojí, nebo zdali se mu vyplatí spíše počkat a hrát jak se říká na „jistotu“.
Obě zmiňované možnosti mohou být v krajních případech správně, nebo se naopak obě mohou zvrtnout v neštěstí, což do hry vnáší nezapomenutelný pocit tísně a neustálých starostí o dobro lidí. To se Bethesdě povedlo na výbornou a já doufám, že společnost v tomto směru bude pokračovat a brzy nám přinese další perfektní mobilní hru.
Výstavba místností a výrobních linek
Ve Fallout Shelter máte široké možnosti výstavby nových místností, nebo upgradování a spojování těch stávajících. Rozšiřování krytu je docela mravenčí práce, které se musíte zhostit s maximální opatrností, neboť platí, že pokud „namrskáte“ několik místností jen tak na blind, celá infrastruktura krytu se vám sesype – někde bude něco přebývat, jinde zase něco chybět, nebo dokonce překážet. Všechno tu totiž souvisí se vším a například i vzájemné postavení místností a zaměstnanců v nich pracujících může být v pozdějších chvílích tím, co vám zničí celý kryt. Zaměstnanci některých místností se totiž kvůli chybějící síle nemusí umět dostatečně bránit, takže když budete napadení, mohou zemřít dřív, než se dočkají pomoci z jiných místností.
Vedle samotné výstavby nových místností tak časem budete místnosti i přesouvat kvůli vyvážení. Dále je třeba upgradovat, protože základní místnosti toho moc nevyrobí. A nakonec tu a tam postavit pokročilejší zařízení, například posilovnu, v níž vaši svěřenci mohou zvyšovat atribut síly, laboratoř, v níž inženýři připravují lékárničky, radiovou místnost, ze které se lidé snaží do krytu přilákat další lidi, případně pokročilejší variace na elektrárnu (atomová elektrárna), jídelnu (bojler na Nuka Colu) atd.
Nové místnosti do hry přibývají společně s tím, jak postupujete v žebříčku zkušeností. Výstavba nové místnosti je podmíněna i penězi (respektive víčky od Nuka Coly – pamětníci jistě vědí), které získáváte urychlováním procesů výrobu, některým levelováním postav a především výlety do poušti.
Výlety do pouště jsou jenom pro dobrodruhy
Stejně jako jakékoliv jiné zaměstnání ve vašem protiatomovém krytu, vyžadují i výlety do poušti specifické lidi. Venku totiž řádí nehostinné prostředí plné zmutovaných příšer, s nimiž je třeba si poradit. Typickými adepty pro průzkumnou cestu do poušti – alespoň chcete-li aby daný průzkumník byl úspěšný – má dostatek síly a je vybavený lékárničkami, protiradiačními injekcemi, puškou a brněním. Tím zvýšíte jeho šance na návrat domů, v opačném případě vás čeká nákladné znovuoživení (nebo úplné vymazání, ale to se v této hře obecně nevyplácí, protože všeho je málo – i lidí).
Průzkumník venku bojuje s příšerami, hledá víčka od Nuka Coly, brnění a zbraně, přičemž platí přímá úměra, že čím déle je mimo domov, tím se zvyšuje šance na to, že najde něco opravdu pokročilého, vzácného, zkrátka a dobře něco, co se vám opravdu bude hodit. Většina věcí je totiž odpad, nebo jen chatrná záplata, která vám do statistik přidá třeba jen bod dva.
Všechny nepotřebné věci samozřejmě můžete (a kvůli nedostatku místa ve skladu) často také musíte prodat, ale nepočítejte s tím, že byste si tímto způsobem nějak výrazně přivydělali. Obecně se dá říci, že 90% veškerého vybavení z pouště prodáte za 1-2-3 víčka od Nuka Coly. I přesto se ovšem výlety do pouště vyplácí, protože vedle vybavení panáci nosí právě i víčka od Nuka Coly, pro něž se v krytu vždycky najde užití.
Víčka od Nuka Coly můžete získat i jinde
Kromě běžných úkonů jako je levelování postav (probíhá v podstatě automaticky, vaším úkolem je jenom „odťápnutí“), nebo výlety do poušti, lze víčka od Nuka Coly získat i pravidelným přihlašováním do hry, plněním questů (například vyrob 100 jednotek vody, uhas 5 požárů, zabij 10 příšer atd.) a v neposlední řadě bonusovými balíčky karet.
V bonusových balíčcích se ukrývají hotové poklady – tak třeba právě víčka od Nuka Coly, jednotky vody, ale třeba i pokročilé zbraně, brnění, nebo dokonce i extra pokročilé postavy. Několik základních balíčků dostanete v prvních hodinách hraní, načež jejich příděl ustane. Bystřejší z vás už uhodli, že v tomto systému se ukrývá zakopaný pes, respektive free-to-play model.
Právě bonusové balíčky si můžete koupit za peníze. Jeden vás vyjde na euro, pět na 3,99 €, 15 na 9,99 € a největší nabízený balík celkem 40 bonusových balíčků je aktuálně s 50% slevou za 19,99 €. Vedle toho pak můžete ukořistit robo-pomocníka, který dokáže automaticky sbírat suroviny a i peníze z poušti.
A teď obligátní otázka. Jde to i bez nich? Ano, samozřejmě že jde. Vlastně se dá říci, že pokud nebudete přemýšlet, ani bonusový balíček vám nepomůže. Na druhou stranu, s balíčky to jde o mnoho lépe. A abych se přiznala, Fallout Shelter je vůbec první free-to-play hra, která mě k nákupům za skutečné peníze málem přiměla. A to je asi tou největší poklonou, kterou na těchto stránkách mohu Bethesdě a potažmo i jejímu dílku Fallout Shelter, vyseknout.
Fallout Shelter
Hratelnost - 100%
Grafika - 97%
Hudba a zvuk - 97%
Originalita - 99%
98%
Pecka!
Fallout Shelter je výborná strategie, která dokazuje, že i free-to-play hry mohou být těžké a určené i pro náročné.