České vývojářské studio Geewa se proslavilo svým kulečníkem Pool Live Tour. Tato hra udělala díru do světa na Facebooku, jenže než se tvůrci rozkoukali a přinesli ji také na mobily s Androidem (a iOS, samozřejmě), tak už byli asi pátí v řadě a tím pádem přišli o velkou část publika. A tak Geewa pomalu skomírala, naštěstí však dostala nápad na oživení nápadu. Tento nápad se ukrývá v titulu Smashing Four.
Smashing Four funguje na principu toho, co Geewa umí nejlépe, tedy na kulečníku. Zároveň se jedná o multiplayerový titul, který budete hrát online vždycky jeden proti jednomu. Zní to jednoduše, je to jednoduché, ale zároveň platí, že abyste se stali profesionálem, bude vás to stát hodně dřiny a potu. Jo a abych nezapomněla, nápad Smashing Four má takový úspěch, že svým tvůrcům vydělává více jak milion denně.
Panák proti panákovi
Takže základem této hry je něco jako kulečníkový stůl, který je převlečený za bojovou arénu. To znamená, že má tvar podobný kulečníku a i fyzikální zákony podobné této hře, jenom ho zdobí některé náležitosti jako plot, stromy, květiny atd.
Vedle stolu máte celkem čtyři hrdiny a čtyřmi hrdiny disponuje také protivník. Cílem každé hry je zničit všechny protivníkovi jednotky dříve, než zničí on vaše. I tahy probíhají stejně jako v kulečníku – postupně se střídáte se svým soupeřem, přičemž máte k dispozici vždy jeden úder. A teď jak se to hraje.
Takže každá z vašich figurek přichází na řadu postupně. Jakmile jste na tahu, natáhnete figurku v určitém směru a pustíte. Figurka se nato vymrští požadovaným směrem a případně se odrazí od hrany stolu, nebo vlétne do figurek vašeho soupeře, nebo do vašich atd. Přitom reaguje hodně podobně, jako kulečníková koule. Její vlastnosti, které ji předurčí například rychlost nebo sílu úderu, mohou měnit podle typu figurky, o tom ovšem až dále.
Při úderu přitom platí, že jakmile se vaše figurka dotkne figurky vašeho protivníka, ubere mu život. A udělá to pokaždé, když se ho dotkne, pokud se vám tedy povede udělat takový tah, aby se ho dotkla například třikrát nebo čtyřikrát, tak mu přesně tolikrát ubere zdraví (síla útoku je opět závislá od typu vaší figurky). A tak se snažíte cvrnkat figurkami po stole takovým způsobem, abyste se v jednom tahu co nejčastěji dotkli svého soupeře.
V pokročilejší fázi hry pak musíte přemýšlet také opačně. Cvrnkat takovým způsobem, abyste udělali co největší počet úderů, ale zároveň abyste svému soupeři neposkytli moc příležitostí velkých šťouchů (tzn. například nemít blízko vedle sebe větší počet figurek). Hra tímto způsobem pomalu nabývá na rozmanitosti a její hratelnost pak na síle a celkové návykovosti.
Barbarka proti zloději
Celkem jednoduchý námět Smashing Four se pak dále rozšiřuje také prostřednictvím figurek. Na začátku máte k dispozici základní sadu – lučištnici, barbarku, rytíře a berserkra. Postupně však budete vydělávat nové kartičky a jimi si otevřete i další postavičky jako je zloděj nebo paladin.
Tyto postavičky mají různé atributy v kategorii poškození, zdraví, rychlost, váha a velikost. Poškození znamená, kolik postavička dokáže udělit zranění na jeden útok. Zdraví znamená, kolik postavička dokáže vydržet poškození od ostatních postaviček. Rychlost znamená, jakou rychlostí se postavička po aréně pohybuj. Váha udává, jakou silou postavička vrazí do druhé postavičky (nebo jaké síle musíte čelit při útoku svou vlastní postavou) a jak jí při úderu rozhýbe. A nakonec velikost udává, jak velká je postavička v prostoru, přičemž platí, že čím větší, tím více dokáže najednou udeřit postaviček.
Kromě toho pak postavičky mají také nadstavbové vlastnosti. Ty se otevírají po dosažení pátého levelu a fungují tak, že například berserkovi zvýší útok o 5%, když jeho zdraví klesne pod 50%. Tyhle dodatečné funkce jsou skvělé a často dokážou zahýbat celým děním ve hře. Možná i proto během prvních pár levelů nemůžete čekat žádné výhry. Prostě dostanete na kokos (pokud nemáte štěstí a hra vám nevylosuje nějakého začátečníka). Postupně si však vytuníte některé postavičky a sestavíte svůj vlastní balíček útočníků a půjde to mnohem líp. Jenom vytrvat těch prvních 10 – 20 her.
V současnou chvíli je ve Smashing Four k dispozici celkem 32 různých postav. Společně s tím, že každou postavu můžete dále vylepšovat, je to naprosto dostatečné. Můžete libovolně experimentovat a postupně přicházet na to, co vám nejvíce sedne. Zároveň s tím potom má člověk radost s objevování nového a nepoznaného, protože rozdíly jsou v některých případech velké (počkejte třeba na obra, který má vysoké zdraví a je skutečně hodně veliký, takže se s ním člověk hodně dobře trefí).
Jak vylepšit rytíře?
Společně s tím, jak získáváte zkušenosti a levelujete vy jakožto hráč, sbíráte také nové a nové předměty (znáte to, diamanty, peníze atd.) mezi nimiž najdete také kartičky. Pokud získáte dostatečné množství stejných kartiček, můžete otevřít novou postavu, nebo vylepšit nějakou postavu stávající. Tím pádem se vám potom zlepší body v kolonce zdraví a síly, což je opět další velmi potřebná věc. Je rozdíl, zdali při úderu děláte 20 bodů zranění, nebo 30 bodů zranění. V případě Smashing Four to může být rozdíl mezi životem a smrtí.
Vylepšování a všechno s tím spojené je poměrně dobře vymyšlené, i když mě někdy štvalo, že na otevírání orbů (něco jako truhly) musíte čekat dlouhé hodiny. A nebo musíte použít krystaly, ale ty jsou vzácné, a když je potřebujete ve větším množství, musíte platit.
A tímto způsobem jsme se nenápadně dostali k otázce peněz. Tato hra je k dispozici zdarma. Je pravda, že se můžete bavit i bez placení, ale právě multiplayerové ražení hry vás, alespoň na začátku, k placení lehce nutí. Jde o to, že matchmaking tu občas nemá slitování. Dlouho si nepamatuji hru, ve které bych nevyhrála například dlouhých deset kol. Tady to jde.
Na začátku jsem byla dokonce tak tragická, že jsem přišla o všechny body prestiže, které vám hra uděluje nebo ubírá v případě výhry/prohry ve hře. Nejsem si jistá, zdali tohle je pro nováčky dobré uvítání, ale jelikož jsem u Smashing Four vytrvala a jelikož se vám tuto hru nyní chystám doporučit, 0tak na tom možná něco bude. Kdo ví. Pravda je taková, že pokud nemáte trpělivost a neradi prohráváte, tak to tady na začátku budete mít hodně těžké, tak se na to připravte.
Jak se dostat do klanu?
Trošku mě na Smashing Four zlobilo také to, že kromě klasických arén, kde měříte síly proti ostatním hráčům, hra nenabízí vůbec nic. Tedy až do té doby, než dosáhnete požadované úrovně a otevřou se vám výzvy. To je ale hodně, hodně dlouhá doba. Řádově týdny, či měsíce. Alespoň pokud tuto hru hrajete třeba jako já jednou denně. V opačném případě si pár dní uberte.
Na dosažení určité úrovně, nebo lépe řečeno určitého počtu bodů prestiže jsou závislé také klany. Pokud se do některého chcete přihlásit, musíte nasbírat alespoň 250 bodů. Není to mnoho, na rozdíl třeba od účasti ve výzvách, kde potřebujete 2000 bodů, ale stejně. Proč se tyto věci musí limitovat? Nerozumím tomu. Dosáhnutím určitého počtu bodů bych podmiňovala jiné, zajímavější věci, jako například nové arény, nové herní módy. Jako by tímto způsobem Smashing Four maskovala, že v ní nic jiného než základní cvrnkání není. Doufám, že brzy se to změní a tvůrci přijdou s dalšími originálními nápady, protože Smashing Four, byť pracuje na principu kulečníku, je dost originální.
Ale nechci tuto recenzi ukončit remcáním. Smashing Four je vynikající hra od českých vývojářů, která rozhodně stojí za vaši pozornost. Upoutá vás pěkný vzhled i napínavá hratelnost, kdy jeden dobrý tah může znamenat zvrat i v případě, že už se pomalu chystáte na prohru. To oceňuju. Hra se na Google Play distribuuje zdarma, tak to zkuste a uvidíte.
Smasing Four
Hratelnost - 97%
Grafika - 88%
Hudba a zvuk - 78%
Originalita - 97%
90%
Pecka!
Po delší době další skvělá hra s napínavou a hlavně návykovou hratelností, která vás chytne a nepustí.