Pokud jste pravidelnými čtenáři našeho internetového týdeníku, pak jste dobře seznámeni se skutečností, že jsem oddaným fanouškem zombie. Zombie nákazu a s ním spojené nepříjemnosti pro lidské pokolení oddaně hltám ve všech možných směrech. Čtu zombie knihy, listuji zombie komiksy, sleduji zombie seriály a filmy a především hraji zombie hry, samozřejmě pokud jsou dobré.
Jednu zábavnou zombie hru jsem před pár dny objevila i na Google Play. Jmenuje se Headshot ZD, v jádru se jedná o akční hru se zombie zasazenou do světa stižného zombie nákazou. Na rozdíl od ostatních her v ní ale najdete také prvky strategie. A tato kombinace perfektně funguje. Vlastně je fair říci, že je to hodně návykové.
Při prvním ohledání Headshot ZD (celým jménem Headshot ZD: Survivors vs Zombie Doomsday) se tato Android hra tváří spíše jako strategie. Dostáváte se totiž do maličkého tábora přeživších a hra vám dává jasně najevo, že musíte spravovat všechny potřebné suroviny, jako například vodu a kukuřici, jinak zemřete. Jenže hned vzápětí vás vezme na výlet.
Výlet k řece
Váš tábor obsahuje jenom základní prostředky k přežití. Máte tu nádrž a sýpku, kde skladujete vodu a potraviny. Přitom platí, že tyto dvě položky mají jenom omezenou skladovací kapacitu, takže je musíte postupně upgradovat, aby se tam vešlo stále více věcí. Pokud totiž narazíte na větší zásoby potravin a vody, tak o ně přijdete, protože je prostě nemáte kam dát. A to je obrovská škoda, zvlášť když váš tábor na nedostatek vody nebo jídla tu a tam umírá.
Vedle nádrže a sýpky si můžete postupně vybudovat také vodní studnu a farmu. Z nich získáváte vodu a kukuřici průběžně, aniž byste proto museli hnout prstem, tedy jezdit na loupežné výpravy, jak se to správně dělá v každé zombie hře, filmu i knize.
V Headshot TD máte pro loupežné výpravy samostatné okno. Na něm se nachází několik k táboru přidružených prostředí jako je břeh řeky, farma, lesní cesta, benzinová pumpa, nemocnice, otevřené pole, dálnice, nákupní centrum, vězení, vlakové nádraží atd. Každá z těchto destinací vám nabízí potenciální odměny.
Pokud se například vydáte k řece, tak máte velkou šanci na nalezení zásob vody. Na poli se vám zase nejspíše dostane zásob kukuřice. V nemocnici je nejpravděpodobnější nalezenou komoditou medicína atd. Výskyt surovin je tedy zcela logický, což mě opravdu baví. Nemám ráda uniformní lokace s uniformními cenami, jak to bývá zvykem u některých Android her. Přijde mi to odfláknuté a těžce neosobní a prostě mi to kazí celý herní zážitek.
Ne že byste tady odměny nelosovali – na konci kola si zvolíte, kterou z několika položek si vezmete, načež se vám tato položka otevře. Nejvíce jsou ovšem zastoupené dané komodity (voda u řeky například) a ještě ani jednou se mi nestalo, že jsem si z tohoto losování tu nejvíce zastoupenou komoditu nenesla. Byť se jednalo třeba o jednu položku ze tří, vždycky ji dostanete a to je dobře. V této hře totiž závisí na přežití celé vaší skupiny a některé loupežné výpady jsou tzv. na poslední chvíli.
Parta nicotných
Na loupežné výpravy se přitom vydáváte se svými hrdiny. Na začátku hry máte jenom například tři či čtyři hrdiny, ale postupně můžete přibírat také další hrdiny. Za ně však musíte zaplatit některými pokročilejšími komoditami, jako jsou zátky (říkal tady někdo Fallout 76 pro mobily?). Poplatky naštěstí nejsou přehnané, takže si nového bojovníka můžete v pohodě dovolit i v případě, že do hry nechcete sypat své vlastní peníze skrze mikrotransakce (ano, ano, tato Android strategie je zdarma).
Na začátku jsou všichni vaši hrdinové poměrně slaboučcí, ale stejně jaké v každé správné survival akční hře je můžete dále vylepšovat a to na dvou úrovních současně. Za komoditu, která má ve znamení svaly na rukou, levelujete samotnou postavu a její statistiky. Za komoditu, která má ve znaku šroubek a klíč, vylepšujete její zbraně.
A na toto si, prosím, dejte velký pozor, protože na rozdíl od jiných her se tady RPG systém a vůbec vylepšování obou položek hodně vepisuje do hratelnosti. Se základním hrdinou vám tak bude dělat problém prolézt například už jen pátým levelem. Stalo se to i mně. Prostě jsem upgradování nechala na pozdější chvíle, protože to dělám ráda najednou a u více položek. Jenže pak jsem dostala třikrát za sebou na budku, až mě to rozčílilo.
Až mnohem později mě v lehkém zoufalství a v naprosté ztrátě iluzí o své šikovnosti napadlo pár věcí vylepšit. A hle, ono to najednou šlo! Zbraně byly účinnější a postava celkově nepřemožitelnější, což mě dostalo ze špatné nálady. Takhle skvěle by podle mě ve hrách měly fungovat všechny upgrady. Vylepšujete přece proto, abyste měli lepší věci, nikoliv proto, abyste jenom něco mačkali. Bohužel se tak ovšem dost často neděje (asi i proto můj hloupý zvyk upgradovat vždycky až jednou za delší časové údobí).
Kdo chce jít?
Všichni výše popsaní hrdinové se následně mohou dostat do akce. Před každým levelem mezi nimi totiž vybíráte a to podle toho, jaké mají zbraně a dodatečné vybavení. Někteří hrdinové jsou hodně silní, nebo mají dobré zbraně, ale na druhou stranu si s sebou mohou vzít třeba jen jeden nadstandardní předmět jako je granát, neprůstřelná vesta, zaměřovač nebo vrhací nůž. A naopak, někteří z nich mohou být v základu třeba dost slabí, ale pak přijdete na to, že s sebou mohou mít třeba hned tři nadstavbové věci, což se v hratelnosti už musí projevit.
Skvělé je, že žádný z hrdinů (alespoň na začátku) nevyčnívá a pokud z něj vy sami neuděláte poloboha (a nebudete upgradovat pouze jednoho jediného hrdinu), tak máte k dispozici velmi rozmanité komando, které vám vždycky bude poskytovat alternativy a tím vás lákat k míchání hratelnosti, respektive k měnění hrdinů. Dlouho jsem neviděla, aby tento prvek byl tak skvěle vyvážený a hráče neustále podněcoval k různým postupům. Za mě tedy do vývojářského týmu míří upřímně míněný pochvala.
Pro body nebo pro zásoby?
V Headshot ZD jsou hned tři možnosti vyžití. Začněme klasickým hledáním surovin (tedy Explore). Zde se vrháte do misí, za něž dostáváte například jídlo nebo vodu. Tyto mise jsou základním prvkem, který musíte plnit, jinak vaše skupina zemře.
Jako další jsou k dispozici tzv. „Anihilation“ mise, nebo spíš bloky misí, v jejichž rámci získáváte hvězdičky a potažmo i vzácnější odměny. Tyto mise také rádi plníte, ačkoliv bez nich nějakou dobu můžete vydržet celkem v pohodě.
Poslední jsou mise v záložce „Arcade“. Tyto mise jsou něco jako denní výzvy. Snažíte se v nich získávat body, které vás posouvají v globálním žebříčku na vyšší a vyšší místa. Za postavení v těchto misích vám pak také náleží některé pokročilejší odměny. Ale pozor, vstup do těchto misí je časově omezený, takže můžete denně plnit jenom pár z nich. O to však umí být zajímavější a zábavnější.
Co se týče mě, já jsem se držela hlavně výprav za surovinami a i to mi stačilo. Prostředí je hodně a tvůrci je navíc míchají třeba tím, že jednou vás do nich pustí za denního světla a jindy za úplně tmy atd. Takže v konečném důsledku, i když je to jedno a to samé prostředí, máte třeba hned 5 různých misí.
Jeden headshot za druhým
Asi by nebylo správné, kdyby se hra, která má v názvu slovo „headshot“, točila třeba kolem sázení jahůdek. Tvůrci by už z podstaty věci museli být obrovští vtipálci a to se v případě vývojářského týmu Nanoo Company stojícího okolo hry Headshot ZD prostě neděje. Takže středobodem jsou tedy headshoty, nebo v českém jazyce střely do hlavy. Headshoty přitom budete rozdávat mezi zombie nejrůznějšího vzhledu, rychlosti, velikosti i způsobu útočení.
K vidění jsou třeba zombie-vážky, zombie-netopýři, zombie-lezoucí po zemi, zombie-běžící vysokou rychlostí, zombie-vojáci a dokonce i zombie-koně. Každá tato zombie má svůj vlastní vzhled i vlastnosti, každá na vás trošku jinak útočí, dotek každé z nich je ovšem smrtící.
To znamená, že stejně jako by to nejspíš bylo i během skutečné zombie nákazy, nemáte k dispozici žádné nadstavbové životy. Pokud vás zombie dostane, tak jste mrtví. K dispozici je pouze restart daného kola, který vám umožní zkusit navštívenou lokaci hezky od začátku. Tento přístup se mi líbí, protože to v člověku udržuje napětí a adrenalin. Tím pádem jste nuceni se více soustředit a každý případný zásah má potenciál rozžhavit vás do běla.
Po dlouhé době zase skvělá akční hra se zombie
Technicky vzato je potom Headshot ZD pohledem ze strany viděná akční hra, která navíc vsadila na kostičkované zpracování. V každé misi jste v podstatě uzavřeni jenom na pár centimetrech čtverečních, přičemž zombie se na vás řítí z pravé i z levé strany. Vy se tedy rychle otáčíte, případně i běháte z místa na místo a snažíte se udělovat zmiňované headshoty. K tomu tu a tam použijete i nějakou tu pokročilou zbraň, nebo kotoul vpřed, ale to je asi tak všechno. Jednoduchý námět, můžete si říct, ale ono to funguje naprosto perfektně. Vlastně možná i lépe než perfektně.
Headshot ZD je velmi nápaditá Android hra s poměrně běžným námětem zombie nákazy, která však přináší velmi neobvyklou kombinaci strategické a akční hry a i některé další zajímavé prvky. Hodně mě bavilo i jen objevovat některé levely a to se prosím tyto levely často opakují jenom s použitím některých prvků jako je den a noc atd. Ale hlavně mě bavilo starat se o mojí komunitu, která potřebuje jíst, pít a potažmo žít bez starostí, co se děje za ostnatým drátem. Tím chci říct, že Headshot ZD na mě udělala velký dojem. Ráda vám ji doporučím a to nejen kvůli tomu, že miluji zombie!
Headshot ZD
Hratelnost - 88%
Grafika - 88%
Hudba a zvuk - 88%
Originalita - 88%
88%
Pecka!
Výborná hra se zombie. Míchá v sobě prvky akčních her a strategií a to s takovou grácií, že si najednou uvědomíte, že jste na ní závislí.