Stýská se vám po tahových RPG ve stylu Heroes of Might and Magic a Heroes of Might and Magic III HD už máte skrz naskrz dohrané? Tak se hezky uvolněte, budu vám vyprávět o perfektní alternativě. Jmenuje se Royal Bounty HD a i přes název u ní často zapomenete, že nehrajete Heroes of Might and Magic, ale docela jinou hru.
Pokud znáte některou hru ze série Heroes of Might and Magic (včetně té pro mobily), máte naprosto přesnou představu o tom, jak se Royal Bounty HD hraje. Pro neinformované si dovolím malou poznámku o žánrovém zařazení.
Royal Bounty HD je klasické fantasy RPG ze staré školy. Se svým hrdinou na tahy procházíte po 2D mapě, navštěvujete body zájmu, jako jsou kovárny, hospody, kostely, těžební doly atd. Na těchto místech potom získáváte suroviny, nakupujete nové bojovníky, dostáváte zkušenosti a často také bojujete s nepřáteli.
Do boje s kreaturami
Pokud dojde na souboje, hra se přepne do soubojového okna. Herní pole je v něm rozdělené na hexagony, po nichž můžete pohybovat svými postavičkami. Každá z vašich jednotek má pořadí, v němž na ni přijde řada během souboje. A to samé platí i pro vašeho nepřítele a jeho jednotky. Postupně tak hýbete nebo útočíte se svými postavičkami a následně sledujete, jak totéž dělá váš protivník. Svým způsobem se tak dá tento způsob hry přirovnat třeba ke hře šachy, i když je dle mého názoru přímočařejší, komplexnější a mnohem zábavnější.
Za široké možnosti na bojišti může rozmanitost jednotek a jejich různorodé schopnosti. Při putování krajinou budete moci najímat prakticky jakékoliv postavy, které jste předtím potkali v boji. K dispozici jsou vcelku základní jednotky jako vesničané s vidlemi, trolové s palcáty, jednorožci, lučištníci, kopiníci nebo barbaři, ale také speciální jednotky jako elementálové, pavouci, ještěři, kouzelníci, upíři nebo víly.
Každá jednotka má daný různý počet bodů k pohybu a také způsob a sílu útoku a obrany. Každá z postav navíc umí na někoho jiného, čímž se do hry dostává systém „kámen-nůžky-papír“ jenom o něco komplexnější, zato méně citelný. To znamená, že postavy účinné na divoká zvířata, jako jsou vlci, dokážou solidně útočit i na další protivníky, jenom je jejich celková síla (a tudíž i úspěšnost) o něco málo nižší.
Když vezmete v úvahu, že ve hře narazíte na více jak 180 různých jednotek, z nichž má skutečně každá svoji vlastní paletu schopností a záporů, musí vám být jasné, že Royal Bounty HD je v soubojích velmi komplexní. Pokud budete hrát na lehkou obtížnost, tak se tato komplexnost možná tak dobře neprojeví. Ale pokud se do hry pustíte na obtížnost „normal“, potom se začnou dít věci. Můžete si být jistí, že umělá inteligence v soubojích potrestá i ty sebemenší chyby, takže si každý tah musíte dobře rozmyslet a to s přihlédnutím na budoucí tahy. Přitom budete vždycky muset vzít v úvahu, které jednotky musíte chránit, jaké jednotky musíte vzít protivníkovi jako první, jaké jednotky na koho platí atd.
Otázek k zodpovězení je velké množství. Různých možností postupu je stonásobně více, ale správných je jen několik. V tomto bodě se z Royal Bounty HD stává ohromná výzva, kterou jistě ocení všichni pamětníci. A to není všechno. Jestliže se vám podaří pokořit hru na střední obtížnost, můžete si ji dát znovu na obtížnost nejvyšší.
K jednotkám, respektive k jejich nákupu bych měla jenom jednu připomínku. Trochu mi vadilo, že při nákupu nových jednotek nemůžu na místě ponechat jednotku, která už se mi nehodí (například kvůli tomu, že má poslední život). Této jednotky se dá zbavit jenom v případě, že o ni přijdete v boji (nebo jsem alespoň na žádný jiný způsob nepřišla). A to je hodně nepraktické a limitující.
Hromy a blesky na všechny jednotky
Kromě pohybu jednotkami máte v soubojovém okně možnost sesílat kouzla, která se naučil váš hrdina. Jako v klasickém Heroes of Might and Magic i v Royal Bounty HD jsou kouzla rozdělená na různé elementy, například kouzla léčivá, kouzla ohnivá, kouzla moudrosti atd. Jednotlivé skupiny se dále rozdělují na samostatná kouzla – například fireball, obranný štít, zmatení, štěstí atd. – z nichž každé stojí několik bodů many.Množství many je omezené a pokud ho vyčerpáte, obnovuje se postupně. Takže jestliže vyčerpáte všechnu manu, máte s kouzlením smůlu až do chvíle, kdy se mana nenabije alespoň na cenu vašeho nejlevnějšího kouzla (obvykle do dvou tahů). S manou a tedy i s kouzlením proto musíte šetřit – pokud kouzlení není nezbytně nutné, je často lepší nechat si kouzla do dalšího souboje, protože nikdy nevíte, na co můžete narazit.
Kouzlení v soubojích se citelně projevuje, takže třeba i dvě dobře vybraná a načasovaná kouzla mohou změnit průběh souboje a změnit jeho vítěze. Samozřejmě – na začátku hry budete mít k dispozici jenom slabý odvar kouzlení (například lehké štíty, kouzla zmatení atd.). Po čase, společně s nabranými zkušenostmi, ovšem síla kouzel a jejich možnosti sílí a mění se v naprosté měniče budoucnosti. Problém je jenom v tom, že tato kouzla jsou obvykle dražší, takže se opět vracíme k myšlence, že s manou byste měli – pokud možno – šetřit.
Hrdinové jsou učenliví
Kromě samotného kouzlení, které je rozdělené do několika tříd, můžete svého hrdinu výměnou za zkušenosti naučit mnoho dalších věcí. Při přestupu na další level dostáváte na výběr vždy ze dvou možností vašeho růstu. Hra se vás kupříkladu zeptá, zda by se váš hrdina měl naučit průzkumnictví nebo schopnost vedení. Jakmile si vyberete, zvýší se u hrdiny úroveň této dovednosti o 1, takže budete mít třeba průzkumnictví na levelu 5 atd.
S každým levelem navíc u každé speciální dovednosti pochopitelně přicházejí různé výhody. Průzkumnictví zvyšuje viditelnost na základní mapě (takže uvidíte více polí od sebe), schopnost vedení zase morálku vašich jednotek atd.
Podle oblastí, v nichž levelujete, se pak váš hrdina zařazuje do jedné z mnoha tříd – například rytíř, velitel, barbar, zloděj atd. Díky tomuto označení máte o schopnostech svého hrdiny obecný přehled a případně se můžete zamyslet nad jeho dalším vývojem (nehodila by se mi další úroveň u síly, když mám třídu kouzelníka, ale přitom bych chtěl vynikat spíše silou a dobrým vedením jednotek?).
Splníte každá přání
V Royal Bounty HD neexistuje možnost rozehrání jednotlivé mapy. Jádrem a jedinou možností této RPG hry je příběhový mód, kdy se svým hrdinou plníte různé úkoly, za něž dostáváte odměny a postupujete děním dále.
Úkoly v Royal Bounty HD jsou nezvykle bohaté. Zapomeňte na klasické přines/odnes, kterému chybí špetka nápaditosti. V této hře budete pomáhat svému příteli najít koně, kvůli audienci u krále vybíjet místní bandity, hledat ztracené děti, ale také pronásledovat zloděje, nebo hledat různé artefakty.
Možnosti, které jsem vám vyjmenovala výše, jsou jenom hrubým náznakem toho, co vás uvnitř Royal Bounty HD čeká. Tvůrci prokázali vysokou míru fantazie a tak máte pocit, že vás pořád něco překvapuje. Různorodost questů navíc přispívá k uvěřitelnosti celého příběhu a ke schopnosti vás pohltit. Jako byste tam byli, jako byste to sami zažívali. Všechno je totiž naprosto přirozené, všechno je, jako byste to zažili na vlastní kůži.
Samotný příběh vypráví o zbloudilém rytíři, který se nešťastnou shodou náhod dostává do vězení a následně se snaží získat zpět svoji pošramocenou reputaci. Pokud jste to ještě nepochopili, tímto rytířem jste vy.
Nejprve tedy musíte utéct z místa, kde vás neprávem drží. A následně se drobně utkanou pavučinou událostí a známostí ucházet o audienci u krále, který by vás mohl omilostnit. A kdo ví, zda i král nakonec nevyužije vašich pokročilých znalostí.
Příběh je stejně jako jednotlivé questy velmi dobře napsaný a převyprávěný. Opět musím zmínit, že veškeré události v Royal Bounty HD jsou uvěřitelné a umí hráče pohltit, což u fantasy RPG někdy bývá docela problém – alespoň co se týče hráčů s menší fantazií.
Malé drobné pixely
Royal Bounty HD se kultovnímu Heroes of Might and Magic podobá snad ve všech směrech včetně grafiky. Z obrázku je vám asi už zřejmé, že Royal Bounty HD se pyšní klasickou pixelovatou grafikou. Přitom se ale nikdy nesnižuje k obhroublosti a lacinosti. Nechybí jí totiž potřebné detaily.
Na mnoha místech na mapě můžete vidět maličkosti, které se zde nacházejí čistě jenom k dokreslení atmosféry. Mnoho těchto maličkostí je samozřejmě doplněno o nějaký drobný význam, čímž se celkový dojem povyšuje téměř na umění.
Detaily pak nechybí ani v soubojovém okně. Prostředí je sice docela strohé a jednotlivé soubojové mapy se od sebe liší barvou a pár budovami či kameny, nebo prostředím (písek/tráva/led). Zato příšery jsou naprosto fantastické – každá potvora má svoje unikátní vzezření a i zde platí, že každá je velmi uvěřitelná, i přestože ji v podstatě tvoří jenom pár barevných pixelů.
Royal Bounty HD – mobilní Heroes of Might and Magic v nejlepší formě
Royal Bounty HD je jedním z nejlepších tahových RPG pro mobily. A zároveň se jedná o jednoho z nejpovedenějších napodobitelů klasického tahového RPG Heroes of Might and Magic (nejvíce se podobá třetímu dílu, ale společné znaky najdete s každým HOMAM). Pokud máte rádi tahové souboje a fantasy prostředí, nemáte co řešit.
Royal Bounty HD
Hratelnost - 91%
Grafika - 80%
Hudba a zvuk - 82%
Originalita - 68%
80%
Výborná!
Jedno z nejlepší fantasy RPG ve stylu klasického Heroes of Might and Magic. Nabízí tahový pohyb po mapě i tahové souboje.