Pokud sháníte mobilní hru podobnou legendárnímu Portalu, vaše hledání je u konce. My vám totiž jednu takovou představíme. Jmenuje se Heroes Reborn: Enigma a zahrát si ji můžete na svých mobilech s Androidem.
Heroes Reborn: Enigma vypráví příběh o dospívající dívce jménem Dahlia. Dahlia se kvůli svým nadpřirozeným schopnostem dostala do spárů šíleného vědce. Ten ji pod pohrůžkou, že ublíží její mladší sestře, nutí ve svých tajných podzemních laboratořích všechny tyto schopnosti objevit a následně i na maximum rozvinout.Dahlia nejprve potichu trpí a vše, co se jí řekne, dělá jen kvůli tomu, aby se nic nestalo její sestře. Jenže logickými úvahami brzy přichází na to, že na maximum rozvinuté nadpřirozené schopnosti by jí mohly pomoci zosnovat útěk a sadistickému vědci se pomstít.
Příběh nemusí být vždycky epický
Příběh Heroes Reborn: Enigma je velmi minimalistický. Dozvíte se ho jenom z rozhovorů, které vede šílený vědec a Dahlia na začátku každého levelu. Ve většině případů se jedná pouze o pár strohých vět, maximálně kratších souvětí. Příběh přitom nedoprovázejí ani žádné videosekvence (kromě asi dvou případů, kdy koukáte, jak na vás vědec mluví), dokreslující šoty, prostě nic.
I to málo však téhle hře stačí k tomu, aby dokázala vykouzlit naprosto perfektní atmosféru. Minimalistický přístup a naprosto perfektní výsledky jsou samozřejmě také dílem vaší fantazie, ale nemusíte se bát. Já fantazií také zrovna nepřekypuji a příběh mě opravdu chytl.
Portal je jenom předloha
Heroes Reborn: Enigma jsem sice v úvodu přirovnávala k Portalu, ale nyní musím zdůraznit, že se nejedná o prachsprostý klon. Hra si jde svou vlastní cestou a i bez znásilňování cizích nápadů je velmi zábavná.
Díky telekinezi k sobě Dahlia umí přitahovat vzdálené předměty, nebo tyto předměty odhazovat na daleko posazená místa. Tuto schopnost využijete v případě, kdy budete potřebovat zatížit nějaký spouštěcí bod, který vám otevře dveře do dalšího levelu. Obvykle to vypadá tak, že si k sobě z dálky (například vyvýšeného a jinak nedostupného místa) přitáhnete kostku a tuto kostku potom vrhnete na spouštěcí bod, na nějž byste se tzv. po svých nedostali.
Schopnost zpomalovat čas znamená, že Dahlia v jistých momentech může předběhnout sled událostí. Zpomalení se totiž týká pouze času, pohyb je stále stejný. To znamená, že v některých chvílích se díky zpomalenému času dostanete do zavírajících se dveří dříve, než vám zaklapnou před nosem.
Možnost vracet se do minulosti je nejzajímavější, alespoň z hlediska estetiky. Jakmile se vrátíte do minulosti, zůstanete na tom samém místě, jenom kolem vás se věci patřičně změní – někde například chybí schůdky, po nichž jste právě vylezli ke dveřím, nebo naopak přebývají, díky čemuž se dostanete tam, kam byste jinak nemohli.
Mixujte a zkoušejte, dokud se to nepovede
Jednotlivé schopnosti jsou velmi zajímavé, zdaleka nejzajímavější výsledek vás ovšem čeká v případě, kdy začnete s jejich kombinacemi. Kombinování je nutné přibližně od 8 levelů, přičemž postupně s tím, jak se hrou prokousáváte dále, jsou kombinace stále složitější a důmyslnější.
V začátku se například obejdete s tím, že v příhodnou chvíli přepnete do minulosti, kde si vezmete kostičku na zatížení nášlapného bodu. S touto kostičkou se potom vrátíte v čase zpět do současnosti, kde na dálku hodíte kostičku na nášlapný bod. Nakonec zatížíte i druhý nášlapný bod, ve správném momentu zpomalíte čas a poté vyrazíte rychle ke dveřím, abyste jimi prošli, než se vám zavřou před nosem.
V pokročilých levelech ale budete muset například hodit kostičku, v letu rychle přepnout do minulosti, aby kostička nepřistála na poničeném kovu, ale na záchytném bodu a nakonec zpomalit čas, abyste ve správnou chvíli přešli po pohybující se plošince (kterou jste zatížením bodu aktuálně uvedli do chodu).
Obtížnější kousky přicházejí přibližně s 10. levelem. Celkem jich hra obsahuje rovných 32, ale nebojte se. Obtížnost se přibližně v polovině hry docela ustálí (a to především díky tomu, že si do té doby stihnete dobře osvojit všechny nabízené možnosti), takže nezažijete frustraci, ale budete se skvěle bavit.
Ovládání z FPS her i strategií
Asi největší problémy mi dělalo ovládání. Místy jsem ho doslova proklínala, jenže pak jsem si všimla, že se jedná pouze o jednu z alternativ. Defaultně vám hra nabídne možnost hybridního ovládání, kdy se šmátráním po levé části displeje rozhlížíte a ťápnutím na příslušné místo laboratoře tam postavu pošlete (podobně jako ve strategických hrách). Přitahování beden a zbytek ovládání je potom stejný – klepnete na bednu, zvolíte, zda ji odhodit nebo pustit na zem atd.
Tato možnost mi nevyhovovala a tak jsem ji trpěla. A to až do té doby, než mě napadlo navštívit nastavení hry a přepnout položku Joystick z hodnoty „off“ na hodnotu „on“. Jakmile toto uděláte, ve hře se objeví virtuální joystick, díky němuž Heroes Reborn: Enigma budete moci ovládat stejně jako jakoukoliv jinou FPS hru – tedy šátráním po pravé straně displeje se rozhlížíte, potahováním po levé straně displeje potom s postavou chodíte do různých stran.
Pokud ani s touto možností nejste spokojeni, navíc si můžete zvolit vlastní míru senzitivity gamepadu, což je možnost, kterou bych u her s virtuálním gamepadem klidně začala považovat za standardní. Ani si nedovedete představit, jaký propastný rozdíl může být mezi autory nastavenou citlivostí a citlivostí užitou vám na tělo. Vyzkoušejte.
Pro začátečníky i pokročilé
Dovedu si představit, že defaultní způsob ovládání uvítají začínající hráči, kteří mají problém koordinovat pohyb dvou rukou (rozhlížení i chůzi), a celkově potřebují mít větší přehled o tom, co se děje kolem nich, aniž by kvůli tomu museli po displeji kroutit hned dvěma prsty. Také si dovedu představit, že pokročilí hráči si rychle zapnou virtuální joystick a k tomu si vyladí jeho citlivost.
Dvojí možnost ovládání je v tomto případě vysoce efektivní, protože umožňuje skvělou zábavu všem zúčastněným. A tak to má být.
Grafika je pěkná, ale ne perfektní
Jak hlásá nadpis této kapitoly – grafická stránka hry je docela hezká, ale rozhodně se neřadí k aktuální špičce. Vlastně se o něco takového ani nepokouší. Grafika je v první řadě docela osobitá, nebojí se totiž řvavých barev a výrazných objektů. Laboratorní prostředí je však i přesto poměrně strohé a zároveň účelné.
Tento přístup chválím. Hráči díky jednoduchosti prostředí a výrazným prvkům rychle a jednoduše rozeznají všechny aktivní objekty, jako jsou nášlapné body, kabelové rozvody, které napoví, na co se zaměřit, nebo například plošiny.
Přepnete-li se do minulosti, hra vám nabídne i trosky, které lehce evokují postapokalyptické prostředí. I zde ale platí, že nechybí zvýrazněné body, díky nimž se v prostředí dobře zorientujete a nebudete nikde bloudit.
Velmi hezky jsou zvýrazněné i zbylé schopnosti. Ty mají zase světle modré podsvícení, což skvěle kontrastuje se spíše do červena laděnými laboratorními místnostmi.
Je to Portal? Není to Portal!
Ačkoliv je Heroes Reborn: Enigma něco jako Portal pro mobily s Androidem, dokázala se vůči této hře velmi dobře vymezit. Přichází s mnoha originálními nápady a ty míchá do zajímavých misí, co vám poškádlí mozkové závity. Milovníci logických her to mají jasné, tuhle hru si prostě koupit musí. Otázkou je spíše to, zda by nákupnímu šílenství měli podléhat i všichni ostatní. Jsem přesvědčena, že ano. Heroes Reborn: Enigma je jedinečné dobrodružství, které se vám vryje hluboko pod kůži.
Heroes Reborn: Enigma
Hratelnost - 96%
Grafika - 80%
Hudba a zvuk - 76%
Originalita - 99%
88%
Pecka!
Tuto puzzle hru viděnou pohledem z vlastních očí bychom mohli přirovnat k legendárnímu Portalu. Tím bychom ovšem tomuto skvostu spíše ublížili, neboť se jedná o zcela originální kousek, který se nebál vydat vlastní cestou.