Poslední přibližně rok se nese ve znamení Zaklínače. Nemyslím přitom toho od Andrzeje Sapkowskeho, polského spisovatele fantasy knih, ale toho videoherního, který se tištěným zaklínačem inspiroval.
Práva na videoherního Zaklínače vlastní světoznámé vývojářské studio CD Projekt Red. Na tento rok poláci z CD Projektu nachystali závěrečný díl Zaklínačské ságy pro počítače a konzole nové generace. Ale nezůstalo pouze u nich. Ještě před vydáním „velké“ Zaklínačské hry se mezi lidi dostaly dva perfektní mobilní tituly. V první řadě se jednalo o adaptaci deskové hry The Witcher Adventure Game, v té druhé potom o MOBA hru ze Zaklínačského prostředí, na níž se podíváme teď.
Zmiňovaná zaklínačská MOBA nese název The Witcher Battle Arena a po vzoru dalších kvalitních MOBA her, jako například League of Legends či DotA 2, je na Google Play k dispozici ke stažení zdarma. Ještě mnohem podstatnější je ovšem fakt, že CD Projekt se rozhodl držet nepsaného pravidla, že dobrá MOBA hra je nejen zdarma, ale v žádném případě si v ní penězi nelze zaplatit žádnou herní výhodu, například životy, bonusy postavy atd.To znamená jediné – The Witcher Battle Arena je hra s rovnými pravidly pro všechny zúčastněné hráče, což je skvělé. Tato hra má však i další skvělé vlastnosti, které mají potenciál katapultovat ji na špici nejlepších MOBA her pro dotyková zařízení.
Zaklínačská přetahovaná
Důležitá je v tomto případě hlavně informace o 3 a více hráčích – pakliže by mezi sebou soupeřili dva týmy po dvou hráčích, nedalo by se mluvit o MOBA hře, ale o hře s kooperativním multiplayerem. Z pohledu MOBA je pak důležitá i zmínka o spolupráci – právě ta totiž vyhrává zápasy stejně jako znalost map, vlastností postava a schopnost z těchto prvků těžit.
Základem Zaklínačské MOBA hry je aréna, na které jsou vždy tři portály. Tyto body týmy zajímají a přitom mezi sebou bojují. Každý zajatý bod totiž lze přetáhnout do družení druhého týmu tím, že postavy z tohoto týmu v blízkosti bodu dostatečně dlouho pobývají (proces je automatický). Každý zajatý bod přitom znamená penalizaci protivníkova týmu trestnými sekundami, přičemž platí, že čím více bodů je v držení soupeře, tím rychleji se čas z vašeho banku ubírá. Do hry vstupujete s určitým časovým bankem, respektive bodů, pakliže tato hodnota klesne na nulu, zápas jste prohráli.
Obecně platí, že stanovený časový bank vydá asi na 3 – 7 minut hry, to naprosto ideálně splňuje základní potřebu hry pro mobilní platformy – zápasy jsou svižné a v pohodě je odehrajete v jakékoliv volné chvilce, například při přestávce mezi vyučovacími hodinami ve škole. K rychlému průběhu zápasů, respektive krátké době, kterou si vyžádá jedna hra, přispívá i rychlé hledání boje chtivých hráčů (nově začínajících zápasů – matchmakingu).
Nakupování pro mrtvoly
Pokročilí MOBA hráči vědí, že úspěchy v tomto typu her závisí na mnoha drobnostech. Vedle schopnosti taktizovat a spolupracovat s dalšími z týmu jsou ke zdárnému postupu hrou důležité také nákupy a levelování uvnitř hry.
Každá z postav v zápasu sbírá zkušenosti i peníze. Za ně potom libovolně aktivuje bonusové dovednosti (například štít ve tvaru bubliny, zápalné šípy, zamrznutí atd.) a postupně zvyšuje jejich úroveň (účinnost), případně nakupuje pokročilé předměty v obchodě. Obchod se nachází v základně, odkud se hrdinové na začátku hry hrnou do boje. V této základně se po určitém čase narodíte v případě, že jste v boji zabiti. Čekání na možnost zapojit se do hry tak můžete strávit konstruktivně.
Do obchodu se můžete vydat, i pokud jste stále živí a zdraví, ovšem v takovém případě je potřeba dobrého načasování. Ovšem pokud se opravdu pouštíte chrabře do boje, nějaká ta smrt vás prostě nemine. Skvělé je, že levelování, které je v případě většiny postav ve hře mnohem důležitější, máte stále po ruce. Nové schopnosti tak máte k dispozici okamžitě.
Omezený sortiment nahradí jeho účinnost
Nabízený sortiment nových předmětů uvnitř hry je oproti nedávno recenzované Vainglory mnohem skromnější. K dispozici jsou celkem tři druhy předmětů – meče, brnění a kouzelné prsteny. Tyto předměty pak mají celkem tři úrovně – v první si danou skupinu odemknete, druhá úroveň se větví na dvě možnosti a ve třetí pak najdete rovnou tři.
I přestože je nabídka předmětů docela skromná, výsledných kombinací může být celkem dost, nehledě na to, že každý nový předmět je při hře opravdu znát. Taktéž platí, že při nákupu předmětů si můžete opravdu polepšit, ale také pod sebou podřezat větev.
Levelování vně soubojů na meče
Aby toho nebylo málo a abyste se mezi zápasy nenudili, CD Projekt Red, respektive externí vývojáři z Fuero Games do hry implementovali i vnější levelovací systém. V průběhu hry tedy sbíráte zkušenosti, které jsou po zápase vyčísleny a zvyšují level konkrétní herní postavy, ale také level vašeho účtu.
Mezi hrami jste taktéž odměňováni herními penězi a nakonec i speciálními předměty, kterými si můžete vyšperkovat své postavy.
Vzhledem ke skutečnosti, že každá postava leveluje zvlášť, jsou hráči přirozeně motivováni k tomu, aby si zkoušeli hru za různé herní postavy, což do zápasů vnáší rozmanitost, ale občas i tragicky nevyvážené souboje. Někteří amatérští hráči se však do hry dostávají pouze kvůli tomu, že The Witcher Battle Arena je širokému publiku otevřená hra – začátečníci si ji dokážou užít, i když hře zrovna moc nerozumí, zatímco zkušenější hráči v ní najdou potřebnou hloubku, která dokáže oddělit zrno od plevy.
Co se týče vylepšování postav mimo samotné souboje, každá z postav je odměňována body, které můžete utrácet vždy ve dvou směrech – ve vylepšení předmětů, respektive možnosti postavy nosit lepší vybavení, a dále ve vylepšení dovedností, respektive jejich úrovně.
Vylepšování postav je zábavné, ovšem zároveň s ním se do hry pomalu vkrádá free-to-play prodejní model. V průměrném utkání se dopracujete k odměně v řádu desítek mincí. Za herní měnu si potom můžete nakupovat jak nové postavy (volně dostupné postavy se stále točí, takže pokud máte nějakého favorita, s nímž chcete hrát stále, musíte do něj investovat peníze), tak i skiny, zvětšení inventáře, nebo nové předměty.
Herní měnu, respektive všechny položky v obchodě si přitom můžete koupit za peníze, přičemž bonusové zbraně, tedy 1000 jednotek herní měny stojí 4,99 eur, za nové vybavení, například rukavice pak dáte 375 jednotek herní měny atd. V tomto směru však opět musím zdůraznit, že zakoupené položky mluví do hry jen okrajově, a že i pokud utratíte desetitisíce, dobrého hráče to z vás neudělá. Některé položky navíc za peníze dostupné nejsou, ale opravdu je můžete získat pouze skrze hru a sbírání mincí.
Ve hře najdete slušný počet hrdinů i předmětů
Aktuálně je k dispozici celkem 14 hrdinů – Letho, Zoltan, Ioverth, Operator, Saskia, Eithné, Philippa, Golem, Succubus, Troll, Yennefer, Ciri, Triss a Geralt. Sympatické je, že tyto postavy se od sebe náležitě liší a tak s každou z nich musíte využívat jiné přednosti.
Také předmětů je dostatečné množství, obvykle dva až tři u každé skupiny a každé postavy a občas jsou k dispozici i časově omezené nabídky a sezónní kousky, což je z pohledu dlouhodobého hráče sympatické zpestření.
The Witcher Battle Arena to prostě sekne
Další sympatickou věcí ve hře The Witcher Battle Arena je její grafické provedení. Na hru se velmi dobře kouká, každý z hrdinů vypadá nádherně, každičká lokace má svoje osobité kouzlo a i každičký předmět ve hře poznáte podle vzhledu. K tomu se povedlo i uživatelské rozhraní, takže všechno je přehledné a to jak ve hře, tak i v úvodním menu, v němž se ke všemu potřebnému dopracujete jen několika málo ťápnutími. Zkrátka a dobře, takto by to v ideálním světě vypadalo v každičké hře.
Na dovolené si asi nezahrajete
I přestože jsou MOBA hry založené na válečných střetech několika lidí, The Witcher Battle Arena nabízí i další možnosti. Hráči si tedy mohou vybrat mezi klasickými PvP souboji (bodované a nebodované), kooperativními souboji proti AI ovládanému týmu (tři úrovně obtížnosti) a nakonec i tréninkovými misemi (taktéž dostupné ve třech úrovních obtížnosti), v nichž lze cvičit své dovednosti i bez ostatních živých hráčů. Bohužel ke všem těmto hrám a to včetně možnosti „practice“, tedy trénink musíte být připojeni k internetu, což z The Witcher Battle Arena dělá naprosto nevhodnou hru například pro cestu letadlem, nebo na dovolenou v zahraničí, kde máte drahé připojení na internet.
I nad The Witcher Battle Arena se občas vznášejí oblaky
The Witcher Battle Arena mě velmi baví už několik dlouhých měsíců. Bohužel, i takový skvost má svoje kazy. Jedná se o občasné lagy, které dokážou zdecimovat půl hry. Některé zápasy proběhnout bez nich, ovšem některé jsou jimi prolezlé, takže se svým hrdinou například běžíte, najednou se zaseknete a stojíte. Když se po několika sekundách zase odseknete, objevíte se třeba na druhé straně mapy, což je v případě takto stavěné hry opravdu nepříjemné. Věrné hráče zamrzí i fakt, že lagy ve hře jsou už několik měsíců a autoři s tím stále nic neudělali. Na druhou stranu – pokud hrajete rekreačně a pokud budete mít trošku štěstí, s lagy se v pohodě vyrovnáte a nebudou vás tolik trápit.
The Witcher Battle Arena – závěrečné shrnutí a hodnocení hry
The Witcher Battle Arena je příjemná oddechovka na několik minut denně. Oproti nedávno recenzované Vainglory nabízí větší počet levelů a celkově mnohem dynamičtější střety, které dokážou do krve pumpovat adrenalin. Začínající hráče potěší i sympatický tutoriál, celková přehlednost a jednoduchá uchopitelnost (mnohem jednodušší než má Vainglory). Bohužel pro pokročilé hráče je tato hra zatím zabitá lagy, které zde přetrvávají už několik dlouhých měsíců, takže se dá pochybovat, že vůbec někdy zmizí.
Milovníci Andrzeje Sapkowského a vůbec východního fantasy si ke konečnému hodnocení můžete přidat ještě tak 10% navíc.
Zajímavá MOBA hra z prostředí Zaklínače, která zaujme především lehce uchopitelnými prvky, pěknou grafikou a neotřelým univerzem The Witcher. Bohužel občas trpí lagy.
The Witcher Battle Arena
Hratelnost - 80%
Grafika - 80%
Hudba a zvuk - 76%
Originalita - 72%
77%
Výborná
Zajímavá MOBA hra z prostředí Zaklínače, která zaujme především lehce uchopitelnými prvky, pěknou grafikou a neotřelým univerzem The Witcher. Bohužel občas trpí lagy.