Westworld je nově stoupající seriálovou hvězdou kanálu HBO, která na obrazovky televizí přinesla značně originální téma. Westworld je jakýsi westernový zábavní park obývaný výtvory, jakýmisi roboty, kteří zde slouží k zábavě lidí. Lidi za výtvory chodí, aby uspokojily všechny jejich potřeby, jako je potřeba lásky a sexu, potřeba hazardu, násilí a mnoha dalších činností. Přitom platí, že jakkoliv špatně se lidé k výtvorům chovají, ti jim nemohou nijak ublížit.
Nerada bych tu prozrazovala některé detaily, protože tento seriál má i díky nim schopnost vás překvapit, nebo ještě lépe řečeno – vaše vědomí a myšlenky vzít a převrátit vzhůru nohama. V anglickém jazyce se tomuto procesu říká „mind fuck“ a co se týče Westworldu, mohlo by se jednat i o podnadpis celého seriálu. Co se týče stejnojmenné hry, na ní „mind fuck“ zrovna moc nesedí, i když bych se klidně vsadila, že pokud seriál neznáte, hratelnost vás v prvních několika hodinách skutečně dostane.
Strategie ve stylu Fallout Shelter
Ještě než se ponoříte do tajů Westworldu naplno, určitě vás při pohledu na herní systém napadne, že tohle už tu jednou bylo. A máte pravdu. Herní systém Westworld jako by z oka vypadl hernímu systému Fallout Shelter, což rozhodně není na škodu. Tento herní systém považuji za vysoce životaschopný a nemám nic proti tomu, že ho chce někdo napodobit. Naopak. Pokud to dělá s takovou grácií, jako tvůrci Westworldu, je to přínosné pro všechny zainteresované strany. A jak to tedy vypadá ve skutečnosti?
Na dění ve Westworldu se koukáte pohledem z boku. Hrací pole je rozdělené na nadzemní část a podzemní část. V nadzemní části se nachází všechny klasické kulisy pro vytváření zábavy, jako například saloon, ve kterém se hrají karty, vězení, ve kterém si lidé s výtvory hrají na přepadení, nebo například obchod, kde si lidé hrají na obchodníky.
V podzemní části se pak nachází řídící místnost, což je srdce celého zábavního parku, protože společně s tím, jak se o něj staráte a upgradujete ho, rostou také vaše možnosti, jako je stavba budov nebo pokročilé upgradování. Dále se v podzemní nachází prázdné místnosti, které si můžete zvelebit a předělat na potřebné místnosti, jako například na výrobnu nových výtvorů, na opravnu starých a porouchaných výtvorů, na vyladění stávajících výtvorů, na výrobu krve a dalších pokročilých látek atd.
Místa pro nové stavby je opravdu hodně, ale vy ho zase tak rychle nezastavíte, protože výstavba každé budovy něco stojí a tak člověk musí šetřit a postupovat pomalu, postupně. Základní budovy však postavíte tak do cca levelu 10 – 12, takže vám nebude nic chybět.
Zákazníci a jejich náročná přání
Jak už jste pochopili, základem této hry jsou výtvory, jakési robotické postavy, které se starají o potěšení lidí. V praxi to vypadá tak, že do vašeho zábavního parku vlaky přijíždějí zákazníci a hledají zde určitý druh zábavy. Někdo baží po lásce, někdo po násilí a podle toho se žene do určité budovy (například banka, policejní stanice atd.). Jakmile do budovy přijde, musíte na něj kliknout a podívat se na jeho preference a hlavně na level, jaký mu náleží.
V ideálním případě ve své sbírce najdete výtvor, který je podobně naladěný jako zákazník, má tedy zájem, respektive umění lásky, či násilí. A v ještě lepším případě je pak tento výtvor na dostatečném levelu, aby dokázal přání zákazníka uspokojit v plném rozsahu. Pokud jsou obě tyto podmínky splněny, výtvor a váš zákazník si na něco zahrají a pak vám za to přitečou peníze do kapsy. Pokud ovšem nemáte výtvor na dostatečném levelu, zákazník bude naštvaný a na konci seance váš výtvor zastřelí.
Naštěstí pro vás tu existuje pokoj, kde přivádí k životu zabité výtvory. Ale něco to stojí. Takže je potřeba dobře odhadnout šance na uspokojení lidí a pokud jsou skutečně malé, tak je raději nechat čekat dokud nebude volný některý zkušenější výtvor, který si poradí i s náročnějšími přáními, respektive s vyššími levely návštěvníků.
Vycvič svůj výtvor
Výtvory se vyrábí z plánů, které dostáváte za plnění dílčích úkolů, jako je například vycvičení/přiřazení pěti výtvorů. Každý plán vás opravňuje k docela jinému výtvoru. Některé z nich jsou zcela obyčejné a hodí se spíše k levelování silnějších výtvorů a tedy ke spotřebě. Jiné jsou vzácnější, mají například dvě, tři, čtyři nebo pět hvězdiček, což znamená dobrý základ, který jde dále rozšířit opět upgradováním. Přitom platí, že čím více hvězdiček vaše výtvory mají, tím lepší jsou v oblastech, pro které jsou stvořeny a tím spíše dokážou uspokojit i potřeby náročnějších lidí.
Cvičení výtvorů je i vzhledem k neustále se zvyšující obtížnosti/náročnosti zákazníků zcela klíčové. Člověk přitom musí dobře přemýšlet, který výtvor vylepšit dříve, protože každý z nich má jinou specializaci a každý z nich také level. Při levelování se mi proto několikrát stalo, že jsem jako blázen porovnávala všechny alternativy a počítala, kolik jakých výtvorů mám a jaké povolání musím na plac ještě dodat, což je docela dobře. Člověka to nutí přemýšlet a plánovat, Westworld proto není jenom prachobyčejná klikačka/zklízečka.
Jenom pro zajímavost, vaše výtvory jsou zaměřené například na tyto činnosti: láska, střílení, přepadení, násilí, obchodní partnerství, bankovnictví, intelekt, převlékání, hraní karet atd.
Dobře protkané vztahy
Jak jsem již napsala, pokud výtvor nebude v dostatečném levelu, zákazník se naštve a pak ho zastřelí. Štěstí je, že tento výtvor si můžete znovu oživit. Jenže to má háček. Za každé oživení platíte krví, které není nikdy nazbyt. Tato krev se totiž vyrábí zase v docela jiné místnosti a to výměnou za peníze.
Vazby mezi jednotlivými místnostmi jsou velmi dobře protkané, takže v podstatě využíváte všechny dostupné místnosti a nestane se vám, že byste do jedné chodili pořád a druhou nenavštívili třeba dva týdny. V tomto směru je Westworld dobře vyvážený.
Na Westworld je zajímavé také to, že jakmile se ve hře začnou objevovat dlouhé čekací doby a vy se začnete nudit, tak vám namísto žádosti o peníze/učinění některé mikrotransakce otevře nové parky. A v nich můžete stavět další a další budovy a posílat do nich další specializované panáky, tedy pardon výtvory. Díky přeskakování mezi jednotlivými světy máte přitom pořád co na práci a na nějaké mikrotransakce si vážně ani nevzpomenete. Tím ale nechci říct, že nějaké mikrotransakce nedoporučuji.
Pozn.: V současné chvíli je k dispozici pět světů – základní park Sweetwater, venkovský Abernathy Ranch, bouřkou poničený Escalante, osadnický Las Mudas a ještě jeden park s názvem Pariah, který mám bohužel stále zavřený (ale doufám, že už se k němu brzy probojuji). Každý z parků nabízí trošku odlišné prostředí, trošku odlišné možnosti stavění a z toho vyplývající nutnost trošku rozdílného plánování a strategických rozhodnutí. Každý z parků je navíc vizuálně zajímavý a do každého z nich vás bude bavit chodit.
Platba se vyplatí
Pokud jste již někdy četli mojí recenzi na free-to-play hru (hru zdarma s možností nákupu mikrotransakcí), tak určitě moc dobře víte, že patřím mezi lidi, kteří tento typ her moc nemusí. A pokud nějakou takovou hraje, tak ve většině případů odmítá platit. A proto vás nejspíš překvapí, když vám prozradím, že ve Westworld jsem si udělala radost a pár korun utratila.
Jde o to, že v tato strategická hra je vystavěná takovým způsobem, že se vám případná mikrotransakce vyplatí. Citelně vyplatí. Za peníze si tu totiž nemůžete koupit pouze klasické diamanty (což je podle mě strašně pomíjivá měna snad ve všech hrách – uděláte klik, klik a je obvykle po nich bez žádného citelnějšího efektu), ale také samotné výtvory. A to už člověk na hratelnosti skutečně hodně pocítí.
Výtvor na levelu pět a se zaměřením na téměř čtvrtinu všech témat je prostě k nezaplacení. Můžete ho poslat k náročnému zákazníkovi do banky, stejně jako do saloonu nebo do stáje. A tím pádem vám veškerý obchod mnohem lépe plyne. Když se navíc ke kupovanému výtvoru na maximálním levelu časem dopracujete dalších dvou výtvorů na předposledním levelu, budete mít skutečnou radost z toho, jak vám to všechno jde od ruky. Takže ano, ve Westworldu jsem pár desítek korun utratila a musím říct, že to byly dobře investované peníze. Hubert funguje bezchybně a vydělává mi spoustu peněz.
Velké množství peněz vám můžou vydělat také různé eventy, jako třeba The Guest is Always Right, což je časově ohraničený úkol, v jehož rámci se snažíte například odbavit co největší počet zákazníků se spokojeností 90% a více. Za každých pět odbavených zákazníků přitom dostáváte lepší a lepší odměny. Ale má to samozřejmě háček, tyto eventy jsou časově omezené, takže po uplynutí vytyčené doby se musíte přesunout zase na další úkol. Přiznám se, že i když do této hry investuji (alespoň na můj vkus) opravdu hodně času, ještě se mi žádný z centů nepodařilo splnit na 100%. Ale to nevadí, odměny jsou dílčí. To znamená, že je dostáváte průběžně a po konci eventu o ně nepřijdete.
Skvělá hra podle výborného seriálu
Přiznám se, že o kvalitu Westworld jsem se hodně obávala, protože hra vyšla jen chvíli potom, co v České republice běžela i první řada seriálu (druhá řada teprve půjde do televize, třetí řada ještě nebyla ohlášena). V těchto případech většinou vychází tzv. „rychlokvašky“, které se snaží rýžovat na popularitě seriálu a nepřináší vůbec žádnou přidanou hodnotu. To naštěstí není případ hry Westworld, která přináší tu nejvyšší kvalitu snad ve všech myslitelných ohledech.
Hrací systém strategie Westworld je téměř dokonalý. Jedná se o perfektní klikačku, v níž sice musíte používat mozek, ale zároveň se dobře bavíte a relaxujete. Free-to-play model je nastavený tak, že se dobře bavíte i bez zaplacených peněz. Ale pokud náhodou zaplatíte, tak skutečně cítíte velký pokrok a pomoc. Prezentace naprosto exceluje, grafika dosahuje top úrovně a i zvuky a hudba patří mezi to nejlepší, co se v současné chvíli mezi strategickými hrami pro Android vůbec vyskytuje. A pak tu máme tu přidanou hodnotu, kterou je zcela jistě námět populárního seriálu. Pokud vás bavil stejně jako mě, k hodnocení této hry si přijdete klidně ještě 10%.
Westworld
Hratelnost
Grafika
Hudba a zvuk
Originalita
Pecka!
Skvělá strategická hra pro Android, která vznikla na motivy populárního seriálu pro HBO. Vyniká snad ve všech myslitelných ohledech včetně herního systému i prezentace.