Madfinger Games je jedním z těch vývojářských studií, které České republice dělá dobré jméno ve světě. Madfinger Games se totiž před několika lety proslavili bombastickou mobilní hrou Dead Trigger a od té doby sypou výborné tituly z rukávu jako na běžícím pásu. Dead Trigger 2, Shadowgun, Samurai a tomu podobné hry si jistě zaslouží vaší pozornost i poletech. Vedle toho se však nově musíme zaměřit na Unkilled, akční FPS hru, která pravděpodobně rozeběhne celou novou herní sérii.
Unkilled je podobně jako hry Dead Trigger zasazená do světa zasaženého zombie nákazou. Nemrtví se valí ze všech světových stran a hrozí, že v nemrtvé přemění i poslední přeživší. Proto vzniká zvláštní komando, jehož jste členem i vy, mnoha náročnými misemi zocelený žoldák, který se s ničím moc nepatlá.
Bylo, nebylo, za devatero horami a lesy…
Příběh hry Unkilled není nijak zvlášť detailní, ba naopak. Dalo by se říci, že stejně jako se hlavní postava nemazlí se zombie, nemazlí se scénáristi s událostmi hry. Příběh se odehrává v podstatě jen na několika řádcích, mezi misemi, kde probíhají téměř až telegrafické rozhovory mezi hlavní postavou a ostatními aktéry.
Ne že by to vadilo. Je sice fajn, když se člověk u akční hry dočká příběhu, který má nějaký morální přesah, nebo který je alespoň trochu zábavný, nicméně nemám nic ani proti tomu, když se s tím autoři zbytečně „nemažou“ a příběh rychle odsýpá. Koneckonců mluvíme o akční hře a ještě k tomu pro mobily, takže to nechme u toho, že příběh splňuje potřeby mobilní platformy. A stejné je to i s ostatními složkami.Hra je rozdělená do levelů, které trvají řádově desítky sekund (maximálně minuty). V rámci těchto levelů potom pobíháte po úrovni a kosíte zombíky. Samozřejmě vaším primárním úkolem je přežít až do samotného závěru, sekundárním zadáním pak bývají například otevřené dveře, sebrané součástky, doplňování pohonných tekutin atd. To ovšem neznamená žádné rukodělné práce, ale jenom pobíhání tam a zpět mezi vytyčenými checkpointy, takže akce nevysychá, ale naopak má tendenci pěkně gradovat.
Vysoký, malý, tlustý i tenký
Při gradování napětí sahá Madfinger Studios i k dalším trikům. Nechybí obligátní přibývání vřavy, respektive hustoty nabíhajících nepřátel, tu a tam se však dostane i na silnější protivníky a bossy. Tyto nepřátelské jednotky pak přicházejí s dodatečnými nebezpečími. Já jsem například obvykle dojela na břichatého „valibuka“, který má velkou výdrž a jakmile ho rozstřílíte na maděru, tak vybuchne. Vždy mě tak pomalu zahnal do kouta a nakonec explodoval, kvůli čemuž nadělal fašírku i ze mě. Ale zvykla jsem si. A i vy si rychle zvyknete.
Specifika nepřátel vyžadují prostě jen rozdílnou strategii, což je opravdu super. Hra vás nutí zapojovat mozek a nestřílet jen tupě před sebe. Musíte využít prostor a i zbraně, které aktuálně máte v ruce.
Čím můžete ve hře pálit?
Každá třída zbraní má totiž hned několik zastoupení (obvykle mezi 5 – 10 kousky), netřeba dodávat, že každý tento kousek disponuje jinou účinností (parametry dostřelu, síly střely, rychlosti nabíjení a tuším i rozptylu). Díky tomu se vám často stane, že s jednou zbraní misi nedokončíte, ale jakmile se přezbrojíte, tak to zvládnete docela v pohodě. A pokud ne, existuje ještě jedno řešení. Jedná se o upgrade zbraní.
Každá zbraň ve vašem repertoáru se dá vylepšit a to docela podstatně a hned v několika směrech. K upgradování přitom budete pobízeni přirozenou cestou, tak samotnou hrou. Pro přístup do některých misí totiž musíte mít zbraň určité síly, na čemž je našroubován i free-to-play model hry.
Hraj zadarmo a plať
Po nezdaru s prémiovými hrami (celý obsah hry za jednu předem stanovenou – a zaplacenou cenu) v podobě Dead Trigger (hru si i přestože stále pouze několik desítek korun většina lidí stáhla na torrentech) přešlo studio Madfinger Games na free-to-play prodejní model, který se jim pravděpodobně osvědčil. Bohužel pro nás, hráče, kteří free-to-play jen velmi neradi trpí, to není moc pozitivní.
Ne že by monetizace Madfinger Games byla nějak nenasytná. Hry se i bez placení dají poměrně slušně hrát a užívat. Jenže občas s hraním prostě budete muset přestat, neboť odehrané hry stojí energii, kterou musíte v případě jejího vyčerpání dokoupit.
Další dokoupitelnou položkou jsou peníze. Těchto peněz jsou ve hře dva druhy, přičemž vzácnější měna je ta, kterou můžete vyvážit skutečnými penězi. Za peníze si přitom dokupujete již zmiňované vylepšení zbraní, za ty „lepší“ peníze potom tento proces můžete ještě navíc urychlit. To znamená již dvojí možné čekání na rozjetí akce, což není zábavné, ale dosti frustrující.
Na druhou stranu – jak často se ke hře budete vracet a jak dlouho ji budete hrát? Pokud se vejdete do limitu cca 7 her za jednu až dvě hodiny, potom s free-to-play modelem nebudete mít žádný problém. Já jsem hráč spíše trvalý (hraju v kuse třeba i hodiny), proto si nad tímto parametrem ztěžuji.
V tomto směru musím taktéž podotknout, že klasické peníze se dají vyhrát běžným způsobem. Tím chci říct, že je jich poměrně dostatek a pokud se hře věnujete pravidelně, vyděláte si na všechno důležité.
Podpůrné prostředky vám misi vyhrají
Dalším takřka free-to-play prostředkem jsou rakety, lékárničky a adrenalin (zpomalí čas, zvýrazní nepřátele). Tuto trojici tu a tam dostanete za odměnu v truhle, ale spíše si ji budete muset nakoupit, což je nezbytné a to zvlášť v případě, kdy vás některá mise trápí. Upřímně řečeno – pokud budete mít v repertoáru zdraví a rakety navíc, ve hře neexistuje mise, která by vás mohla se základní zručností zastavit. Vsadila bych nevím co na to, že hrou by s těmito bonusy dokázala projít i moje babička, kdybych ji mohla radit (a kdyby měla ohebnější prsty). Tak už to ovšem u tohoto typu her bývá a předpokládám, že ani vás by průchod jenom s bonusy moc nebavil. Důležitější je, že hra se dá i bez bonusů hrát, takže popojedeme.
Různé mise, různé odměny
Klasické peníze se dostávají po každém levelu, ať už byl úspěšný nebo neúspěšný. Odměna přitom odráží, kolik (a jak) jste splnili dílčích úkolů. V každém levelu jsou tři a sestávají ze zadání jako je: ukonči hru s více jak 100% zdraví, zabij 200 zombie, rozdej 30 headshotů atd. Některé dílčí úkoly jsou jednodušší, pro jiné se do misí budete muset opakovaně vracet. Jedinou výtku mám snad jenom k zadání – mohla být možná o něco pestřejší.
Více odměn získáte také v podpůrných misích, například raidech. Ty můžete navštívit jen jednou za několik hodin. A hodně se to vyplatí, protože raidy jsou jako v klasických MMO velkolepou událostí, ale zároveň vám finančně několikanásobně přilepšují.
Z téhle hry vás budou přecházet oči
Madfinger Games jsou známí jako mistři grafiky. Své schopnosti ukázali již v Dead Trigger (která byla svého času takovou tou hrou, z níž každému druhému padala čelist) a nyní v tomto trendu pokračují. Unkilled je vizuálně ještě o poznání krásnější, město a jeho přilehlé okolí, které ve hře taktéž navštívíte, hraje všemi barvami, detaily a stíny a vůbec vypadá poměrně propracovaně.
Bohužel překrásné grafické zpracování si vyžádá nějaký ten výkon a to docela citelně. Na LG G2 se mi Unkilled sekala, takže bylo docela problematické byť jen zamířit. Na LG G4 samozřejmě jela zcela plynule, nehledě na to, že vyjevila i všechny své dodatečné kvality. Ale to už by byl pomalu námět na jiný článek.
Obecně vzato, Unkilled se mi docela líbila. Jenom musím podotknout, že v porovnání s Dead Trigger nepřináší nic moc nového, tedy kromě grafiky, která je nyní ještě krásnější.
Unkilled
Hratelnost - 85%
Grafika - 92%
Hudba a zvuk - 75%
Originalita - 72%
81%
Výborná
Rychlá a přímočará FPS hra se zombieky, která se dobře hraje a velmi pěkně vypadá.