První světová válka, také známá jako zákopová válka, byla vedená převážně v zákopech. Kvůli nedostatku akce se dlouho mělo za to, že tato válka je pro ztvárnění ve hrách příliš fádní. Schovávat se v zákopech a čekat na vykouření yperitem zkrátka nevyhovovalo zajetým standardům. Jenže jak tvrdí jedno přísloví „neříkej, že to nejde, protože po tobě přijde alespoň 10 lidí, kteří to udělají“, pak přišlo několik šikovných vývojářů a ty nám vytřeli zraky. Na počítači to byla třeba Verdun, naprosto výborná taktická FPS hra, na mobilech (a na počítačích) to potom byla třeba Valiant Hearts, příběhová 2D dobrodružná hra od Ubisoftu, v níž jsme se díky rozsáhlému rejstříku dozvěděli spoustu zajímavých informací použitelných třeba i v hodinách dějepisu.
Dalším z řady vývojářů, kteří se nám rozhodli ukázat, že téma „první světová“ není zase tak marné, jak jsme si původně mysleli, je Dušan Čubík. Tento (český) vývojář před několika měsíci na Google Play Store vydal hru s názvem Trench Assault, v níž zákopy hrají jednu z nejdůležitějších rolí vůbec.
Kdybych musela, zařadila bych Trench Assault mezi realtimové strategie viděné pohledem z boku. Hráč se v ní stává velitelem jedné předsazené jednotky, která dostala za úkol probojovat se na nepřátelské území. To spočívá v řízení jednotek – od jejich vyvolání až po jejich přesuny mezi jednotlivými zákopy.
Vzhůru do zákopů!
Trench Assaul je rozdělený na několik levelů, v nichž najdete několik zákopů a také spodní řádku s nabídkou vojáků. Každá vojenská jednotka má jiné vlastnosti, například sniper je děsně subtilní, ale stačí mu schovat se v prvním zákopu a pak dokáže postřílet vše v dohledu. Kulometčík je oproti tomu odolnější při střetu tělo na tělo, ale zranění také dokáže vykouzlit až na bližší vzdálenost. Kulometčíka proto můžete použít pro přesuny mezi jednotlivými zákopy.
Jak jsem už zmínila, kromě vyvolávání správných jednotek, je v Trench Assault naprosto klíčové přebíhání mezi jednotlivými zákopy. Na cestě z boha A do bodu B, kterého musíte dosáhnout vždy, když chcete postoupit do nové mise, se nachází několik zákopů, jakýchsi záchytných bodů. Jakmile tohoto zákopu se svými vojáky dosáhnete, hezky se schováte a jste hůře zranitelní. Jenže z druhé strany se vydávají zase nepřátelské jednotky, které když dosáhnou vašeho zákopu, tak vás mohou přemoci. A tak pomalu taktizujete, rozvážně postupujete a snažíte se nebýt lovnou zvěří, ale tuto lovnou zvěř si vytvořit z nepřátelské jednotky.
Trench Assault svou hratelností osciluje někde mezi tower-defense strategií (s tím rozdílem, že vaše věže jsou jaksi pohyblivé), realtimových strategií (za zabité vojáky dostáváte peníze, které musíte chytře použít v závislosti na svém nepříteli a jeho jednotkách a na tom, jak se chcete dopracovat k cíli) a klasických her na postřeh (kdy je třeba přesně ve správnou dobu dát vojákům příkaz k přesunu). Kromě taktizování si tak letmo procvičíte i dobré úsudky a postřehy.
Čím déle hrajete, tím více se zamilujete
Abych se přiznala, Trench Assault mě ze začátku moc nezaujala. Vcelku strohá grafika, které se snad už ani nedá říkat pixel-art (můj kamarád tvrdí že ano, ale na mě je tohle už moc), a také hratelnost, která nevyžaduje moc kombinačních schopností a pozornosti. Jenže ouha, hratelnost se postupně prohlubuje – do hry přicházejí nový vojáci, kteří mají své specifické vlastnosti (plamenometník třeba dokáže ve správný čas upálit celou nepřátelskou grupu a obrátit tak dosavadní vývoj mače), takže máte stále více různých možností. Ani nemluvě o tom, že pomalu roste i obtížnost hry, takže vás to nepřímo nutí vymýšlet správné taktické postupy.
Moje přesvědčení, že hra je příliš primitivní, tak nakonec ustoupilo výborné zábavě. Po prvních přibližně 20 levelech jsem se pak poprvé zasekla a od té doby se Trench Assault prokousávám jen velmi pomalu. A to je dobře – každé nové rozehrání přináší docela nový vývoj hry, na což si člověk brzy navykne. A pak se přistihnete u toho, že i ta grafika vám přešla do krve.
Trench Assault je ve všech ohledech minimalistická hra s maximálně návykovou hratelností a mnoha různými možnostmi. Pokud máte rádi tower-defense hry nebo realtimové strategie a chtěli byste se nechat vtáhnout do světa originálních her, určitě tento titul vyzkoušejte.
Trench Assault
Hratelnost - 89%
Grafika - 68%
Hudba a zvuk - 71%
Originalita - 98%
82%
Výborná
Tench Assault je takticko-strategická realtimová hra od českého vývojáře. Z Google Play Storu si ji můžete stáhnout zdarma!