Ačkoliv Google Play Store je nikdy neutuchající zdroj zajímavých her, jeden žánr v ní citelně chybí. Jedná se o takové ty klasické manažerské strategie, kde se ujímáte nějakého celku a snažíte se s ním prosadit. Typickým představitelem takových strategií je například Motorsport Manager 2, Football Manager, nebo strategie od Kairosoftu, které jako jedny z mála zacelují významnou díru na trhu.
Strategie od Kairosoftu mám sice nesmírně ráda, jenže musím připustit, že když hrajete po sobě třeba tři, čtyři jejich hry (Game Dev Tycoon, Pocket Harvest, Grand Prix Story, Ninja Village atd.), brzy vás to přestane bavit, protože je to v podstatě jedno a to samé, jenom převlečené do jiného obalu. Počáteční nadšení s Kairosoft hrami tedy brzy opadne a vy, pokud jste stejně jako já milovník dobrých manažerských strategií, zase hledáte. A když máte to štěstí, tak narazíte třeba na takový poklad jako je Story of a Band.
Story of a Band vás nechá starat se o kapelu o pěti lidech. Sami si vyberete, kdo v kapele bude působit, sami pak s těmito lidmi budete útočit na prodejnost cédéček a lístků na turné. Spousta prvků přitom funguje, jako ve výše zmiňovaných strategiích.
To znamená, že každý z vašich zaměstnaců má své statistiky, které se přímo podílejí na určitých výkonech – například na kvalitě desky, spokojenosti lidí při vystoupení atd. Tyto statistiky můžete pomalu rozvíjet zkušenostními body a penězi, respektive nákupem vzdělávacích prostředků jako jsou školení, plastické operace nebo dovolené. Postavy také můžete levelovat, čímž ovšem zvyšujete i jejich plat. A dále máte k dispozici také podpůrné prostředky.
Mezi podpůrné prostředky patří třeba nové oblečení, talisman nebo hudební nástroj, díky němuž zvednete charisma postavy. Některé podporůné prostředky rozšiřují možnosti vaší kapely jako v případě nového výjezdního vozu, díky němuž můžete pořádat světové turné.
Další nezbytnou roli plní podpůrné prostředky, jako jsou prášky, alkohol nebo káva. S těmito prostředky takříkajíc doplňujete baterky a kreativitu svých svěřenců, případně je taháte z průšvihů a nemocnicí v případě, že si při turné třeba zlomí nohu.
Podpůrné prostředky jsou extrémně důležité při nahrávání nových desek nebo při turné, kde se snažíte držet stanovenou kvalitu a potěšit diváky. Tak třeba nahrávání nové desky. Deska je rozdělena na počet songů, které na ní mají být s tím, že čím více songů máte, tím spokojenější publikum bude a tím více peněz budete účtovat. Jenže nahrát desku s větším počtem songů je také náročnější, protože při nahrávání do každého songu musíte nacpat dostatek bodů, aby se song líbil. A když je deska dlouhá, na napěchování bodů do každého songu máte kratší dobu. A tak své postavy dopujete, aby byly vždy čerstvé a aby vám při nahrávání nespali, nebo nehráli jenom průměrně.
Proč jsou zpěváci závislí na drogách?
U nahrávání desky se ještě zastavím protože ten princip je naprosto okouzlující a dle mého názoru mnohem lepší, než právě u her od Kairosoftu. Před nahráním desky zvolíte, která postava se bude věnovat lyrice, která udává rytmus a která zpívá. Přitom byste pochopitelně měli zohledňovat stastiky postavy, to znamená, že na texty byste neměli posílat vysoce charismatickou, ale jinak naprosto hloupou osobu, ale spíše kreativce s dobrým citem pro básně.
Jakmile rozdělíte role, pustí se nahrávání. V dolní části obrazovky je ukazatel rozdělený na nahrávané písně a ten se pomalu zaplňuje. Vy přitom mačkáte na postavičky které jsou nabité (ať už sami o sobě, nebo díky zakáznamým látkám). Tyto postavičky po kliknutí spustí sólo, které zvedne počet bodů aktuálně nahrávané písničky.
Při nahrávání je samozřejmě extrémně důležité, abyste si pěkně rozložily síly – mít jeden dobrý song a 9 podprůměrných písniček nic neřeší. I když jeden dva songy byste si měli vypiplat více, protože při dostatečném počtu prodaných kusů budete mít možnost vydat single. A ten se bude prodávat přímoúměrně tomu, jak je kvalitní.
Nahrávání písniček tedy není pouze klasická strategie, jako spíš real-time strategie, která prověří i vaše reflexy. Je to příjemné oživení, protože do výroby přímo vstupujete, ale není to nic drastického na to, abyste si desku pokazili jedním špatným klikem. Což je velmi dobře.
Neshody v kapele
Reálné ovlivňování kvality nahrávání je jen jeden z několika zajímavých prvků Story of a Band. Líbily se mi třeba občasné hudební kvízy. Když na ně dobře odpovíte, dostanete odměnu navíc. Špatné nebyly ani rozhovory s médii, v nichž je třeba pracovat s mírou rizika. Vybíráte totiž, kdo na otázku odpoví, přičemž úspěšnost správné odpovědi se u určitých osob liší, ale zároveň pomalu snižuje.
Samostatnou kapitolu tvoří možnost, ba někdy i nutnost změnit svůj hudební styl. To je aktuální v případě, že lidé přestanou poslouchat klasický rock a do kurzu pop rock atd. Pokud se chcete uživit, musíte na tuto proměnu reagovat, ale také ji správně načasovat, protože když přijdete pozdě, tak už styl bude mít jiné hrdiny.
Se změnou hudebního stylu se pojí také vaše vlastní image. Kapela může jít příkladem, být milá a udržovat si pozitivní image, ale také může dělat bordel a pracovat na špatné image. Obojí má něco do sebe a obojí se hodí k jinému hudebnímu stylu, například punk rock asi těžko budete podporovat tím, že se budete jevit jako andělé.
K budování image nabízí Story of a Band několik zajímavých prostředků včetně možnosti provádět určité skutky, jako pomoci babičce na přechodu, nebo kočce ze stromu, nebo naopak rozmlácení hotelového pokoje. K budování image je dále připravená možnost nastavovat si obsah písniček, kde můžete zvolit politickou korektnosti i nekorektnost, specializaci na krásné texty, nebo hrubé nadávky atd. A detaily nakonec doladíte ještě výběrem témat, o kterých zpíváte. To znamená, že pokud jste pop rocková kapela s andělským imagem, vaším ideálním tématem bude třeba láska, ráj či andělé. Ale pokud hrajete heavy metal a snažíte se o špatnou image, asi musíte zpívat o smrti, pekle, násilí atd.
Na image je navázána pověst vaší kapely, nebo spíše věhlas. Čím vyšší věhlas máte, tím více na vás chodí lidí na koncertech a tím více se prodávají desky. Na druhou stranu je s tím ale spojeno také očekávání, které je tím větší, čím věhlasnější jste. Uspokojit své fanoušky je tedy stále obtížnější, takže musíte konzumovat více kávy, alkoholů i prášků na povzbuzení.
Tady zaslouží zmínit ještě takovou drobnost – cena za podpůrné prostředky jako je třeba alkohol nebo prášky na spaní není pevná, ale zvyšuje se společně s každým zakoupeným kusem. To znamená, že tohle zboží musíte používat přímo úměrně tomu, kolik vyděláváte. Když to s prášky na spaní přeženete, později nebudou peníze, což povede třeba k menší kvalitě vaší další desky.
Souboje kapel na ostří nože
Asi nejzajímavější prvek strategie Story of a Band jsou souboje kapel. Postupně s tím, jak se zlepšujete se vám otevírají také možnosti, abyste své vylepšené schopnosti ukázali v duelech. Duel je jakýsi hudební souboj s vybranou kapelou, kde proti sobě hudebníci používají různé speciální schopnosti zakoupené/získané během hry, a samozřejmě také konzumovatelné předměty jako je káva nebo whiskey.
Mezi speciální schopnosti patří třeba super dlouhé sólo, díky němuž nabijete body pro speciální schopnosti ostatních hráčů. Nechybí možnost převzetí iniciativy, čímž zblokujete speciální schopnost protivníka. A podstatné jsou třeba i uklidňující prášky, kterými vzbudíte dezorientovaného a hudbou poníženého umělce.
Samostatnou, ale o to důležitější kapitolou jsou trvalé schopnosti a dovednosti, které se nevážou k jednomu hrdinovi, ale k celé vaší kapele. Najdete je na úvodní obrazovce vpravo nahoře a mohou být maximálně 4. A jelikož mají takto omezený počet, tak stojí za to. Zaujala mě třeba možnost připsat si 1000 dolarů, která má cool down (znovudoplnění) 10 sekund. Když jste na mizině, tahle možnost vám pomůže zase nahoru. I když to chvíli trvá a vyžaduje to i následné (lepší) investice.
Možností v duelech je asi 25, na začátku jsou ale k dispozici jen 2. Zbytek si otevíráte postupně, ale nejde to tak rychle. Proto i duely, kterých je 10, můžete absolvovat vždy jen jednou za čas. A jakmile kapelu vyřídíte (což se vám třeba hned nepovede), tak pak čekáte na další, do níž se můžete pustit ve chvíli, kdy jste dostatečně připravení, tedy když máte dostatek konzumovatelných předmětů a také potřebné schopnosti a dovednosti. Kapely jsou totiž pořád lepší a lepší.
A co že z těch duelů budete mít? Kromě bodů zkušeností také perfektní pocit, protože duely jsou velmi zábavné. Jedná se o takovou třešničku na dortu skvělé manažerské strategie, která podle mého názoru patří mezi TOP 5 manažerských/strategických her na Androidu.
Story of a Band jsem hrála už dávno, kdy ještě byla pouze placená verze. Když jsem ale na tuto Android hru psala recenzi, všimla jsem si, že tvůrci vydali také demo hry. Pokud tedy o hru máte zájem, ale nechcete zbytečně utrácet své peníze, zkuste nejdřív demo. Uvidíte, zdali vás tahle hra chytne za srdce stejně jako mě.
Story of a Band
Hratelnost - 91%
Grafika - 85%
Hudba a zvuk - 85%
Originalita - 93%
89%
Výborná
Výborná strategie s manažerskými prvky, ve které natáčíte nové singly, prodáváte desky a jezdíte po turné. Doporučuji vyzkoušet.