Všichni milovníci technologií si určitě občas postesknou, že si nemohou postavit svůj vysněný telefon. Tomu schází super fotoaparát, tomu přebývá tlačítko on/off, no a tenhle je zase moc velký (nebo malý). Zkrátka vždycky by se něco našlo. A to i pokud máte TOP telefon.
Jestliže na technologie máte podobný názor, tak by vám mohl přijít vhod Smartphone Tycoon. Jedná se o první smysluplnou strategii, ve které vyrábíte mobilní telefony a snažíte se s nimi prorazit na trh a vydělat nějaké peníze, abyste je mohli dále investovat do rozvoje svojí společnosti a do dalších mobilních zařízení.
Na první pohled Android strategie Smartphone Tycoon připomíná světoznámý tycoon (strategickou hru) s názvem Game Dev Tycoon. Základem Smartphone Tycoon je vaše kancelář, na níž se koukáte z izometrického pohledu. V levé části obrazovky máte údaje o nově prodávaném zařízení, tedy samozřejmě pokud je ještě v prodeji, a dále stav vašeho firemního účtu a údaje o počtu vašich fanoušků. Všechny tyto údaje se samozřejmě vzájemně ovlivňují, neboť jsou propojeny.
To znamená, že pokud máte dostatek peněz, můžete dělat dostatečně dobré telefony v dostatečně velkém množství, abyste uspokojili všechny vaše fanoušky. Když máte dostatek fanoušků, budete mít zaručeno, že se o vaše nová zařízení vždycky strhne mela. A nakonec, když budete mít skvělý telefon, tak vám přibývají noví fanoušci, kteří nadále budou tvořit základnu pro všechna vaše nově vydaná zařízení.
Vývoj nového telefonu
Když chcete vyvinou svůj první telefon, jednoduše kliknete kamkoliv na prostor vaří kancelář, načež se vám otevře menu. Dále zvolíte možnost „create smartphone“, načež se dostanete do vývojové části hry. Ta vás provede všemi detaily vašeho nově vyvíjeného telefonu.
Vše začíná přiřazením názvu smartphonu. Tento název je zcela libovolný a nemá vliv na samotné prodeje, což je trošku škoda. Položka styl tu citelně chybí a právě jméno by mohlo být její hlavní tažnou silou.
Dále pokračujete přiřazováním technických detailů, jako je šířka telefonu, výška telefonu, tloušťka telefonu, vzhled centrálního tlačítka, vzhled mikrofonu, šířka a výška displeje, nebo zakřivení telefonu na jeho krajích. S některými položkami pak lze hýbat, jako například s postranními tlačítky, která můžete uložit libovolně po celé straně telefonu. Podobné je to potom také s fotoaparátem, který lze umístit prakticky po celé zadní straně smartphonu. Problém je, že některé postavení není moc praktické a lidé by na to mohli zareagovat.
Následuje volba barvy telefonu, kterou přiřazujete za pomoci tří různých táhel. Díky nim můžete zvolit skutečně jakoukoliv barvu a to i v požadovaném odstínu a sytosti.
Volbu barvy telefonu následuje volba typu displeje a jeho rozlišení. V základu jsou k dispozici TFT a IPS displej a rozlišení WVGA (840×480), qHD (540×960) a HD (720×1280). Další možnosti jako je například Super Amoled, HD Amoled, LCD či rozlišení Full HD, 2K/QHD a 4K si pak můžete otevřít výměnou za body zkušeností.
Neméně důležitá je volba rozlišení předního a zadního fotoaparátu, který můžete doplnit i dalšími detaily jako je duální fotoaparát. Při volbě fotoaparátů navíc můžete měnit styl jednotlivých snímačů i jeho postavení, jak jsem se již zmínila dříve.
Poslední volbou ve vývoji telefonu je osazení procesorem a pamětí RAM a ROM. K dispozici jsou procesory od mnoha společností, které imitují i skutečné společnosti a dovozce procesorů (Infel, Exion, MedioRek, nVideo, Qualconn). Všechny tyto společnosti navíc nabízejí rozličné série procesorů, které se od sebe liší výkonem a samozřejmě i spotřebou energie.
Volba RAM a ROM je asi jasná. Jasné není pouze to, že v základu je k dispozici pouze 1 a nebo 2 GB RAM, případně 1 a nebo 2 GB ROM, přičemž větší paměti musíte postupně otevírat.
Vývoj telefonu završují dodatečné volby, které vévodí výběr operačního systému či pokročilých technologií jako je Touch ID. Skvělé je, že kromě operačních systémů jako je Android nebo Windows Phone si můžete vyvinout i svůj vlastní operační systém. Tento systém pak lze zdokonalovat, aby fanoušci byli co nejspokojenější, o tom ale až dále.
Výroba nového telefonu
Je asi zřejmé, že každá zvolená položka vašeho zařízení něco stojí. Můžete vyrobit high-endové zařízení, ale musíte počítat s vyšší cenou. Můžete se rozhodnout pro některé kompromisy a cenu stlačit níže. Také můžete na všem šetřit a udělat smartphone, který budete moci prodávat za minimální cenu.
Jaký má mít telefon parametry či vzhled vám nikdo nediktuje. Je tedy čistě na vás, pro jaké zařízení se rozhodnete. Jenom byste měli pamatovat na to, že každý takový smartphone může přitahovat jiné zájemce. V ideálním případě by to mělo znamenat, že pokud budete vydávat čistě jenom high-endové smartphony a pak jednou vydáte smartphone s velmi osekaným hardwarem, přijdete o fanoušky.
Nejsem si však jistá, zdali tato mechanika ve Smartphone Tycoon skutečně funguje. Pravdou je, že o fanoušky přicházíte tak nějak samovolně. Jednou za čas. O fanoušky přijdete také ve chvíli vydání nového smartphonu, ale poměr ztráty fanoušků versus typ a cena nového telefonu není čitelný. Spíš bych se přikláněla k tomu, že tuto věc tvůrci do hry vůbec nedali.
Jakmile zadáte všechny potřebné parametry, čeká vás fáze 2. V této fázi se všichni vaši pracovníci pustí do vývoje telefonu, přičemž platí, že čím větší mají schopnosti a dovednosti (+ zkušenosti), tím více bodů bude mít design telefonu a jeho technologie. Tím pádem byste se pak měli dopracovat lepším hodnocením a vyššímu zájmu fanoušků, z mé zkušenosti ale opět vyplývá, že ani tyto položky se ve hře možná ani nedoplňují.
Hodnocení nového smartphonu
Jako první jsem ve hře vytvořila dva high-endové smartphony, z nichž jeden jsem dala za velmi nízkou cenu (kdy jsem sama měla skutečný zisk pouze asi 60 dolarů z jednoho zařízení) a druhý za extrémně vysokou cenu. Oba smartphony dostaly přibližně stejné hodnocení (druhý zmiňovaný možná o bodík až dva nižší, ale to je při součtu rovných 30 bodů velmi minimální rozdíl).
Dále jsem vytvořila velmi jednoduchý a levný smartphone za velmi nízkou cenu a podobný smartphone za hodně vysokou cenu. Oba smartphony opět měly podobné hodnocení. Nejhorší na tom však bylo, že všechny 4 smartphony se prodávaly přibližně stejně, takže jsem nejvíce vydělala na předraženém high-endovém smartphonu a předraženém low-endovém smartphonu, což by se stávat nemělo.
Samozřejmě, hnidopichové asi namítnou, že toto se stává i v běžném životě, když lidé kupují Apple Iphone, ale já jsem ve hře ani nebyla v postavení, kdy by má společnost již měla velkou základnu fanoušků a hrála na stylovou značku.
Vývoj nových inovací
Pokud se chcete udržet na vrcholu, musíte ve své společnosti postupně vyvíjet nové a nové technologie jako například Touch ID, vyšší rozlišení displeje nebo rychlejší procesory. Pro tyto případy je ve hře k dispozici položka vývoj, kde vyměňujete body zkušeností za nové věci.
Na rozdíl například od již zmiňované strategie Game Dev Tycoon jsou zkušenostní body ve Smarphone Tycoonu spíše vzácné. Na každou novou věc si tedy počkáte, není to ale zase tak drastické. Co je ovšem velice nepříjemné, je skutečnost, že na vývoj nových položek čekáte v reálném čase. To znamená, že jakmile zadáte vývoj nové položky, koukáte se jenom na obrazovku a čekáte, až dojede ukazatel. A to je fakt nuda.
Poslední citelnou možností v základní hratelnosti je nákup reklamy, který je ale po dvou až třech vydaných telefonech jenom hodně podružná, takřka bezcenná věc. Reklama totiž stojí od 1 do 5 milionů, přičemž po třetím vydaném telefonu tuto položku vůbec neřešíte, protože peněz je prostě dost. Tahle věc by potřebovala vyvážit.
Nakonec pak můžete najímat nové zaměstnance, což je vlastně jediná personální věc ve hře. Zaměstnanci se liší schopnostmi a zkušenostmi, přičemž čím více obou položek mají, tím více vám pomáhají. Ale platí i to, že čím více zaměstnanců máte, tím vyšší jsou vaše náklady, jenže i tyto věci se po čase stírají, protože opět nejsou dostatečně vyvážené a tak vám po pár telefonech je docela jedno, kolik zaměstnanců živíte. Můžete si totiž dovolit všechny.
Je velká škoda, že u zaměstnanců není možnost je nějakým způsobem vzdělávat, s čímž by třeba mohly růst náklady na chod společnosti a zároveň byste tím přicházeli o některé vydělané peníze, což by bylo potřeba. Peněz ve hře je opravdu hodně, takže člověk časem nemá pro co hrát.
Strategická hra pro Android s mobilem v hlavní roli
V průběhu recenze jsem postupně narazila na tři zásadní nedostatky. Hra je citelně nevyvážená, co se týče vývoje a hodnocení smartphonů + toho, jak je přijmou fanoušci. Na to se nabaluje problém s nemožností utrácet peníze, například při školení zaměstnanců. A to v podstatě vede k problému s přebývajícími financemi.
Kvůli těmto problémům brzy zjistíte, že hra je příliš jednoduchá a vy vlastně nemáte důvod, proč se snažit. Peněz je dost a mobily se prodávají i v té nejnižší kvalitě za přehnané ceny, takže peníze stále přibývají. Přesto přese všechno vám Smartphone Tycoon vřele doporučuji. Ptáte se proč?
Smartphone Tycoon je jediná fungující strategie pro Android, která vás nechá vytvořit si svůj telefon přesně podle svých preferencí. Pokud patříte mezi technologické fanoušky, jsem si zcela jistá, že tato možnost vás, alespoň na chvíli, dokáže pohltit.
Kdyby Smartphone Tycoon nebyl zcela zdarma, asi vám ho nedoporučím. Tato strategie však zdarma je a tak není co řešit. Stáhněte si ji a vyzkoušejte, zdali vám za to stojí. Je velká pravděpodobnost, že vás chytí. A když ne teď, tak třeba později. Tvůrci se nechali slyšet, že postupně pracují na odstranění všech nedostatků, aby hra byla kompletní. Už aby to bylo.
Smartphone Tycoon
Hratelnost
Grafika
Hudba a zvuk
Originalita
Dobrá
Smartphone Tycoon vám umožní vytvořit si svůj vlastní smartphone a prodávat ho lidem. Sice není bez chyby, ale za tuhle možnost to stojí.