Série RollerCoaster Tycoon, především potom druhý díl této série, změnil život hromadě hráčů, včetně i mě. Budovatelská strategie, ve které stavíte zábavní park, vlétla do mého života nečekaně. A pak v něm stejně nečekaně zůstala spousty dalších let.
První vlna nadšení, která trvala přibližně dva měsíce, a která znamenala, že jsem se ke hře vracela pravidelně prakticky každý den, sice opadla. Jenže z druhé vlny jsem se nikdy nevzpamatovala, dokonce ani dnes. K RollerCoaster Tycoon 2 se totiž už léta pravidelně vracím, alespoň na pár dní. A vůbec mě přitom nezajímá, že tahle hra má už další pokračování (které je plně 3D) a také napodobitele, kteří vůbec nejsou marní (viz. třeba PlanetCoaster, u něhož jsem podle Steamu strávila přesně 53 hodin).
Na RollerCoaster Tycoon 2 zkrátka nic není, tahle hra přinesla ultimátní mix zábavy a možností v přetrvávajícím grafickém zpracování. A tak se nemůžeme divit, že právě tuto hru si vydavatel Atari vybral pro přenesení na mobily. Tato hra dostala název RollerCoaster Classic, ale v podstatě se jedná o RollerCoaster Tycoon 2.
Abych byla zcela upřímná, musím přiznat, že s koupí hry jsem dlouho otálela. Byla jsem totiž přesvědčená, že se bude špatně ovládat. Jak jsem se mýlila! Asi nejlepší a nejdůležitější zjištění bylo, že RollerCoaster Tycoon 2 se hraje perfektně a to i na mobilech. Ještě než tuto myšlenku více rozvedu, dovolte mi malou introdukci pro hráče, kteří o RollerCoaster Tycoon 2 slyší poprvé.
Strategie o penězích i o kráse
RollerCoaster Tycoon 2 je dnes už klasická budovatelská strategie, původně pro počítače, nyní i pro mobily s Androidem. V této strategii budujete zábavný park, to znamená, že stavíte atrakce jako jsou kolotoče, klouzačky, strašidelné domy nebo třeba horské dráhy. Atrakce pak propojujete s chodníky. Vedle toho stavíte stánky občerstvení a najímáte lidi, kteří se vám o park starají.
Klíčové v RollerCoaster Tycoon 2 je rozestavění jednotlivých objektů, ale také maličkosti jako jsou ceny jízdy na atrakcích nebo čistota a jakási estetická úroveň parku. Vaším hlavním cílem je, aby lidé byli spokojení a aby u vás nechali co největší množství peněz, které používáte k dalšímu rozšíření parku a tak pořád dokola.
Ovládání, kterým jsem tuto recenzi – vedle sentimentálních vzpomínek – také začala, je v RollerCoaster taktéž velmi důležité, protože stavba horských drah probíhá kostičku po kostičce a je velmi precizní. Části horských drah na sebe musí přesně naléhat a dráha musí vést z bodu A do bodu B. Velmi precizní v ovládání ale musí být i při dalších činnostech jako je stavba uliček, které když jsou dobře postavené, dokážou zákazníka dovést až tam, kam potřebujete (a udržet ho tam).
Jediný problém v ovládání nastává, když chcete smazat podružné okrasné objekty, jako jsou stříšky. Jakmile je takový objekt ve vzduchu, musíte nástrojem bagr máchat po paměti a naklánět do různých úhlů, protože hra tento objekt v prostoru špatně hledá. Tohle však není problém pouze mobilní verze hry RollerCoaster Tycoon 2, ale i původní strategie, takže to omluvit lze. Navíc mazání takových objektů není příliš časté. Přijde na ně skutečně jen výjimečně.
Něco málo pro začátečníky i pokročilé
RollerCoaster Tycoon 2 pro mobily nabízí neskutečné množství misí. Mise jsou rozděleny podle náročnosti do třech stěžejních částí – Graphit Group, Emerald Group a Ruby Group. Každá tato část má celkem 9 misí, přičemž volně přístupné jsou první tři. Zbytek misí se otevírá postupně společně s tím, jak mise plníte. Pokud se vám podaří splnit základní mise, k dispozici je dalších 7 balíků misí – Sapphire Group, Amethyst Group, Coral Group, Ivory Group, Bronze Group, Silver Group a Gold Group. Také tyto balíky obsahují vždy 9 misí, celkem tedy máte k dispozici 70 různých misí.
V každé misi se dostanete na jinou mapu. Jednou budete stavět na nížinatém povrchu, jindy zase mezi skálami, nebo třeba kolem jezera, či na členitém ostrovu. V každé misi také budete plnit jiné úkoly – jednou to bude dosažení určitého počtu návštěvníků, podruhé třeba dosažení určené hodnoty vaší zábavní společnosti, nebo stanoveného obratu.
Každá mise ve hře je dostatečně rozdílná, každá vás nutí k trošku jinému přístupu. Když například budete chtít mít v parku hodně lidí, spustíte ve velkém reklamy na volné jízdné. Jestliže s parkem budete chtít získat ocenění za čistotu, budete muset najmout větší partu uklízečů atd. Správná strategie často není úplně čitelná, takže některé mise budete muset rozjet i několikrát. Pokud ovšem budete chtít namísto honění úkolů raději stavět, můžete vytyčené cíle ignorovat. Tím je tedy vyřešený volný mód (free mode), po němž hráči často volají.
Osobně tomu nerozumím, když vás v misích vlastně nikdo k ničemu nenutí. Mně tento způsob prostě stačil. Forest Frontiers a Dynamite Dune, dvě první mise i z původní strategie, mám rozehrané už asi dva týdny a přeskakuji mezi nimi podle nálady. Původní úkoly jsem přitom už dávno splnila (ani jsem se o to nesnažila) a hra na mě nijak nenaléhala, abych misi opustila a šla dál.
Veškerý komfort původní strategie
RollerCoaster Tycoon 2 se stala legendární nikoliv kvůli herním mechanismům jako takovým, protože ty už byly v plné kráse představeny v prvním dílu. RollerCoaster Tycoon 2 se stalo legendárním kvůli komfortu, který nabízel. Vezměme si třeba výstavbu horských drah, které jsou ve hře klíčové, protože lákají nejvíce zákazníků (jestliže jsou dobře postavené) a vydělávají nejvíce peněz.
Když stavíte dráhu, můžete si vybrat některý z uložených designů, tedy postavit horskou dráhu jako celek, včetně třeba i okrasných prvků. Vedle toho můžete stavět své horské dráhy ze součástek jako jsou výtahy, zatáčky, různé loopy, esíčka a podobně. Každá dráha má své náležitosti, ne každá umí loopy, ne každá je založená na extrémní rychlosti a přetížení G.
Při stavbě misí je cílem vždycky dobře vyvážit tři ukazatele – zábavu, intenzitu (nebo-li strach) a míru nevolnosti. Zábava by měla být na maximální úrovni, intenzita by se měla pohybovat někde mezi 1/3 až 1/2, nevolnost by ideálně neměla být žádná, ale nevolnosti se nevyhnete a ani zákazníci jí neřeší tak, jako nevolnost, takže dobré.
Ale zpět k možnostem. Některé dráhy umožňují nastavit si způsob provozu (jako třeba počet okruhů, které vozík překoná, než vyloží zákazníky) nebo počet vozíků na trati. Dále nechybí volba muziky, nebo nastavení rychlosti. Tímto způsobem můžete ze své dráhy udělat skvělou zábavu pro maminky s dětmi, stejně jako pro bláznivé teenagery. Stačí si s tím jenom trochu pohrát.
Při stavbě horských drah ráda používám fotografickou budku, která během jízdy pořídí fotografie lidí. Zákazníci si pak fotografii mohou koupit a často tak udělají, alespoň pokud je nastavená přijatelná cena. Tím pádem můžete svou dráhu zpeněžit dvakrát – při vchodu i při východu. Když snížíte vstupné, přitáhnete lidi i na horší horskou dráhu, načež zbytek peněz vyberete na fotografovi. Až mi to tu připomínalo staré dobré české ručičky a možnosti v reálném životě.
Bezvadně jsem si pak vyhrála také s krášlením parku, nebo s nastavováním úkolů pro své zaměstnance, kteří se mohou věnovat jen jednomu úkolu nebo hned několika úkolům najednou a to na předem vyznačeném úseku.
Grafika a (ne)náročnost na HW
RollerCoaster Tycoon 2 je pseudo 3D strategie, tzn. že prostředí ve hře čistě jenom vypadá, že je trojrozměrné. Hra je navíc v čistě kostičkované (pixelovaté) grafice a nutno podotknout také dobře optimalizovaná, což se u novodobých pixelartových her říci nedá. Tím pádem nároky RollerCoaster Tycoon 2 na hardware jsou skutečně jen minimální.
RollerCoaster Tycoon 2 jsem hrála na svém LG G4, což je v současné době už takový polo-pravěký mobil (dobře, trošku přeháním, ale k TOP mobilům se podle výkonu fakt neřadí). Z výkonnostního hlediska jsem s touto strategií neměla žádné problémy, ba naopak. Hra se v žádné chvíli nesekala a to ani po maximálním rozšíření parku, ve kterém v tu chvíli bylo třeba 2000 lidí. A to ani při maximálním přiblížení či oddálení, ani při posunu mezi jednotlivými místy parku atd. Hra prostě šlapala naprosto svižně.
Také mě potěšil fakt, že při hraní RollerCoaster Tycoon 2 se mobil nezahřívá, nebo alespoň nezahřívá na hodnoty, které by byly nepříjemné. Trošku smutná je jenom spotřeba baterie, kdy po několika desítkách minut hry začnete přemýšlet o tom, kam byste píchli nabíječku, čistě jen pro vaši pohodu.
Nejlepší budovatelská strategie pro Android
Určitě nebudu přehánět, když řeknu, že RollerCoaster Tycoon 2 je v současné době vůbec nejlepší budovatelská strategie pro Android. Nemá žádné mikrotransakce, takže se jedná o skutečnou strategii, nikoliv o pseudo strategickou free-to-play, tedy prázdnou klikačku.
RollerCoaster Tycoon 2 obsahuje hromadu výborných misí, ale pokud si přejete, můžete si i jen tak stavět. Hra vás nikam nehoní, ale nechá vás, abyste se pěkně bavili. Pokud navíc máte rádi kostičkovanou grafiku, bude se vám líbit i z tohoto důvodu. Jinak musím ještě jednou zdůraznit, že tahle strategie se skvěle hraje i na mobilech – není třeba tablet.
RollerCoaster Tycoon 2 opět dokazuje, jak nadčasovou strategií kdysi byl. Hra na mobilech funguje naprosto výborně a navíc dokáže perfektně bavit. Z toho vyplývá, že koupě RollerCoaster Tycoon 2 pro mobily bude jednou z nejlepších koupí, kterou na svém Androidu provedete.
RollerCoaster Tycoon Classic
Hratelnost - 99%
Grafika - 98%
Hudba a zvuk - 97%
Originalita - 96%
98%
Pecka!
Bezkonkurenčně nejlepší strategická hra, která se v současné době na Androidu nachází.