V minulosti se vždy našla velká spousta lidí, které touha po moci nutila stát se panovníky. Jak nás informují početné filmy či seriály (nabízí se třeba můj oblíbený Hra o trůny), usedat na trůn se nevyplácelo a ani nevyplácí. Po trůnu totiž soustavně sní i další možní nástupci, kteří se neštítí získat ho všemi možnými prostředky. A když se vám náhodou podaří překonat všechny nástrahy, tak se znelíbíte některému ze svých poddaných, nebo rovnou skupině lidí, která vás za velkých ovací sesadí.
Kromě filmů a seriálů vás o nesnadném údělu panovníků dobře informuje i strategická hra Reigns. Ta je totiž na koloběhu úspěšnějších i méně úspěšných jedinců v podstatě založená – to znamená, že v ní nebudete hrát pouze za jednoho jediného panovníka, ale postupně budete doprovázet všechny panovníky na trůnu.
Co vám osud vetkne do karet
Základem hry je balíček karet. Hra vám ho pečlivě namíchá a pak dá na hrací pole obrázky dolů. Každá karta představuje jeden rok, který zůstáváte na trůnu, a zároveň i jeden problém nebo nějakou další událost.
Abyste z trůnu nebyli sesazeni dříve, musíte mezi těmito čtyřmi základními tábory udržet dostatek rovnováhy (tedy nedopracovat se v žádném ze čtyř ukazatelů na nulu, ale ani na maximální počet bodů).
Vyvažování veřejného mínění je zpočátku hodně těžké. Můžete se totiž pouze domnívat, co která odpověď udělá (jak zapůsobí na lidi). A tak se vám jednoduše stane, že se seknete a dopady vašeho rozhodnutí vás zastihnou nepřipravené. Postupně však budete narážet na různé zajímavé bonusy, s nimiž si dokážete vylepšit svoji pozici.
Bonusy a rozkvět království
Jedním z nejlepších bonusů je naprosté odtajnění dopadů kartiček. To znamená, že hra vám graficky znázorňuje, o kolik bodů v jakém políčku vás hra připraví, nebo o kolik bodů do jakého políčka dostanete navíc. Tímto způsobem se můžete ujistit o správnosti svého rozhodnutí a případně ho opravit v závislosti na celkovém bodovém rozpoložení.
Jak hra Reigns skvěle ilustruje, jen málo rozhodnutí působí pozitivně na všechny zainteresované strany (takže vaše rozhodnutí budou jen málo vyloženě „správná“). Každé rozhodnutí má svoje následky a za ně ponesete zodpovědnost jenom vy sami. Pokud chcete kralovat dlouho a správně, potom musíte přemýšlet, a to i za všechny ostatní lidi. Nakukávání je tady na denním pořádku a obvykle se jedná o dosti jednostranné výplody, které jsou v zájmu jen jedné strany.
Vyloženě správné rozhodnutí vás nečeká dokonce ani v případě bonusových událostí, kdy vás třeba pes zavede do lesa a dá vám vybrat, kterou z bobulí chcete sníst. Některé mohou přinést permanentní výhody, jako vyšší příjem do státní pokladny. Ale pak tu jsou takové nepříjemnosti, jako zamlžení ukazatele bodů, kdy vám hra přestane ukazovat dopady různých rozhodnutí, ale pouze vám prozradí, u kterých ukazatelů se bude odehrávat nějaký pohyb (ať už kladný nebo záporný).
Bonusů je ve hře hromada. A to samé můžu říci i o dalších kartičkách. Hra začíná v roce 600 (nebo něco málo přes 600 našeho letopočtu) a ani za dvě stě let nebudete znát polovinu karet (jistě si pamatujete – jedna karta znamená jeden rok – nicméně někdy se najdou i výjimky, viz třeba speciální události, kdy líznete i 5 a více karet). Nové karty do základního balíčku navíc pomalu přibývají společně s tím, jak nacházíte nové a nové pomocníky (například lékaře) nebo permanentní vylepšení typu hlídkových věží.
Postav třeba věž
Jednou za čas se vám naskytne příležitost k tomu, abyste ve svém království postavili/zřídili něco nového, právě třeba věž. Tyto stavby jsou nositeli výhod, jako třeba silnější obranné řady, takže se hodně vyplatí. Problém je, že tyto stavby vždycky něco stojí, takže si je nemůžete dovolit vždy, za jakýchkoliv okolností. Pokud se vám ovšem už jednou poštěstí, ze stavby se budou těšit i další vaši nástupci – stavby jsou trvalé (vidíte je v pravém dolním rohu hracího pole), takže vás doprovázejí až do konce daného rozehrání. A tím vás tahle hra nutí zamyslet se nad obligátní myšlenkou, co po sobě zanecháte dalším generacím.
V otázce historie, respektive dopadu vlády jednotlivých králů na dané území, je hra ještě vynalézavější. Po smrti každého krále se jeho život zapíše do jakési časové osy a to pod jeho jménem a přídomkem, který je pro něj charakteristický. Jedno vaše období vlády, kdy jste hodně expandovali, tak může být charakterizováno padlým panovníkem „Emilem Udatným“, zatímco jiné období, kdy jste šli hodně na ruku duchovním, pak třeba „Alexandr Pobožný“. To je vážně milá věc (nechci psát maličkost, protože v kontextu hry se jedná o docela velkou záležitost).
V jednoduchosti je krása
Říká se, že v jednoduchosti je krása a strategie Reign tuto skutečnost ilustruje hned dvakrát – nejen co se týče abnormálně jednoduchých herních principů, ale také co do grafiky. Obrázky na jednotlivých kartičkách jsou velmi, velmi prosté, ale přitom dostatečně výstižné. Duchovního, žebráka, měšťana nebo vojáka tak poznáte i z dálky.
Grafický styl Reigns se mi hodně líbil. Hra se drží svého konceptu a přitom dokáže vykouzlit perfektní atmosféru. A to je u tohoto typu her značně netradiční. Ale abych nechválila jen grafiku – k celkové atmosféře hojně přispívá i hudba, která mi místy připomínala soundtrack z Heroes of Might and Magic, alespoň dokud se nerozjela při podkreslování speciálních událostí, kdy se často přelévala do rychlejšího rytmu a modernějšího vyznění.
Co se týče audiovizuálního zpracování, musím uvést jedno malé upozornění. Obrázky doplňují texty, které jsou pro hru stěžejní. Teprve z psaného textu zjistíte, co se po vás žádá, nebo v jaké věci máte rozhodnout. Pokud si tedy chcete hru užít, musíte dobře ovládat anglický jazyk (pokud nechcete všechno překládat za pomoci Google Translator).
Nejlepší strategie pro mobily
V prvních několika okamžicích vám Reigns připomene hru Dictator: Revolt. Stejně jako ona se točí kolem kralování/vládnutí na jednom území a stejně jako ona je přitom zcela minimalistická (to znamená, že stejně jako ona používá ty nejjednodušší prostředky hratelnosti i grafiky). Brzy ale zjistíte, že i přes jisté podobnosti přináší strategie Reigns dost odlišné dobrodružství i celkové pocity. Tyto dvě hry se tak nakonec nejvíce podobají tím, že jsou instantně zábavné, ale přitom dokážou bavit dlouhé hodiny.
Reigns
Hratelnost - 93%
Grafika - 86%
Hudba a zvuk - 87%
Originalita - 96%
91%
Pecka!
Jedna z nejlepších minimalistických strategií, která vás nechá panovat lidem v hluboké minulosti. A pak zase a znovu, protože svou smrt zkrátka nemůžete přežít.