Akční hry se nehodí na mobily. Tečka. Možná jste si někdy něco takového sami pomysleli, možná jste na toto dogma narazili mezi svými přáteli, prostě a jednoduše – někde jste o něm slyšeli. Pokud ne, poslední dva roky jste strávili nucenými pracemi na hodně odlehlé části naší planety.
Všeobecný názor, že akční hry se nehodí na mobily a tablety, respektive že jejich ovládání šátráním po displeji bez jakékoliv hmatové odezvy je naprosto nevyhovující tu a tam nabourají šikovní vývojáři. Tak například český tým Madfinger Games a jejich Dead Trigger 2, v němž jste se otáčeli a chodili, přičemž hra automaticky střílela, jakmile jste na někoho zacílili. Nebo švédská vývojářská společnost Pixelbite a jejich Space Marshals, o níž si v dnešní recenzi povíme něco víc.Pokud bych Space Marshals měla co nejpečlivěji zaškatulkovat, rozhodně bych ji označila za taktickou top-down střílečku ve 3D prostředí, zasazenou do Divokým Západem provoněného vesmíru. I potom by se ale nejednalo o popis zcela vyčerpávající. V této hře najdete mnohem víc.
Space Marshals nechybí humor
Třeba unikátní druh humoru. Pamatujete si na takové ty silácké filmy s namyšlenými hlavními hrdiny bez mozku? Tak přesně tyhle filmy Space Marshals docela solidně paroduje. Hlavní představitel Burton je totiž taky „bezmozek“, ale takovým milým způsobem přehnaný, takže si ho místo alergie velmi rychle zamilujete a jeho hlášky typu: „Já tam vlítnu a udělám z toho jednu velkou skládku“ vám budou chybět.
Zatímco mozek Burtonovi moc neslouží, srdce se mu usadilo na tom správném místě. A tak se vydává na pomoc svým kamarádům. Dostal to sice rozkazem, nicméně rozkazy tohoto typu plní jenom blázen. Vězni, kteří drží Burtonovi kamarády v zajetí, jsou totiž nesmírně nebezpeční. A kromě toho je často dělí jenom vlásek od šílenosti plus se vždycky vytasí s něčím naprosto neokoukaným, ať už to jsou granáty, nebo například vojáci ochranky atd.
Space Marshals v akci
Space Marshals je ve své podstatě top-down střílečka, což znamená, že se na ní koukáte pohledem shora a s nepřáteli se vypořádáváte střelnými zbraněmi. Na rozdíl od jiných suchopárných stříleček, v nichž hlava nehlava kosíte všechno, co se hýbe, zde můžete do hry zapojit i mozek. Všichni nepřátelé vám přeci nestojí v cestě – někteří jsou úplně mimo ni, jiní zase spí, nebo se k vám otáčejí zády. V takovém případě se stačí hezky proplížit a zatnout tipec nepříteli, který vám vadí víc.
Rozdíl mezi zbraněmi je obrovský, takže vidina lepšího vybavení je dostatečným hnacím motorem. Útočná puška má dlouhý dosah a ohromnou účinnost, ale než se nabije, chvíli to trvá. Samopal je velmi rychlý, ale musíte počítat s rozptylem i s menším dosahem atd. Zbraně, které si odemknete ve hře, si můžete vybrat mezi jednotlivými misemi. Do hry ale můžete mít vždy jen dva kousky. Výběr je tedy pečlivý a to třeba i k povaze nadcházející mise.
Vedle zbraní má Burton ve hře k dispozici ještě dva sloty. V nich na začátku najdete kameny, jimiž lze nepřítele odlákat pryč, a potom zcela základní výbušniny. I toto vybavení si časem vyměníte za lepší – k dispozici totiž budete mít výbušniny s větší ničivostí i rozptylem a dalších spoustu věcí.
Skvělé ovládání půl zábavy
Mít kopec vybavení je sice pěkná věc, některé hry nám ale názorně ukázaly, že pokud nepřinesou pohodlné a intuitivní ovládání, jakákoliv nabídka je zcela k ničemu. Pixelbite si tuto skutečnost vzali k srdci a přinesli naprosto vyhovující a lehce inovativní ovládací schéma, o němž bych se nebála tvrdit, že bude vzorem pro nadcházející ambiciózní projekty. Sice by bylo nejlepší, abyste si toto ovládání zkusili, ale pokusím se vám ho lehce přiblížit i slovy.
Na každé straně displeje se nachází klasický virtuální joypad – levý pro pohyb postavy, pravý pro střílení a tedy i otáčení postavy potřebným směrem. Levý joypad se přitom podle potřeby mění také na tlačítko (bez toho že by ztratil svoji funkci), které reflektuje jednotlivé akce – například otevři dveře, umísti výbušninu atd. Obě dohromady jsou potom flexibilní, a tudíž je taháte, jako by byly provázkem přivázány do středu, na němž jsou umístěny.
Na spodním okraji obrazovky jsou pak dva sloty pro ruční granáty a další vybavení, které leží pod levým joypadem, a dále dva sloty pro výměnu zbraní, které leží pod pravou virtuální páčkou. Lehkým „ťápnutím“ na toto místo se zbraň briskně vymění, při druhém ťápnutí tamtéž dojde k dobití. Předměty k sebrání – ikonka pro dobití zbraní, štít, zrychlení, zneviditelnění, nové náboje atd. se sbírají automaticky a zároveň si i okamžitě spotřebují. Pokud tedy v tomto směru chcete využít trochu té taktiky, musíte si ikonky hezky rozložit.
Je to bomba
Už z mého předchozího textu jste určitě poznali, že Space Marshals je prostě bomba. A to jsem ještě nemluvila o výborné grafice a prostředí, které se neustále mění, takže se vám nikdy nepřejí – ba naopak. Budete se divit, s čím autoři dokázali přijít. Ale nechme už toho chválení a přejděme rovnou k věci. Pokud máte rádi akční hry, Space Marshals byste si měli koupit. Na trhu totiž aktuálně nic lepšího není.
Space Marshals
Hratelnost - 99%
Grafika - 98%
Hudba a zvuk - 82%
Originalita - 85%
91%
Perfektní!
Aktuálně nejlepší akční hra na trhu. Přináší spoustu zábavné akce a intuitivní ovládání vhodné i pro mobilní platformu.