You Must Build a Boat je pokračování titulu 1000000 (jeden milion), který byl jednou z nejnávykovějších a nejinovativnějších her minulého roku. Ve hře jste se svým kostičkovaným navštěvovali početné kobky, otevírali dveře a truhly a bojovali s nepřáteli a to v podobě match-3 hry (spoj tři kostičky).
Vtip byl v tom pružně reagovat na aktuální překážku a přizpůsobit jí skládání kostiček – pokud jste tedy chtěli otevřít truhlu, museli jste k sobě co nejrychleji dostat kostičky se symbolem zámku, pro přemožení nepřítele pak kostičky se symboly meče nebo čarodějné hůlky.
Konec hry nastal ve chvíli, kdy se hrdina příliš zdržel u truhly či u dveří, nebo schytal moc ran od protivníků. Jakmile došlo k přerušení hry, dostali jste se do své základny, kde jste si mohli vylepšovat jednotlivé atributy jako odolnost, nebo účinnost zbraní a následně jste se do kobky vrhali znovu. Tím se kruh uzavřel a i pokud jste dříve match-3 hrám nefandili, byli jste minimálně na pár hodin chyceni (jedno doporučení hned na začátek – jestliže jste nehráli předchozí díl 10000000, začněte s ním). Přesně to se stalo i mě – match-3 hry opravdu nejsou mým šálkem kávy, tedy až do vydání 1000000. Ale proč to celé píšu. Právě s 1000000 budu You Must Build a Boat ze zřejmých důvodů srovnávat. A k tomu musím dodat, že i na You Must Build a Boat jsem se stala závislá. Přitom moje očekávání byla opravdu velká a některá se tím pádem nenaplnila.
Musíte postavit loď – opravdu MUSÍTE!
You Must Build a Boat je přesně tím titulem, který jsem popisovala výše, jenom s několika výraznějšími vylepšeními a zcela jiným zasazením. V You Must Build a Boat se dostáváte na palubu jedné zchátralé lodi a jelikož je vaším cílem obeplout všechny světadíly, musíte si ji patřičně vylepšit a nabrat do ní posádku, která vám následně vylepšuje nejrůznější atributy, a také příšery poskytující vám instantní bonusy (například +1% šance na kritický úder).
Právě příšery jsou jednou z hlavních novinek You Must Build a Boat. Vedle bonusů do hry vnášejí i tři nové jednotky. Jedná se o maso, sůl a (pravděpodobně) sílu. Pestřejší arzenál kostiček pro mě byl vítanou změnou, i když mi pocitově přišlo, že hra se tím pádem stala obtížnější, což by nemuselo sednout každému. Na druhou stranu, i zde platí, že se velmi rychle zlepšujete a podáváte lepší výkony, za něž jste dostatečně odměněni, takže vás hra stále baví. A to je asi to nejpodstatnější.
Když už jsme u té hratelnosti, autoři opět dodrželi formát vhodný pro mobilní hry a jedno kolo dokážete projít třeba i během půl minuty. Sympatické přitom je, že díky rychlému načítání se téměř okamžitě dostanete do nové hry, plus že každý pokus je ve své podstatě vítězný (hra to dokonce i sama zmíní) a to i pokud ho ukončíte po druhé otevřené truhle, protože během hry sbíráte důležité suroviny, které vám zůstanou, ať se stane cokoliv.
Spousta skvělých drobností
Další podstatnou novinkou jsou padající předměty jako například kulový blesk, luk se šípem, nebo jablko. Tyto padající předměty odpálíte „ťápnutím“ a ony pak vykonají svou funkci. Takový správně načasovaný kulový blesk například dokáže smést nepřítele, nebo mu alespoň odebere podstatný kousek zdraví a vy ho můžete dorazit jedinou sestavenou trojicí. Padající předměty do hry vnášejí i trošku taktizování – aktivování nejrůznějších předmětů si budete plánovat a občas přijde na řadu i dilema, zdali odbouchnout nebo ponechat, když vám budou překážet v sestavení potřebného komba. Padající předměty lze vylepšovat stejně jako ostatní zbraně. Surovin k vylepšení ale nikdy není dost, takže budete pečlivě rozvažovat, co se vám vyplatí updradovat dřív. Z mého pohledu je to super věc.
Méně zásadní věcí je střídání prostředí a tím i questů, které máte v aktuálním levelu splnit. Než se pustíte do hry, sami si zvolíte, zdali chcete plnit nějaké questy (a když tak kolik). Tím se úměrně zvedne i obtížnost hry (takže když chcete mít hru trošku jednodušší, vyberete pouze jeden). A jakmile budete mít všechno pro daný level splněné, kotvy se zvednou a vy pokračujete k další úrovni. Pestrost úrovní je pro hru určitě přínosem a to zvlášť pokud přihlédneme ke skutečnosti, že ke každé úrovni přísluší i speciální protivníci.
Létající drony zvyšují dynamiku hry
Podobně jako bedny slouží k odvedení pozornosti například mlhy. Ty vám zabraňují v přímém výhledu na aktuální překážku, takže se opět musíte více zaměřit na horní část obrazovky, kde je buď ukazatel zdraví příšery, nebo zámek, který čeká na odemknutí.
Závěrečné shrnutí a hodnocení Androidí hry You Must Build a Boat
Jak už jsem řekla v úvodu, logická hra You Must Build a Boat mi naprosto učarovala. Není sice tak skvělá, jako první díl série, ale to už tak prostě bývá – očekávání nadšených lidí jsou obrovské a navíc na plné obrátky pracuje nostalgie. I přes tyto dvě skutečnosti je ale You Must Build a Boat výjimečná hra, která prostě nesmí chybět v herní knihovničce žádného mobilního hráče. A to i pokud mach3 hry jinak nemusíte.
You Must Build a Boat přináší dostatek vylepšení, aby byla atraktivní i pro stávající fanoušky hry 1000000, ale zároveň i dobře uchopitelná pro začínající hráče.
You Must Build a Boat
Hratelnost - 100%
Grafika - 82%
Hudba a zvuk - 70%
Originalita - 91%
86%
Tuhle loď opravdu musíte postavit!
You Must Build a Boat přináší dostatek vylepšení, aby byla atraktivní i pro stávající fanoušky hry 1000000, ale zároveň i dobře uchopitelná pro začínající hráče.