Přibližně před rokem vydavatel Square Enix překvapil všechny hardcore hráče tím, že namísto klasické FPS hry Hitman vydal její adaptaci Hitman GO. Nejen že tato hra vyšla výhradně pro mobily, ale navíc neměla s žánrem FPS nic společného, snad jenom hlavní postavu nájemného zabijáka s číselným kódem vytetovaným na temeni hlavy.
Odpůrci mobilního hraní a jejich přizvukovači Hitman GO předpovídali neúspěch. V horším případě se mělo jednat dokonce i o propadák, jenže hra se navzdory všem zlým jazykům stala děsně populární, což ve světě ovládaném penězi samozřejmě neznamená nic jiného, nežli pokračování hry. A kdo jiný by se nám v jeho rámci měl představit, nežli další hvězdná tvář vydavatele Square Enix, vnadami obdařená archeoložka Lara Croft z Tomb Raidera?
Lara Croft na to jde s mozkem
Pokud jste hráli Hitman GO, jistě jste se už dovtípili, že Lara Croft GO je tahová logická hra. Vaším úkolem v ní bude propašovat postavičku Lary z místa A na místo B a přitom ji ochránit před všemi nebezpečenstvími. To samozřejmě uděláte jenom promyšlenými pohyby, které je mnohdy třeba načasovat s přesností na jeden tah.Lara se stejně jako holohlavý Hitman pohybuje po vyznačených polích a stejně jako on má k ruce prostředky, jimiž se může bránit. Zároveň se však nedá mluvit o prachsprosté kopírce Hitman GO, neboť zde hlavní podobnost Lary a Hitmana tak nějak končí.
Lara je prostě nejlepší
Začněme třeba herními principy. Zatímco Hitman se pohyboval pouze v horizontální rovině a maximálně se tak v levelech nechával vyvážet výtahem, Lara Croft je celkově mnohem pružnější, neboť vedle pohybů po zemi poskakuje i ve vertikální rovině, po skalách a dalších překážkách.
Lara občas narazí i na různé plošinky, které zrovna nejsou tam, kde byste je potřebovali. To vyžaduje dostat se na místo určení, přepnout tam páku a posunout se o několik polí dále, kde dost možná budete muset přepnout páku další. To by samo o sobě nebylo nic obtížného, ale teď si představte, že na vybraném místě se nachází hned několik různých plošinek a hned několik páček, jimiž jednotlivé plošinky posouváte. Za kterou vzít první? A kam se po jejím pohybu posunout, abyste aktivovali další? To jsou otázky, na něž si mnohdy odpovíte až v průběhu hry, neboť některé pohyby plošinek jsou předem nečitelné.
Dalším Lařiným nepřítelem jsou trhliny. Jedná se o místa, která se po prvním průchodu uvolní a po druhém průchodu se propadnou, což znamená konec hlavní hrdinky. Trhliny vás tak nepřímo nutí k tomu, abyste hrou postupovali v určitém směru, a přinášejí do hry ještě více variability.
Největším nepřítelem je živá havěť
Největším Lařiným nepřítelem jsou ovšem hadi a další protivníci včetně jakýchsi kropenatých ještěrek. Podobně jako v Hitmanovi přitom každý druh nepřítele přináší osobité chování. Tak například hadi si jenom tak hoví a nebezpeční jsou, jenom pokud k nim přistoupíte ze směru, kam mají vystrčený jazyk. Ještěrky po herním poli zase chodí a to rychlostí jednoho pole za jeden váš tah.
Překvapivě tím však nevzniká „bordel“, ale docela příjemné situace, v nichž je potřeba improvizace. Improvizovat přitom můžete do aleluja, neboť hra vás nijak nelimituje například tahy, jak jsme u některých logických her zvyklí. To znamená, že si můžete hrát, jak se vám zlíbí – tedy samozřejmě bez toho, že byste byli například rozříznuti nebo zavaleni. V takovém případě následuje restart (daného úseku, nikoliv celého levelu), což je asi jediné omezení.
I přestože Lara Croft GO nestresuje své hráče ztrátou životů, mnohdy se jedná o hru s dosti složitými logickými zádrhely. Pokud byste se v ní nějakým způsobem plácali a nevěděli, jak se probojovat dál, můžete si zakoupit řešení všech úrovní, které vás vyjde na 4,99 €. Další možností je potom náš videonávod, který vám prozradí, jak se bez ztráty kytičky propracovat všemi 38 levely hry. Jen tak mimochodem – tyto levely jsou rozděleny do 5 sekcí, z nichž každá přibírá nové překážky.
Laře to vážně sekne
Jelikož jsem Lara Croft GO už od začátku srovnávala s jejím starším bratrem Hitmanem GO, budu v tom pokračovat. Lara Croft GO je oproti Hitman GO nejen důmyslnější a celkově o řád zábavnější, ale i na pohled mnohem hezčí. Hitman GO měl sice své osobité kouzlo – jakožto deskovka tato hra vypadala velmi elegantně, nicméně postava v Lara Croft GO se pohybuje přirozeně, což hře sekne možná ještě víc.
Velmi pěkné je i prostředí hry. I přestože jsou herní prvky velmi dobře zvýrazněny, aby bylo na první pohled jasné, co kde můžete udělat, všechno to vzájemně ladí a hezky se na to hledí. Ostatně posuďte z obrázků okolo recenze. Taky se vám líbí? Ani se nedivím, člověk by na tomto mistrovském díle docela s přehledem nechal oči.
Lara Croft GO – závěrečné shrnutí
Lara Croft GO je po všech stránkách perfektní hra, která splňuje nejen charakteristiku výborné logické hry, ale zároveň i skvělého pokračování výborné logické hry. Lara Croft GO je navíc stejně jako její jmenovkyně opravdu moc pěkná na pohled. To znamená téměř neporazitelné kombo a možné naděje na zisk titulu „Nejlepší logická hra roku“. Na to si ovšem ještě pár měsíců počkáme, takže stahujte, ať o nic nepřijdete.
Lara Croft GO
Hratelnost - 98%
Grafika - 99%
Hudba a zvuk - 94%
Originalita - 93%
96%
Pecka!
Výborná tahová logická hra, která přichází s neokoukanými herním principy a nádherným grafickým zpracováním. Svému předchůdci Hitman GO rozhodně ostudu neudělá, spíš naopak.