Taktický titul Door Kickers od vývojářů z KillHouse Games bylo jedním z nejmilejších překvapení, které nám v roce 2014 přistály na počítačích. Člověk se až divil, že něco takového nezávislé herní vývojáře nenapadlo dříve.
Jednalo se o top-down taktickou strategii, v níž hráči dávali příkazy jednotce SWAT a to tím, že je kreslili v real-time čase na herní pole, po němž se protivníci pohybovali zcela podle své vůle, což do hry vnášelo stejnou míru napětí, jako kdyby se po bojišti proháněli v klasické FPS hře. Také proto se Door Kickers dostalo všeobecně kladného hodnocení a slušných prodejů, na nichž tvůrci mohli stavět další projekty. Třeba verzi Door Kickers pro Android a iOS.Vzhledem k vykreslování příkazů na herní pole bylo celkem pochopitelné, že se verzí Door Kickers pro mobily dočkáme. Sem totiž tento herní princip pasuje jako zadek na hrnec. V této recenzi se tedy namísto hodnocení ovládání, které je bez nadsázky zvládnuto naprosto bezchybně, zaměříme spíše na samotné kvality hry.
Často to začíná vykopnutím dveří
Door Kickers je rozdělena na jednotlivé mise, jakési razie, v jejichž rámci máte za úkol se svou jednotkou vpadnout do objektu a všechny tam postřílet. Většina misí začíná vykopnutím dveří (nebo jejich vyhozením do vzduchu), protože do objektu se často jinak nedostanete. Po vykopnutí dveří následuje určení cest a další činnosti, které se v danou chvíli hodí.
Každou třídu samozřejmě můžete vybavit dodatečnými hračkami, například sety na otevírání dveří, tasery a výbušninami. Právě vybavení, které často reflektuje vybavení skutečných taktických jednotek, je tím pravým kořením hry. Pokud si s jednotlivými misemi a potažmo i s možnostmi jako je sledování dění v místnostech skrze špionážní kamery, přestřihování plotů pákovými kleštěmi a tak dále, pořádně prohrajete, budete se cítit jako králové každé tajné operace. Samozřejmě pokud se vám to povede, což není zase tak jednoduché.
Zadarmo to nebude
Pokud Door Kickers porovnám s ostatními strategiemi a to zvlášť s těmi, které vyšly pro mobilní platformy, musím upozornit na to, že se jedná o velmi těžkou hru. Door Kickers vám sice úmyslně nebude házet klacky pod nohy, ale na druhou stranu vám nic jen tak nedaruje. Tato hra prostě vyžaduje, abyste nad ní přemýšleli a abyste při hraní byli velmi důslední.
Samotní protivníci nejsou zase tak chytří. Jakmile dostanete do rukou ostřelovače a začnete to kropit do větší skupiny, někteří z nich sice utečou, ale jiní se zase seběhnou na místo činu, takže nepřátelské řady můžete oslabit vcelku pohodlně. Když se k tomu přidá skutečnost, že předpřipravené mise jsou stále stejné, takže s jakýmkoliv dalším rozehráním stejně všechno najdete tam, kde jste to našli i posledně (člověk se tak může pořádně připravit), začne to zavánět nudou. Autoři však na tyto věci mysleli a tak do hry vpravili systém hodnocení, který je závislý na rychlosti plnění misí i na tom, jaké v jejich průběhu zaznamenáte ztráty.
Pokud chcete získat všechny tři hvězdičky, budete se do objektů muset vrhat velmi rychle a přitom čelit i značné převaze, což je opravdu náročné. Nehledě na to, že každá kulka může znamenat konec hry. Hra jako taková vás sice neodmění nápisem „Game Over“, ale jakmile někoho necháte na bojišti, automaticky přicházíte o hvězdičky, čehož jste si moc dobře vědomi. Že vám to nevadí? Tak to jsem vám asi ještě nestihla sdělit další prvek hry. Jedná se nakupování nového a samozřejmě i mnohem lepšího vybavení, které vyvažujete právě hvězdičkami. Taková neprůstřelná vesta na úrovni tři se opravdu velmi hodí. Takže se hezky snažte, protože hvězdiček nikdy nebude nazbyt. To mi věřte.
Krůček po krůčku k pořádnému nezdaru
O tom, že je Door Kickers velmi obtížná hra, svědčí také způsob, jakým autoři koncipovali mise. Příběhová linka je dostupná až na úrovni šest. Pro hráče to znamená, že nejprve musí projít devět misí mimo příběhovou část, které je naučí základy hry. Ovšem neplést s tutoriálem! Mise jsou zcela plnohodnotné, jenom mezi nimi dostanete tipy, jak se ovládají jednotlivé prvky. A to je celé. Žádné úlevy a tupé mise, které se plní samy, nečekejte.
Jakmile budete mít splněných 9 základních misí, respektive jakmile se vaše skupina dostane na úroveň číslo 6, můžete přejít k příběhové části. Ta je rozdělená do několika souvislých bloků, v jejichž rámci na sebe navazuje několik misí. Pokud vám v některé z těchto misí zemře váš svěřenec, do další mise už nenastoupí, jednoduše proto že umřel v boji. Snahy o to splnit misi čistě by tam měly být ještě o něco intenzívnější, neboť s jedním agentem se proti přesile dvanácti lidí postavíte opravdu velmi obtížně.
Vedle několika základních, na sebe nenavazujících misí a šesti příběhových bloků je v Door Kickers k dispozici ještě generátor misí. Do něj vložíte všechny parametry a další nezbytnosti a nakonec si necháte misi náhodně vytvořit. Ve své podstatě se tak dá mluvit o téměř nekonečném obsahu, který v budoucnosti nejspíše doplní další příběhové mise z dílny samotných tvůrců hry.
S obtížností až ke hvězdám
Ve hře jsem několikrát mluvila o vyšroubované obtížnosti, o nezdaru a o tomu podobných věcech. Zkusím to nyní vzít zase z druhé strany. Díky vyšší obtížnosti totiž Door Kickers přináší i obrovskou porci satisfakce, dobrého pocitu z dobře vykonané práce.
Pokud se vám po třicáté druhé podaří splnit mise číslo 4 z druhého příběhového bloku, tak si to budete pamatovat ještě hodně dlouho. Nehledě na to, že na konci mise vás zalije takový ten hřejivý pocit, který je prostě návykový. Jakkoliv tedy nejsem fanouškem veleobtížných her a módní vlna jménem Dark Souls a spol. mě zcela minula, v tomto případě nemám žádných výhrad. Ba naopak, pokud máte rádi takticko-strategické hry a bojíte se, že vám tato hra nepůjde, stejně vám ji doporučuji. Ano, častokrát budete nuceni k restartu mise, nicméně to utrpení za to opravdu stojí.
Jednoduchá, ale přitom účelná
O skvělém dotekovém ovládání jsem mluvila, nakonec tedy doplním už jenom pár vět ohledně grafického zpracování. Door Kickers je přesně ta hra, která by mohla stát modelem všem nezávislým vývojářům. Grafika je velmi jednoduchá, ale přitom vcelku pohledná. Drží si svůj jedinečný styl, ale přitom hráčům pomáhá i během samotného hraní – na podlahách vidíte mrtvoly, které napovídají, kolik lidí v objektu ještě chybí, nebo například kolik lidí zbývá v určitém pokoji.
Pokud na dané místo některá z vašich postav vidí, hráči vidí i samotné detaily včetně například míst, za něž se mohou schovat. Pokud však jednotlivé postavy někam nedohlédnout, detaily se rozmlží a není vidět ani pohybující se protivníky. Zůstanou pouze obrysy jednotlivých místností, umístění dveří a další maličkosti. Možná to není převratné, ale mně se to opravdu líbí.
Door Kickers si otevřou dveře k vašemu srdci
Jak už jsem napsala, Door Kickers jsou vcelku obtížnou, ale zároveň i velmi zábavnou takticko-strategickou hrou, ve které hráči často umírají, ale zároveň se královsky baví. Může za to jednak rozvržení jednotlivých misí a opravdu bohaté možnosti, jak jimi projít, ale také další skvělé drobnosti včetně grafiky. Opravdu, to utrpení za vaši námahu stojí, protože vám nabídne dostatečnou satisfakci. Nehledě na to, že Door Kickers je díky generátoru misí opravdu dlouhá hra, která vás bude bavit dlouhé týdny.
Door Kickers
Hratelnost - 98%
Grafika - 85%
Hudba a zvuk - 75%
Originalita - 99%
89%
Pecka!
Kvalitní a především chytrá takticko-strategická hra, která vám zadarmo nic nedaruje. A o to více si budete vážit výhry. Doporučuji.