I přestože se v Google Play Storu každý den objevují stovky nových her, jen málokterá z nich je natolik originální jako Punch Club od Lazy Bear Games a TinyBuild. Dám za to ruku do ohně. Temná postava sahá rukou do kapsy a zbraní míří na vašeho otce. Po několika dlouhých vteřinách vystřelí a vy a váš bratr na světě zůstáváte sami. Dvacet let po události jste pak v jedné potemnělé uličce také přepadeni. Útočníka sice nedokážete odrazit, neboť jste zatím příliš slabí, ale nacházíte díky tomu nového přítele, mentora a strážce vašeho tajemství Micka.
Mick objeví váš bojovnický potenciál a postrčí vás do amatérské zápasnické ligy. Taktéž vám otevře dveře do místní posilovny a na několik dalších míst včetně obchůdku s potravinami, který vede snědý Ind Apu. V těchto chvílích vám příběh vypoví několik základních věcí včetně toho, že jste vlastně vždycky chtěli být úspěšní zápasníci. Je tedy na čase pustit se do cvičení po hlavě a dotáhnout to až do samotného finále.
Vaše boxerské alter ego je zpočátku velmi slaboučké. Ve třech základních statistikách – síla, obratnost a výdrž máte po jednom bodu, přičemž ukazatel je na úplném minimu. Vaším úkolem je tyto statistiky cvičením pomalu zvedat, což není zase tak jednoduché, postava totiž potřebuje také jíst a spát a věnovat se zábavě, aby se cítila dobře. Vedle toho potom musí chodit do práce, neboť jídlo, zábava a nakonec i posilovna stojí peníze. A tak začnete pendlovat mezi prací, posilovnou, obchodem a domovem a vyvažovat všechny potřeby tak, abyste co nejlépe prospívali.Zpočátku je vyvažování jednotlivých činností poměrně obtížné. Než přijdete na to, které činnosti jsou prioritní a kolik se jaké činnosti máte věnovat, chvilku to potrvá. Přicházet si na koloběh života ve hře je ale nesmírně zábavné a to samé platí i o další velmi důležité složce hry, kterou jsou hybridní tahové souboje.
Úder přímo na solar plexus
Jelikož jste zápasníci (později dokonce profesionální), souboje jsou pro vás stěžejní. Skrze ně se totiž chcete dopracovat nejprve do profesionální ligy a později až k tajemství, které obstupuje smrt vašeho otce a samotného Punch Clubu. Souboje probíhají jednou za pár dní. Jakmile na ně dojde, přepnete se do speciálního okna, v němž si můžete připravit svou strategii.
Každý z úderů, kopů, bloků a dalších speciálních pohybů má vlastní statistiky. V první řadě se jedná o sílu, v druhé potom o spotřebu energie a nakonec i o podružné statistiky, které někdy mohou zcela převážit. Tak například jeden z úderů může být zcela závislý na tom, kolik máte vytrvalosti, takže pokud vaše statistiky v tomto bodě budou vysoké, nepříteli dá hodně zranění, ale pokud vaše statistiky budou velmi nízké, žádné velké zranění s ním neušetříte.
Soubojový systém nepůsobí zmateně pouze na papíře. Zpočátku je velmi těžké přijít na to, co po vás hra chce, neboť vám nikdo nic moc nevysvětlí a vztahy mezi jednotlivými tahy nejsou zcela průkazné. Jediné, co od začátku chápete poměrně dobře, je, že každý úder spotřebovává určité množství energie a pokud vám tato energie dojde, jste dobrým terčem. Nejprve se tedy naučíte kombinovat údery, abyste na konci kola nebyli zcela vyšťavení. Ale to je pořád asi jen čtvrtina úspěchu. A tak vám nezbývá, než začít experimentovat, což přináší různé výsledky. Někdy zažijete pocity zoufalství, když vám slabší soupeř rozdrtí obličej jen několika málo údery, jindy se vám naopak podaří trefit hřebíček na hlavičku a potom budete nepřekonatelní a co je lepší – budete se cítit na špici.
Bohužel zároveň s tím platí, že to, co funguje na jednoho soupeře, nemusí nutně fungovat na soupeře druhého. Dokonce i mezi jednotlivými koly (hra je rozdělená po vzoru boxerských soubojů) se strategie může změnit a na vás je, abyste na ni správně a včas zareagovali. Občas tedy musíte pozměnit údery a kopy, například abyste se dokázali bránit nepřátelským výpadům, nebo nějakému negativnímu vlivu, který nepřátelský úder má (například z každého protiúderu vrátí ¼ zranění zase vám).
Cesta až na vrchol
Samozřejmě společně s tím, jak se zlepšujete, zlepšují se i vaši protivníci. Proto je velmi důležité neustále cvičit a také přibírat nové údery a kopy. Ty si vybíráte v jakémsi stromu dovedností. Strom dovedností je rozdělený do 4 skupin – vedle základních dovedností zde máte cestu medvěda, tygra a želvy. Každá z těchto tříd je zaměřená na jiný styl boje – medvěd je závislý na síle bojovníka, tygr na jeho obratnosti a želva na jeho vytrvalosti.
Zajímavé je, že ačkoliv si na začátku můžete zvolit jednu z cest, v určitých fázích hry se situace může změnit například kvůli tomu, že se změní prostředí a vy budete nuceni využívat jiných cvičících praktik. Poté namísto výdrže hodně zesílíte a tak se může stát, že nakonec skončíte u docela jiné třídy. Může a nemusí.
Samozřejmě existuje cesta, kdy všechno podřídíte pouze jednomu bojovému stylu, ale to je z mého pohledu možná o něco obtížnější. Každý bojovník má totiž svoje slabiny a zatímco jednomu může dělat problémy hbitý protivník, jiný si s ním docela s přehledem poradí, protože je hbitý ještě víc jak on. V takové chvíli musíte přehodit výhybky a zaútočit z jiné strany, například silnými údery. A nebo nemusíte, ale v takovém případě dostanete na zadek a budete nuceni cvičit ještě usilovněji. Jen tak mimochodem – učení nových dovedností závisí na zkušenostních bodech, které získáváte v soubojích.
Punch Club vás překvapí
Punch Club vyšel primárně pro počítače (na Steamu). Také díky tomu je hra pro Android až nezvykle komplexní. Zatímco klasická mobilní hříčka by v prvním dějství skončila (pokud by nebyla free-to-play a neměla ambice vytahat z vás peníze), tady se v prvním dějství teprve začíná. Nejprve potkáte svoji přítelkyni, která je do hry zakomponovaná velmi sympaticky ve formě bonusu. Poté narazíte na drobné vtípky. Ty bych zde nerada rozebírala, protože na překvapení je hra z části postavená. Jenom vám naznačím, že budete bojovat proti známé osobnosti (a ne, není to Rocky).
Také dojde na trošku jinou práci a nakonec potkáte i několik dalších lidí, kteří od vás budou potřebovat pomoci. Tito lidé vás pak dostanou na další zajímavá místa na mapě a často vás seznámí s dalšími lidmi a jejich problémy a tak se to s vámi veze prakticky po celou dobu hry. A je to zábavné.
Kromě toho, jakmile se prokoušete základním tréninkem, stanete se profesionálem. A to obnáší spoustu dalších povinností i lehkou změnu v hratelnosti. V této fázi hry už nebudete honit pouze bodíky zkušeností a nové schopnosti, ale také peníze a body slávy. Za tyto body potom nakupujete například reklamu, která vám kumuluje další body slávy, nebo reklamní předměty, které vám přinášejí peníze atd.
Body slávy však ovlivňují především vaši kariéru – ti nejlepší bojovníci, které po cestě na vrchol budete muset porazit, vyžadují, abyste měli dostatečnou prestiž. A tak grindujete a grindujete a snažíte se všechno dotáhnout na maximální hodnoty, což se vám nikdy nepovede. Bohužel, poslední fáze hry, ke které se můžete probojovat třeba i za deset a více hodin, je opravdu velmi zdlouhavá. Alespoň mně to přišlo jako nekonečné martyrium, ale je pravda, že hry obvykle neumím dotáhnout. Punch Club jsem ale nakonec dotáhla. A to svědčí o jediném – je to opravdu velmi kvalitní hra!
Moderní kostičky
Při prohlížení obrázků jste si už jistě všimli, že Punch Club hraje na vlnu retra. Jeho grafika je silně kostičkovaná, takže si při hraní nejednou vzpomenete na staré počítačové tituly. Zajímavé je, že grafika zároveň s tím dokáže být docela moderní a nechybí jí zajímavé detaily.
Muziky a zvuků ve hře jsem si moc nevšimla, ale ani mi nechyběla. To není vyloženě špatně, spíš naopak. Muzika a zvuky dobře dotvářejí celé vyznění hry. Zdaleka nejpřitažlivější ovšem byly drobné pop-kulturní narážky. Ty vám nejednou dají vzpomenout na věci, které kdysi „frčely“ a které jsme měli tak moc rádi.
Punch Club je jedna z nejlepších her pro Android
Ano, zopakuji to znovu. Punch Club patří mezi nejlepší hry pro Android. Skvěle v sobě mixuje hned několik žánrů (nabízí se především RPG hry a tahové strategie), ale přitom je hodně svůj a to nejen díky zasazení a příběhu. Jinými slovy řečeno – kombinace žánrů a vůbec uskupení jednotlivých prvků je velmi originální a naprosto zničující. Jakmile se do hry jednou ponoříte, budete ji muset dohrát, ať se děje, co se děje. Co jiného by měla být známka kvality?
Punch Club
Hratelnost - 98%
Grafika - 95%
Hudba a zvuk - 85%
Originalita - 99%
94%
Pecka!
Punch Club je naprosto originální a návykový mix strategie a RPG hry, který vás naprosto pohltí.