Žánr MMORPG v tom pravém slova smyslu byl dlouhou dobu viděn především na počítačích. Hráči na herních konzolích o ně totiž neměli zase takový zájem a na mobilech chyběl výkon, který by si poradil s vykreslováním světa a vůbec všech těch možností, které tyhle hry nabízely. Nějaké pokusy o mobilní MMORPG tu sice pořád byly, jenže všechny stály lidově řečeno na půl cesty. To se změnilo s příchodem Order & Chaos Online, což byla – prakticky vzato – první MMORPG mobilní vlaštovka se vším všudy.
Ambiciózní projekt měl bohužel své neduhy, trápily ho bugy a lagy při připojení do hry. My jakožto hráči z toho ale nakonec těžíme, neboť jsme se dočkali prvního pokračování s názvem Order & Chaos 2: Redemption (někde se o něm píše jako o Order & Chaos Online 2). V něm bylo rozpracováno mnoho zajímavých myšlenek, které byly v prvním díle pouze naznačeny, a vývojáři se navíc poprali i se zmiňovanými chybami. Výsledek? Famózní MMORPG, které se svými kvalitami dokáže přiblížit na úroveň PC her.Výlet za hranici zla
Order & Chaos 2: Redemption je příběhově zasazen za události Order & Chaos Online. Na konci prvního dílu se hrdinové dopídili tajemství Khalinova kladiva a zničili mocný artefakt Primal Heart. Tím mělo být skoncováno se vším zlem a svět Haradonu měl být zachráněn. Všichni zúčastnění však byli nepříjemně podvedeni. Zničení artefaktu vedlo k nepříjemným kataklyzmatickým událostem, které postupně zničily svět. Hrdinové umírali jeden po druhém, dokud zlo nezvládlo převzít otěže.
600 let po těchto událostech začíná svět zase pomalu vzkvétat, vše je ovšem na vás a na vašich schopnostech – bude třeba porazit hromadu nepřátel, kteří se postavili na stranu zla, a od základů obnovit celý křehký svět. Netřeba dodávat, že tyto snahy nebudou jednoduché.
Žánrové zařazení Order & Chaos 2: Redemption je tedy jasné. Hra patří mezi klasické MMORPG, to znamená, že je zasazené do otevřeného 3D světa. K tomu už stačí jen dodat, že na dění ve hře se díváte pohledem z vlastních očí, což v tomto žánru hráčům umožňuje více se ponořit do dění.
Vstup do hry jako po červeném koberci
K lepšímu ponoření se do dění pomáhá i velmi hladký vstup do hry. Hra začíná tím, že zničíte Primal Heart a získáte tak kladivo Khalin. Při cestě jsou vám srozumitelně vysvětleny základní principy jako třeba pohyb, vyvolávání inventáře a hromady dalších podrobností. Toto putování končí výběrem vaší postavy, který je velmi detailní. K dispozici je několik ras a povolání, ale také maličké detaily jako tetování, tvar a velikosti očí nebo třeba brady.
Jakmile se svým hrdinou vstoupíte do samotné hry, začne klasický veletoč MMORPG. Hned v úvodu si naberete jeden z úkolů a při jeho plnění se začnete zaplétat do dalšího zadání. Gameloft si přitom dal citelně záležet na tom, aby události byly maximálně přirozené a abyste skutečně zapomněli, že jste ve hře. V praxi to vypadá tak, že například slíbíte slaměné vdově, že zabijete potvoru, která chodí požírat zvěř na její statek. Při jejím pronásledování se dostanete na jiný statek, kde vás po lítém boji poprosí, zdali byste nevybili zdeformované krysy v jejich sklepení.
Pokud jste se nad krysami ve sklepení zasmáli pod vousy, tak se mnou pojďte trochu odbočit. Ano, Order & Chaos 2: Redemption je naprosto klasické MMORPG se vším, co k tomu patří. To znamená, že vás čeká i hromada klišé včetně právě již zmiňovaných krys. Pokud vám některé MMORPG přijdou jako „aportovací simulátory“, tady asi nebudete zrovna moc nadšeni. Hra se skutečně točí okolo questů typu dojdi a znič, přines, odnes atd. Tuto šablonu však tvůrci rozbíjí i nápaditějšími úkoly, například transport lidí z místa A do místa B, hledání surovin atd.
Některé invazivní úkoly jako je například vybíjení potvor z dungeonů navíc plníte s ostatními hráči. To zábavu samozřejmě podstatně rozproudí, je opravdu skvělé spřáhnout se s živými lidmi a pořádně nepřátelům zatopit.
Když si chcete dát po čuni
Samozřejmě, aby souboje byly zábavné, je zapotřebí především dobře padnoucí soubojový systém. A v Order & Chaos 2: Redemption je soubojový systém naprosto famózní. Souboje probíhají v real-timeovém čase, přičemž pohyb své postavy máte na levém virtuálním joysticku, zatímco tlačítka pro útok a nadstavbové funkce jsou namapovány na levé straně.
Každá postava má k dispozici klasický útok a nadstavbový útok. Ten je o něco silnější nebo poskytuje výrazné bonusy. Osobně jsem hrála s válečníkem, takže klasickým útokem byl úder kladivem, nadstavbovým útokem potom jakási káča. Při ní se postava roztočila a po určitou dobu nepřítele rubala automaticky.
Nadstavbové útoky mají stejně jako speciální schopnosti a dovednosti svůj tzv. cooldown, čas potřebný k obnovení této schopnosti. Jinými slovy – speciální schopnosti můžete vyvolat jen jednou za předem daný čas.
Speciálních schopností, jako například vražení kladiva do země, čímž dojde k odhození všech okolo stojících postav, můžete mít k dispozici hned několik. Záleží přitom na získaných zkušenostech, respektive na vašem levelu (a na tom, jaké schopnosti si vyberete). Tyto schopnosti pak najdete ve speciální liště schovávající se pod symbolem šipky po levé straně ovládacího schéma. Řešení je to velmi sympatické, někdy se ovšem stane, že v zápalu boje se přehmátnete a tak se k nim hned nedostanete. Občas to může být problém, ale to se dá vyřešit pouze gamepadem a tlačítky, které vám poskytnou hmatovou odezvu.
5 hrdinů = hra 5× jinak
Speciální schopnosti a dovednosti jsou vedle vás závislé také na tom, jakého hrdinu si vyberete. Je celkem zřejmé, že pokud do dobrodružství vstoupíte se silným válečníkem, nebudete moci metat pokročilými kouzly a naopak, pakliže bude vaší volbou protřelý kouzelník, jen těžko ho naučíte útočit pěstmi. Osobně nejsem zastáncem naprostého mixování, kdy prakticky z jakéhokoliv povolání můžete vycvičit kohokoliv – od toho tu povolání jsou, no ne? Směr, kterým se vydala Order & Chaos 2: Redemption mi proto vyhovuje.
Mezi pětici základních tříd patří Warrior (bojovník), Ranger (hraničář), Mage (mág), Blood Knight (krvavý rytíř) a Monk (mnich). Bojovníci jsou naprosto základní siláci, kteří by v boji vždy měli stát v první řadě a rozdávat rány zblízka. Hraničáři jsou nejúspěšnější při rozdávání zranění z dálky (lukem a šípem), oproti některým magickým povoláním se však dokážou vyrovnat i s bojem na blízko. Tato třída je společně s třídou bojovníka vhodná pro sólovou hru.
Mágové jsou efektní specialisté, kteří se specializují na boj z dálky a to navíc na jeden cíl. Tím se liší od hraničářů, kteří se dokážou soustředit i na více cílů najednou, i když třeba i méně efektivně. Pokud se chystáte hrát sami, tedy ne v organizované skupině s přáteli, nebo pokud patříte mezi začátečníky, mágy si rozhodně neberte.
Krvaví rytíři jsou v tomto sequelu nová třída hrdinů. Jejich princip spočívá v obrovitém udělování zranění na úkor svého vlastního. Tuto třídu je proto dobré používat při hře ve skupině, kde ji podpoří i další postavy, které například dobijí již načaté protivníky, nebo které dokážou krvavého rytíře doléčit.
Mnich v sobě kloubí schopnost boje na blízko a léčení. Jeho skutečné kouzlo se obvykle projeví až po mnoha hodinách hraní, obecně řečeno se však jedná o velmi neutrálního hrdinu, který je vhodný jak pro sólovou hru, tak i pro hru ve skupině.
Na co jsme ještě zapomněli?
Pokud jste někdy hráli hru z žánru MMORPG, jistě mi dáte za pravdu, že popsat nějaký takový titul do podrobností, by si vyžádalo stovky či tisíce stránek. V případě Order & Chaos 2: Redemption se proto o něco takového ani nebudu pokoušet. Namísto toho zbytek věcí hezky shrnu a rozhodnutí, zda vám tato hra za váš čas stojí, už nechám čistě na vás.
Takže čím začít? V recenzi jsem již zmínila interakci s ostatními hrdiny ovládanými lidmi, což neznamená jenom spolupráci při ničení nepřátel, ale také třeba možnosti obchodování, výměny věcí, skamarádění se během hry a další. Tyto interakce probíhají, kdykoliv si vzpomenete jen skrze speciální menu, což je super.
Každé RPG, MMORPG nevyjímaje se točí taktéž kolem hromady předmětů, nebo chcete-li lootu. V tomto směru Order & Chaos 2: Redemption není jiný – předměty se sypou ze zabitých nepřátelských jednotek, nacházíte je v truhlách, nebo jste jimi odměňováni za splněné úkoly. Předmětů jsou hromady a můžete jimi své postavy opravdu „vytunit“, tedy pozvednout své základní statistiky, nebo se jimi jenom odlišit, což je v mnoha případech také příjemné. Jak jistě tušíte, na lootu je postavený celý free-to-play prodejní model.
Free-to-play prodejní model je poměrně střídmý. To znamená, že se budete skvěle bavit i bez placení. Pokud se přitom rozhodnete platit, můžete se dostat k lepšímu vybavení. Ani to vám ovšem nezajistí úspěchy.
Co mi trošku vadilo, byly placené dungeony a další nadstavbové události, nicméně v rámci hry se dají vydělat peníze jak na vybavení, tak i na všechny ostatní kratochvíle, takže stěžovat si asi není na místě. Prostě stačí hrát a všeho budete mít dostatek.
Order & Chaos 2: Redemption v kostce
Order & Chaos 2: Redemption je velmi příjemné MMORPG, které konečně ukazuje, že tento žánr je životaschopný i na mobilech. Hra je příjemně zpracována a nabízí obrovský herní svět s mnoha událostmi, které dokážou ukojit vaše hrdinské choutky. A to na dlouhé týdny, měsíce či roky.
Order & Chaos 2: Redemption
Hratelnost - 95%
Grafika - 81%
Hudba a zvuk - 80%
Originalita - 70%
82%
Pecka!
Velmi zábavná hra, která dokazuje, že MMORPG může dobře fungovat i na mobilech.