Dá se říct, že jsem sportovní nadšenec. Fandím hromadě různých sportovních odvětví od sjezdu na lyžích, přes fotbal a hokej, až po plavání. Abych to neprodlužovala, dá se říct, že fandím téměř všem sportovním událostem, zvlášť když mají českou stopu. Formule 1 mě však nikdy nijak zvlášť neoslnila. Nekonečné kroužení po okruhu, kdy třeba po dvě hodiny nedojde k žádnému významnějšímu zvratu, to je i na mé poměry moc (málo). V podání jedné hry je ale nuda ve formuli 1 zatlačena na samotný okraj. Jedná se o Motorsport Manager 2, pokračování jedné z nejoblíbenějších her pro iOS a Android.
Pojďme to vzít postupně. Motorsport Manager jsem si kdysi na mobil koupila kvůli tomu, že nebylo dostatek strategických her. A nikdy jsem toho nelitovala. Dodnes si pamatuji, jak jsem s tabletem v ruce obíhala všechny své pochůzky a nakonec přišla pozdě k doktorovi, protože jsem v autě chtěla odkroutit ještě jeden závod navíc. Motorsport Manager totiž vyvolával to známé hráčské prokletí známé jako „ještě jedno kolo a…“ (místo teček můžete dosadit cokoliv podstatného, například „jdu spát“).
Motorsport Manager byla jedna z mála her, které jsem dohrála dvakrát. Nejprve v době vydání pro mobily s Androidem, posléze asi před dvěma měsíci, když jsem se dozvěděla, že má vyjít Motorsport Manager 2. Myslela jsem si totiž, že tvůrce hry Christian West opět vydá verzi pro iOS a na verzi pro Android si opět dlouho počkáme. Nestalo se. Verze pro iOS sice byla první na řadě, ale hned za pár dnů jsme hru měli i na Androidu, což je naprosto skvělé. Nemusíme totiž lidem závidět, že mohou hrát a my ne. Závidět je špatné, ale v tomto případě naprosto na místě. Motorsport Manager je stejně chytlavý, nebo možná ještě chytlavější než jeho předchůdce.
Motorsport Manager 2 je komplexní strategie pro Android
Jak už to tak u herních pokračování bývá, původní koncept závodní strategie byl ponechán. V Motorsport Manager 2 se tak opět budete starat o jednu stáj formule 1 a to ze dvou různých pohledů. V první řadě zastanete funkci manažera, respektive celého stáda manažerů, kteří musí rozhodovat o financích a směřování celého podniku. V druhé, neméně podstatné části se potom zhostíte práce stájových techniků, nebo spíše organizátorů, kteří dávají příkazy během závodu tak, aby jejich svěřenec skončil na prvním místě.
Pokud jste Motorsport Manager hráli, už jste přesně tam, kde vás potřebuju mít. Pokud jste tuhle super hru ještě neměli v ruce, tak vám s ní doporučuji začít a to hned z několika důvodů. V první řadě byste přehlížením prvního dílu přišli o naprosto famózní hru. V druhé řadě pak díky hraní Motorsport Manageru dostanete potřebnou praxi, která se vám bude hodit v druhém dílu. Motorsport Manager 2 je totiž o poznání komplexnější, přičemž se svými možnostmi téměř dotahuje na možnosti počítačové hry. A ta je považována za docela solidně propracovaný manažer, takže je vám asi jasné, že praxe nebude na škodu.
Kdybych míru detailů a možností v Motorsport Manager a Motorsport Manager 2 měla nějak porovnat, musela bych říct, že pokračování výborné strategické hry je asi tak 3× obsáhlejší jak první díl. V podstatě každý prvek se rozrostl o dva až tři nápady, někdy však vznikly celé nové prvky. A ty se navíc výrazně podílejí na vyznění celé hry.
Motorsport Manager 2 není pro čajíčky
Pokud jste první díl nehráli a z nějakého důvodu ho odmítáte hrát ještě předtím, než se vrhnete do Motorsport Manager 2, tak nezbývá než vás provést základními náležitostmi. Na začátku hry si vyberete jméno svého manažera a svojí stáje a k tomu doladíte barvy svojí formule. Následně se přenesete na začátek vybrané sezóny, z nichž každá má své náležitosti, jako okruhy na rozdílných místech nebo pravidla o tankování atd.
Lobby z módu kariéry doznalo velkých změn. Kruhové menu vystřídaly čtvercové ikonky, které menu rozděluje na část pro výstavbu monopostů, část pro manažerování jezdců a dalších lidských zdrojů. Svůj vlastní koutek pak dostalo také upgradování ředitelství, sponzoring a vývoj monopostu na nový rok, což je jedna z mála novinek. Pojďme si tyto možnosti probrat hezky postupně.
Monoposty na prvním místě
V menu vyhrazenému pro monoposty a práci s nimi najdete několik zcela nových možností. Monoposty nově můžete vybavit lepšími součástkami jako jsou brzdy, přední a zadní křídlo, odpružení atd. Tyto součástky přitom můžete koupit v obchodně, nebo vyrobit ve své továrně, což se liší náklady i možnostmi.
Výroba v továrně je levnější, ale musíte na to mít připravené zázemí, přičemž jsou potřeba investice do výstavby úseků podobně, jako v prvním dílu. Ovšem jelikož součástky nakoupené v obchodě vyjdou třeba i na 5 – 10 milionů, určitě výstavba nových úseků za investice stojí. Po čase se vám totiž velké peníze několikanásobně vrátí. To však neznamená, že byste měli úplně zanevřít na nakupování, protože s touto možností můžete překlenout některé nedostatky ve vašem zázemí, nebo podpořit aktuální trendy, kdy se vám třeba daří a kdy zrovna chcete urvat titul.
Další zajímavou možností v sekci automobilů je již zmiňovaná úprava monopostů na další rok. Zde si vyčleníte rozpočet (pokud máte peníze navíc), který bude investován do výzkumu a vývoje. Podle tohoto rozpočtu pak budou vaše monoposty připraveny v příští sezóně, takže čím více peněz vyčleníte, tím konkurenceschopnější budou vaše formule v příštím roce.
Zdaleka nejzajímavější je potom přiřazování součástek jezdcům, respektive jejich formulím. Když vyrobíte nebo koupíte novou součástku, hra se vás zeptá, kterému jezdci ji chcete přiřadit. To je velmi důležité, protože o předchozí součástku přijdete, takže byste měli vybírat monopost, který je na tom hůře. Jenže když jezdci přiřadíte součástku a pak ji vyměníte se součástkou v monopostu jeho kolegy, tak se třeba naštve. Což je vlastně další velmi zajímavý a zcela nový prvek.
Jezdci v téhle strategii mají své potřeby
Jezdci v Motorsport Manager 2 už nejsou pouze prostoduché figurky. Váže se k nim mnohem víc statických i dynamických zákonitostí. Každý jezdec má svůj potenciál, tzn. svoje možnosti, kterak se může vyvíjet v několika odvětvích jako je předjíždění, brzdění, konzistence atd. Do těchto políček pak přiřazujete body zkušeností, které jezdci sbírají společně s tím, jak se jim daří na okruzích.
K jezdcům je vedle potenciálu profesně růst přiřazen také potenciál získávat reklamu. A jelikož reklama v této Android strategii dostala mnohem větší váhu, často se vám vyplatí najmout si jezdce, který je sice dřevo, ale kterého mají rádi sponzoři.
Jezdce si stejně jako v předešlém dílu můžete vychovat z prospektů (dorostenců) ve své jezdecké škole. Vývoj nových jezdců je přitom také podstatně vylepšen a to tak, že mezi tři vybrané jedince postupně investujete body, které nakonec mají vliv na to, jaké bude mít daný jezdec limity ve vylepšování postavy (například možnost vylepšit jeho schopnost brzdění na 10 nebo 20 bodů). Bodů pro vylepšení je přitom tím více, čím méně jezdců v jezdecké škole máte. Někdy tedy musíte risknout vyhazov jiného jezdce už v zárodku, abyste investovali do jiného jezdce. A někdy se vám přitom stane, že tento jezdec se v průběhu studia změní a nenaplní svůj potenciál. Na druhou stranu se ale můžete dočkat naprosto perfektního odchovance, který vám vyhraje hromadu cen.
Jezdecká škola je naprosto ideální možnost demonstrovat, v čem je Motorsport Manager 2 krásný a jedinečný. Tato Android hra na vás neustále tlačí, abyste dělali kritické rozhodnutí, které někdy mohou být opravdový průšvih, ale které vás jindy dovedou až do nebes.
A nakonec v úvodu zmiňované potřeby. Jezdci reagují na některé události, načež jim hra přiřazuje různé perky. Když jezdec například dá špatné interview, hra mu přiřadí perk „bad interview“, načež jezdec představuje horší výsledky, než na které by měl. Ale perky mohou být i kladné. Pokud jezdec dobře zajede závod, tak dostane třeba šťastný perk, díky němuž příště bude jezdit ještě lépe.
Důmyslný výběr pracovních sil
Někdy mě docela zaráží, kolik zajímavých principů má hlavní tvůrce hry v rukávu. Nad neskonalou originalitou jsem musela přemýšlet u každé druhé novinky, například u náboru inženýrů. Nové pracovníky opět podepisujete ručně. Tyto pracovníky však můžete průběžně nahrazovat jinými pracovníky, tzv. zájemci o zaměstnání, které vybírají vaši pomocníci na pozadí hry. Postupně tak z vybraných zdrojů pipláte ten nejlepší tým techniků, přičemž výběru nových tváří můžete napomoci pročištěním seznamu zájemců. Jenže otázka zní, zdali odmítnutí zájemci nebudou kvalitnější než zájemci, kteří se vám teprve ozvou. I tady jste tedy stavěni před kritická rozhodnutí, zdali riskovat, nebo se spokojit s tím, co už máte.
Malých změn doznalo také vylepšení ředitelství, nebo spíš zázemí vaší stáje. Možnosti jsou opět rozděleny do 3 skupin, tyto skupiny se však nepravidelně větví, takže například pro stavbu budovy, kde budete vyrábět brzdy, musíte nejprve aktivovat designové centrum a centrum pro vývoj odpružení. Nový strom vývoje se mi líbil. Jsou v něm zavedeny všechny nové prvky, část tedy náleží třeba reklamě – za čtyři miliony si můžete zvýšit zájem sponzorů, nebo otevřít nový sponzorský slot na monopostu.
Á propos reklama. Reklama mě v téhle Android strategii zaujala asi nejvíc. Je jí mnohem více, než v předchozím Motorsport Manager. Namísto tří základních slotů máte nyní 6 základních slotů, které nejsou konečné číslo. Na každý slot pak máte několik zájemců, kterých je tím víc, čím větší máte úspěchy a čím více jsou vaši řidiči pro reklamu zajímaví. V podstatě tak z reklamních nabídek vybíráte každé závodní kolo.
Reklamy vás přitom samozřejmě také nutí dělat kritické rozhodnutí. Vtip spočívá v tom, že sponzoři mohou platit hned po uzavření smlouvy bez jakýchkoliv podmínek, ale také mohou vyplácet peníze postupně, jak plníte (nebo neplníte) jejich úkoly. A tak musíte přemýšlet, zdali si raději vybrat nižší sponzorskou smlouvu, třeba za 1 milion dolarů na 4 závody, nebo spíše vyšší sponzorskou smlouvu třeba za 3,6 milionu dolaru s tím, že se vám částka bude uvolňovat postupně, ale jedině v případě, kdy v závodě dosáhnete třeba postavení na 10. a vyšším místě. A tak pořád zvažujete, na jaké umístění máte a jak nutně peníze potřebujete, což je fakt super. Už jsem psala, že tohle Motorsport Manager 2 umí perfektně.
Na trati je to skvělé
Mnoho změn na vás dýchne také v závodech. V kvalifikaci se můžete odrazit od obecných dat (počet zatáček a čas strávený v plné rychlosti), která vám pomohou s nastavením monopostu. Situaci vám však ztěžuje výběr z více druhů pneumatik. K dispozici je jich hned 5 – tři do suchého počasí (soft, medium a hard) a dvě do mokrého počasí (intermediate a wet). Ke každé pneumatice se váže jiná výdrž, některé pneumatiky se navíc hodí do trošku jiných podmínek. Tak například jezdit v prudkém dešti s intermediate pneumatikami nestačí, musíte zvolit wet pneumatiky, které se hodí až do 100% mokra.
Situaci při závodě pak ztěžuje také 6 možností taktiky, kdy určujete agresivitu řidiče při sešlapování plynu a změně směru, které má přímý vliv na obsah benzínu a stav pneumatik. Benzín i pneumatiky vám pak mohou pochopitelně chybět, takže s různými nastaveními se musí opatrně. Na druhou stranu tato nastavení se mi zdají mnohem účinnější, než v prvním díle. Takže i tady Motorsport Manager 2 obstál na plné čáře. A ještě malý postřeh na konec – když v možnostech taktiky u obou řidičů zaškrtnete, že mají nechat předjíždět své stájové kolegy, vytvoříte smyčku, kdy jeden druhého pomalu předjíždí, čímž se okamžitě zpomalíte a to tak hrozně, že po půl kole už máte třeba 10 sekund zpoždění. Proto pozor na tuto možnost, může vám prohrát celý závod. Pokud ji budete chtít využít, vždy ji zaškrtněte pouze u jednoho jezdce.
I v části závodění se mi všechny nové možnosti líbily, tedy až na jedinou. Tvůrci změnili perspektivu hry, takže nově nevidíte celou dráhu shora hezky přehledně. To mi docela vadilo, měla jsem pocit, že nemám přehled. Pak mi ale došlo, že tento výhled je vyvážený právě detailnějšími údaji o trati, které máte k dispozici už na začátku kvalifikace. Takže i tady je mé hodnocení nakonec pozitivní.
Strategické hry znají svého krále
Motorsport Manager patří mezi nejlepší strategické hry. Strávila jsem u něj hromadu hodin, takže moje očekávání směrem k pokračování bylo obrovské. V těchto situacích pak většina her selhává, jenže Motorsport Manager 2 je jiný. I když jsem první díl hrála ještě před pár dny, druhý díl mě naprosto uhranul. Je nový, velmi originální, ale přitom drží zábavné a tolik oblíbené kontury původní hry. Snad mi Motorsport Manager odpustí, ale Motorsport Manager 2 je ještě mnohem zábavnější, takže nově patří na vrchol žebříčku „Nejlepší Android hry“. Pokud ho ještě nemáte, nákup vám vřele doporučuji.
Motorsport Manager 2
Hratelnost - 98%
Grafika - 87%
Hudba a zvuk - 86%
Originalita - 95%
92%
Výborná
Motorsport Manager 2 je ideální pokračování perfektní Android strategie. Kromě horšího náhledu na tratě přináší výhradně pozitivní změny a novinky.