Mafia (s podtitulem The City of Lost Heaven) patří mezi největší herní odkazy Česka. Jednalo se o jednu z prvních her, které dokázaly přerůst stojaté vody naší republiky a podívat se i do zahraničí. Velké prodejní úspěchy na vývojáře sice nečekaly, ale i tak se jednalo o úspěch zcela zásadní.
V pořadí druhý díl této městské akce už dokázal oslovit doslova masy. GTA se z něj sice nestalo, ale i tak se o něm psalo všude. V České republice se přitom Mafia II dostala až za hranice hráčského světa, když se zmínka o ní dostala i do běžných (rozuměj „neherních“) médií.
Prodeje Mafia II nebyly vůbec špatné, přesto jsme na vydání třetího dílu museli čekat dlouhých 6 let. Zajímavé je, že vývoj třetího dílu byl vydavatelem Take-Two Interactive převelen na americké vývojáře z Hangar 13, přičemž původní vývojáři z 2K Czech (dříve Illusion Softworks) plnili pouze funkci jakési podpory. Hráči se proto o osud třetího dílu báli a jak naznačují první ohlasy, jejich obavy byly oprávněné.
Mafia III, která se na světlo světa dostala před několika dny, ani náhodou nenaplnila naše očekávání. Kromě skvělého zasazení a vcelku slušného grafického zpracování se jedná o repetitivní akční hru, která brzy začne nudit. Osobně se mi nelíbil ani příběh, v němž se kvůli velkému množství postav špatně orientuje, ale to už je spíše vrcholek ledovce. Mafia III má tedy dobře nakročeno k zisku titulu „Největší zklamání roku“, což rve srdce všech fanoušků.
I přes silné zklamání má ovšem Mafia III jednu nespornou přednost. Jedná se o hru Mafia III: Rivals, která je určená k propagaci hry a která vcelku snadno překonává kvality jejího velkého předobrazení. Ale abyste si zbytečně nedělali naděje na to, co Mafia III: Rivals v žádném případě není – nejedná se o žádné mobilní „nahrazení“ počítačové hry, ale o její mobilní přívěsek. Mafia III: Rivals tak není 3D městská akce, ale tahová strategie s širokými možnostmi vývoje postavy.
Vyžeňte z města všechny šmejdy
V Mafia III: Rivals začínáte jako řadový gangster, který hledá cestu dostat se až na vrchol potravinového řetězce. Proto musíte sehnat partu lidí a postupnými rvačkami ovládnout jednotlivé čtvrti. V tomto se Mafia III: Rivals podobá hře Mafia III, potom už se ovšem jejich cesty rozcházejí.
Mafia III: Rivals je rozdělená na jednotlivé levely. Úrovně jsou jakýmisi pouličními ringy, kde změříte své síly s dalšími gangstery. Hraje se na tahy. V levé části obrazovky vidíte svoje mafiány, v pravé části obrazovky nepřátelské poskoky. V dolní části potom máte ovládací prvky. Jakmile si vyberete cíl útoku, určíte, kdo z vaší party má zaútočit a případně vybíráte speciální útoky či bonusové obranné manévry.
Ačkoliv základ hry je velmi jednoduchý, brzy se do Mafia III: Rivals začínají promítat pokročilé mechaniky. Tak například každý člen vaší party má jiné zaměření (zobrazované barvami i karetními znaky). Barvy přitom mají svoji hierarchii, takže modré nejvíce působí na červené, červené na zelené, zelené na žluté a žluté na modré. Tím pádem v partě protivníků nejprve musíte najít vhodný objekt a potom na něj zaútočit vhodnou postavou. Někdy je ale lepší nerozlišovat podle barev a prostě se se všemi rváči vrhnout na jednoho a zbavit se ho, i přestože nedosáhnete maximálního výkonu. Jakmile se totiž jednoho bijce zbavíte, tato postava už v příštím kole útočit nebude. A to vám může ušetřit trochu sil do dalších kol, které do pokročilých levelů postupně přibývají (tzn. že v první vlně například musíte porazit poskoky a ve druhé potom samotného bosse a jeho parťáky).Zcela zásadní herní mechanikou jsou bonusové údery či obranné kousky. Ty dostanete k dispozici ve chvíli, kdy nastřádáte dostatek bodů zloby (samostatný ukazatel, který přibývá se všemi útočnými i obrannými tahy vázané k dané postavě).
Mezi bonusové údery patří třeba tzv. „podpásovka“, což je rána v nečekanou chvíli s mnohem vyšší účinností. Líbil se mi také obranný tah „obtížná volba“ zvyšující celkovou obranu parťáka, „jen si pojď“, který po každém útoku vrací automaticky protiúder, nebo „výsměch“, kdy na sebe daný hrdina stáhne všechnu pozornost a může od zranění ušetřit ostatní v partě. Bonusových úderů je k dispozici docela dost, přičemž každý z nich se váže na určitou postavu. Proto je hlavní hnací silou zisk nových postav a sestavování nových úderných skupin.
Peníze, krev a pivo
Ještě než vlétnete do nějaké rozmíšky, můžete na to své postavy náležitě připravit. Vedle experimentování se sestavou celé party lze jednotlivé členy vybavit zbraněmi a pokročilými předměty, jako jsou nože, pásky, taktické vesty, boxery nebo dokonce manžetové knoflíčky. Tyto předměty mají různé bonusy (například +15 % do obrany, +30 % ke každému druhému útoku atd.) a správnou kombinací můžete jejich prostřednictvím pořádně zamíchat kartami.
Mně se třeba zpočátku stávalo, že jsem v každé přestřelce hned přišla o Leto Tieriho, kterého jsem vybavila tou nejničivější zbraní, samopalem. Když jsem pochopila, že protivníci útočí na nejúspěšnějšího bijce, vybavila jsem ho taktickou vestou, boxerem, páskem, nožem a odznakem, díky němuž najednou dokázal ve hře vydržet. Později jsem dokonce zpozorovala, že nepřátelé na něj už tolik neútočí, protože je pro ně zkrátka příliš mocný.
Celkovou odolnost a úspěch při útoku lze zvýšit i při levelování. Nepotřebné předměty můžete v panelu vylepšování postavy přetavit ve zkušenosti, které lze následně přetavit v novou úroveň postavy. Jednou za několik úrovní pak dostanete na výběr ze dvou bonusových možností, například +1 k útoku nebo +1 k obraně. Tato volba je neměnná, takže jí věnujte dostatek pozornosti.
Kromě předmětů, jako je pivo, dostáváte v jednotlivých levelech nebo z bonusových krabic také peníze, krev a povolení na stavbu nových budov. Díky nim potom můžete získávat nové nemovitosti, které vás zásobují dalšími klasickými bonusy, jako jsou zvýšení útoku, obrany, zdraví, nebo účinnosti úhybných manévrů. Nákup nemovitostí je spíše ojedinělý, čímž se dostáváme k free-to-play modelu hry.
Zaplať, nebo si nezahraješ
Na výše zmiňované předměty se pochopitelně vážou možnosti platby. Do hry se kromě shlížení reklamy výměnou za krabice s běžnými předměty dostávají také vzácné krabice a omezení energie (ve vcelku originálním podání – Mafia III: Rivals má totiž zvýšení pozornosti a to můžete snížit malými úplatky policii), které můžete vyvážit jenom pokročilou měnou a potažmo i svými vlastními penězi. Herní kredity se prodávají v balíčku od 200 do 15 000 kusů, přičemž cena se pohybuje v běžném rozmezí od 59,99 korun do 2 899,99 korun.
Hlavní v tuhle chvíli ale nejsou ceny, jako spíše herní možnosti v případě, kdy člověk neplatí. V tomto směru Mafia III: Rivals nijak nevybočuje ze zajetých standardů dalších úspěšných strategií. To znamená, že si můžete dobře zahrát i zdarma, ale pro postup brzy budete muset grindovat. A to velmi usilovně.
Grindování by pro nadšené hráče ale neměl být problém, protože Mafia III: Rivals je opravdu kvalitní strategie. Když už si myslíte, že vás protivníci nemají čím překvapit, přijde nějaký nový silák s novou zbraní a vy zase máte o čem přemýšlet. A pochopitelně i grindovat, což také není na škodu, protože kdybychom negrindovali, asi bychom brzy neměli co hrát.
Je to v češtině!
V případě Mafia III: Rivals bych ráda upozornila ještě na dvě věci. Už během prvních několika vteřin, kdy vás v krátkém úvodním videu čeká navození nálady, je naprosto jasné, že Mafia III: Rivals míří do sfér nejvyšších. Audiovizuální prezentace je opravdu na úrovni. Stylové uživatelské rozhraní a několik videí je jenom třešničkou na dortu celkově překrásné grafiky.
Každá z postav vašeho gangu je perfektně vymodelovaná i oblečená a každá má také svoji jedinečnou sadu animací. Při přechodu mezi jednotlivými levely se pak dočkáte docela neotřelých lokací, jako jsou doky, automechanické dílny, zapadlé temné uličky atd. Netřeba dodávat, že každá z těchto lokací přichází se svými detaily, které dále podporují výbornou mafiánskou atmosféru hry.
Druhou, neméně důležitou informací je, že stejně jako Mafia III se i Mafia III: Rivals dočkala kompletního překladu do češtiny. Ve hře se sice nemluví, ale texty jsou prostě česky a navíc opět korespondují s celkovým stylem hry – proto vás musím upozornit, že tato hra opravdu není vhodná pro děti a dospívající mládež. V Mafia III: Rivals se nešetří sprostými slovy ani krví.
V Mafia III všudypřítomnou krev a brutalitu autoři vysvětlují tím, že chtěli být naprosto autentičtí. V mobilní Mafii to vysvětleno není, ale myslím, že celkové vyznění hry to nakonec samo prozradí. Ostatně při setkání dvou gangů to vždycky sviští, no ne?
Nejlepší tahová strategie za několik let
A tak jsme se dostali k malému paradoxu. Zatímco „velká“ Mafia III u spousty hráčů naprosto propadla, její „malá“ mobilní sestřička se okamžitě zařadila mezi nejlepší tahové strategie všech dob. Ano, nepřeháním. Výborné herní mechanismy doplňuje skvělé zasazení, což je naprosto neodolatelná kombinace pro všechny věkové skupiny. Tedy ehm, pro všechny věkové skupiny nad 18 let.
Mafia III: Rivals
Hratelnost - 80%
Grafika - 86%
Hudba a zvuk - 77%
Originalita - 83%
82%
Pecka!
Mafia III: Rivals je jedna z nejlepších tahových strategií pro Android za několik let. Může se pochlubit výbornými herními mechanismy, spoustou herních možností i originálním mafiánským zasazením. Na takovou hru jsme dlouho čekali!