Moje kolo má 4 GB RAM, co to tvoje? Pokud vám podobná otázka připadá směšná, patrně nesledujete nové technologické trendy. Chytrá kola jsou totiž dalším evolučním článkem naší cyklistiky, nebo si to alespoň někteří vývojáři myslí. A jedním z nejvýraznějších, které se v minulých měsících představilo světu, je Le Syvrac. Kolo s Androidem.
Co lepšího na léto než chytré a futuristicky vyhlížející kolo, které se vám pokusí usnadnit cestování za každou cenu. Je to kolo s mobilem, nebo snad mobil s koly? Názor si může každý udělat sám. Le Syvrac (často uváděné jako Le Super Bike) čínské firmy LeEco, je v každém ohledu unikátním strojem na cesty, který má za cíl doplnit vaše ježdění o ty funkce, jaké byste si jen mohli přát.
LeEco není první firmou, která představila kolo propojené s mobilem, dřívější verze ale obvykle pracovaly tak, že došlo k připojení mobilu ke kolu až ve chvíli, kdy jste na něj nasedali, zatímco v tomto případě je mobilní telefon pevnou součástí kola.
Telefon je chytře umístěn mezi řídítky tak, abyste na něj pohodlně viděli a mohli s ním případně za jízdy pracovat — byť bychom to úplně nedoporučovali. Na první pohled se neliší od běžného Androidu a nabízí funkce, které byste od mobilu čekali, jako přijímání hovorů, SMSky i přehrávání hudby. Protože ale cílí především na cyklisty, bude vás určitě zajímat, co nabídne právě této skupině.
Standardní navigaci přeskočíme, ta v tomto případě nemá čím překvapit. Mnohem zajímavějším prvkem jsou boční lasery, které v případě aktivace po stranách kola projektují červené linie v takové vzdálenosti, v jaké by se od vás měla držet auta, aby vás neohrozila.
Samotný displej telefonu má čtyři palce a reaguje na světlo. Pokud se ocitnete v méně prosvětleném prostoru, nebo se kolem vás začne stmívat, automaticky se spustí přední i zadní světla na kole. Rám pod vámi pak obsahuje tři manuální tlačítka, kterými můžete ovládat přední kameru, světla i kompletní uzamčení kola, ke kterému se bez vašeho otisku nikdo nedostane. A pokud by to přece jen někdo zkusil, jistě ho překvapí zabudovaný alarm i lokátor, který vás bude informovat o poloze kola (v případě, že je mobil nabitý).
Baterka, která kolo pohání, je ukryta v představci a můžete ji dobít stejně jako u standardního telefonu pomocí kabelu. Pokud by se vám za jízdy stalo, že baterie dojde, nemusíte se bát. Nadstandardní funkce se sice vypnou, na kole ale můžete pohodlně pokračovat dále, kam potřebujete.
Patrně se stejně jako my na první pohled nevyhnete myšlence, že takový stroj bude mít ,,svou cenu“, kde svou v podstatě znamená ,,přehnaně vysokou”. Překvapivě tomu tak ale není. Le Syvrac lze (minimálně na čínském trhu) pořídit ve třech variantách dle typu rámu, přičemž ta nejlevnější (s hliníkovým rámem) vychází na cca 15 tisíc korun, karbonový rám pak pořídíte přes 22 tisíc a špičková, celokarbonová verze, vychází na nějakých 150 tisíc. Volba je to poměrně dostupná a na žádné z variant nebudete tratit nic z představených funkcí, které kolo dělají tak unikátním.
Na druhou stranu je otázkou, nakolik všechny tyto funkce na kole, respektive v kole skutečně potřebujeme. I když to všechno vypadá krásně, spíše než u bikerů si tento kousek patrně najde místo u technologických nadšenců. Jde ale v každém případě o zajímavý projekt s potenciálem rozvíjet a propojovat oba segmenty i do budoucna. Nevím, jak vás, ale mě to přinejmenším navnadilo šlápnout do pedálů. A mobil si prozatím hodím jen do batohu.