Téměř každý uživatel chytrého telefonu vybaveného Androidem se někdy setkal s chybou při instalaci aplikace z obchodu Google Play. Občas se zkrátka stane, že nejde aplikace stáhnout nebo nainstalovat a Google Play vám zobrazí chybový kód doplněný stručnou (obvykle nic neříkající) hláškou. Případně se vám Google Play vůbec nespustí. Pak strávíte dlouhé hodiny zkoušením různých věcí metodou pokus/omyl a nakonec se vám možná podaří problém odstranit. Abyste nemuseli složitě hledat různé neověřené postupy k vyzkoušení, nabízím vám tento ucelený přehled metod, které vám pomohou odstranit naprostou většinu chyb obchodu Google Play. Seřazeny jsou od těch základních, jednodušších postupů, které nabízí větší šanci na vyřešení problému. Na konci článku pak najdete složitější postupy, ke kterým se dopracujete, pokud by nic předchozího nefungovalo.
Ujistěte se, že máte v interním úložišti dostatek místa
Nové aplikace a hry je (bohužel) možné instalovat jen do interního úložiště telefonu. Pokud máte 8 GB interní paměti, která je zcela zaplněná daty a k tomu máte v telefonu téměř prázdnou 32 GB SD kartu, máte prostě smůlu a další aplikace do telefonu nenainstalujete, ani kdybyste se rozkrájeli. V případě plné interní paměti se při pokusu o stažení nových aplikací z obchodu Google Play dočkáte chybové hlášky s informací, že aplikaci nelze stáhnout. Bude nutné uvolnit nějaké místo v té zaplněné interní paměti telefonu. Přečtěte si tento starší článek na téma Jak zjistit a co zabírá místo v telefonu a jak ho uvolnit.Ověřte kvalitu a stabilitu internetového připojení
Vymažte mezipaměť (cache) aplikace Obchod Google Play
Tohle je věc, která vyřeší většinu problémů. A je to vskutku jednoduché – stačí jít v nastavení telefonu na seznam aplikací, najít na něm Obchod Google Play a vymazat mezipaměť. Zdá se, že v některých případech mohou být v mezipaměti uloženy neplatné informace, které mohou způsobovat opakované pády obchodu Google Play. Vymazáním cache přinutíte obchod načít všechna data čerstvá a jako zázrakem aplikace začne fungovat tak jako dříve.
Postup pro vymazání cache Obchodu Google Play je následující:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Aplikace (v sekci Zařízení).
- Na seznamu aplikací (Stažené) najděte položku Obchod Google Play a klikněte na ni.
- Na obrazovce s detaily aplikace klikněte na tlačítko Smazat cache.
Vymažte všechna data aplikace Obchod Google Play
Tohle je postup vcelku podobný tomu předchozímu, jen je to metoda o něco drastičtější. Nemějte však strach, je to zcela bezpečné. Vymazáním všech dat aplikace Obchod Google Play smažete kromě mezipaměti také další lokálně uložené informace, například seznam instalovaných aplikací. Tyto informace si Google Play znovu stáhne z vašeho on-line účtu, takže není potřeba nic ručně obnovovat.
Postup pro odstranění všech dat obchodu Google Play:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Aplikace (v sekci Zařízení).
- Na seznamu aplikací (Stažené) najděte položku Obchod Google Play a klikněte na ni.
- Na obrazovce s detaily aplikace klikněte na tlačítko Mazání dat.
Ověřte, že není zakázán Správce stahování
Je to hloupá chyba, ke které může dojít spíše omylem a stojí za to ověřit aktuální stav. Pokud patříte mezi lidi, kteří chtějí mít čistý a rychlý systém, může se snadno stát, že si při údržbě a čištění systému omylem vypnete a zakážete správce stahování. Tahle akce má v konečném důsledku na svědomí nefunkčnost obchodu Google Play, protože ten používá právě zmíněného správce stahování pro instalaci nových aplikací do systému.
Postup pro ověření a aktivaci Správce stahování:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Aplikace (v sekci Zařízení).
- Přepněte se na seznam všech aplikací (záložka Všechny).
- Najděte na seznamu Správce stahování a rozklikněte na detail aplikace.
- Ujistěte se, že Správce stahování není vypnut a zakázán. Pokud je zakázán, povolte ho.
Odinstalujte aktualizace obchodu Google Play
Další věc, kterou můžete vyzkoušet (zejména pokud se objevil problém po aktualizaci Google Play), je odinstalace všech aktualizací obchodu Google Play. Touto akcí vrátíte aplikaci Obchod Google Play na původní verzi, prvně instalovanou ve vašem telefonu. Obvykle je to verze, která je součástí ROMky instalované ve vašem telefonu. Pokud odinstalujete všechny aktualizace a smažete cache i data aplikace Google Play, bude vše ve stavu jako při prvním spuštění telefonu a existuje velká šance, že tím odstraníte všechny možné problémy a chyby způsobené nekonzistencí dat a aktualizací přítomných ve vašem telefonu.
Postup pro odinstalaci aktualizací Google Play:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Aplikace (v sekci Zařízení).
- Na seznamu aplikací (Stažené) najděte položku Obchod Google Play a klikněte na ni.
- Na obrazovce s detaily aplikace klikněte na tlačítko Odinstalovat aktualizace.
Pokud se chcete z jakéhokoliv důvodu vrátit na nějakou konkrétní verzi obchodu Google Play (chcete třeba vyzkoušet verzi z doby, kdy vám ještě Google Play na telefonu fungoval bez problémů), velmi doporučuji archiv starších verzí Google Play na webu APK Mirror.
Vymažte cache aplikace Služby Google Play
Vypadá to, že po vás chci zkoušet stále dokola to samé. Dávejte však pozor, tohle je jiná aplikace. Předtím jsme mazali data a cache aplikace Obchod Google Play, zatímco tentokrát mažeme data a cache aplikace Služby Google Play! Jedná se o doprovodnou aplikaci obchodu Google Play, která poskytuje backgroundové služby potřebné pro běh celého app storu. Jsou zde služby pro automatické aktualizace aplikací, kontrolu nových verzí a mnohé další. Postup pro výmaz dat i mezipaměti je stejný, pro jistotu ho však znovu uvedu včetně přesných názvů všech položek:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Aplikace (v sekci Zařízení).
- Na seznamu aplikací (Stažené) najděte položku Služby Google Play a klikněte na ni.
- Na obrazovce s detaily aplikace klikněte na tlačítko Smazat cache.
Resetujte připojený google účet
Zde už se dostáváme do fáze zoufalejších pokusů, nicméně viděl jsem a zažil jsem dostatek případů, kdy tahle relativně jednoduchá věc vyřešila problém, který již pokročil do značného stadia zoufalosti. Pokud nic z předchozího nefunguje, tohle je další věc, kterou je nutné vyzkoušet – pokud tedy nechcete rovnou dělat tovární reset celého telefonu. Této technice se odborně říká ,,vystoupit a znovu nastoupit“ (modří vědí).
Postup pro reset připojeného Google účtu:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Účty a synchronizace (v sekci Osobní).
- Zvolte typ účtu Google.
- Vyberte požadovaný účet (pokud jich máte více, tak ten, pod kterým instalujete aplikace v obchodě Google Play).
- Rozbalte kontextové menu (ikona se třemi tečkami v horní části – viz obrázek).
- Klikněte na možnost Odebrat účet a svou volbu potvrďte. O své kontakty nepřijdete, pokud je máte synchronizovány se svým on-line účtem (stáhnou se po opětovném přidání účtu).
- Jděte o dvě úrovně zpět na přehled účtů.
- Zvolte možnost Přidat účet.
- Vyberte typ účtu Google a pokračujte dále podle instrukcí v průvodci pro přidání účtu.
Proveďte reset telefonu do továrního nastavení
Pokud existuje zaručený způsob, jak vyřešit problém, na který nezabral žádný z výše uvedených postupů, pak je to s jistotou kompletní reset telefonu do jeho továrního nastavení. Po resetu telefonu vše musí zaručeně fungovat. Bude to, jako když jste si ho koupili, vybalili jste ho z krabice a poprvé spustili. V telefonu není nic, jen základní sada předinstalovaných aplikací. Znovu si připojíte svůj Google účet a znovu nainstalujete všechny používané aplikace. Tohle musí s jistotou fungovat.
Postup pro tovární reset telefonu:
- Přejděte do menu Nastavení vašeho telefonu.
- Vyberte v seznamu položku Zálohování a restart (v sekci Osobní).
- Klikněte v menu na Obnovení továrních dat.
- Přečtěte si upozornění a potvrďte kliknutím na tlačítko Resetovat telefon.