Vývojáři z Ironhide Game Studio si na poli Android her již udělali dobré jméno, vydali totiž perfektní tower-defense hry Kingdom Rush, Kingdom Rush Frontiers, Kingdom Rush Origins a Clash of the Olympians. Pokud tyto hry neznáte, rychle to napravte, neboť se jedná vůbec o to nejlepší, co ve světě tower-defense her pro Android můžete najít. Vy ostatní už víte, kam mířím. Iron Marines jsou další jejich počin, který lze zařadit do ranku „perfektní“.
Iron Marines jsou podobně jako předešlé hry studia Ironhide tower-defense hra zasazená do dvojrozměrného světa. Od předešlých strategií ji ale odlišují hned dvě výrazné věci. Předně je třeba říci, že Ironhide studio poprvé nezamířilo do historie, či do historie říznuté fantasy, ale do vesmíru budoucnosti. A stejné odlišnosti najdete i v samotném hraní.
Iron Marines je tedy stále tower defense hra, hraje se však o poznání jinak. Na začátku každé mise máte hrdinu, případně i několik vojenských jednotek a nějakou tu základnu. S těmito jednotkami pak musíte plnit úkoly, jako třeba zajetí cizích základen, odrážení nepřátelských výpadů, vyhubení mimozemských sil nebo opanování určitého území.
Dále to vypadá tak, že aktivní body můžete přeměnit na svoji základnu a její přidružené objekty, zatímco pasivní body a nepřátelské jednotky musíte vyhubit. Na aktivních bodech můžete vystavět jednu z obranných věží, k dispozici jsou třeba radiem naváděné rakety nebo kulomety. Obranné věže můžete vylepšit také o silová pole, která zapříčiní větší obranyschopnost věže, nebo posilující zbraň, která přináší větší útok. A tak je to i se základnou.
Samostatnou kapitolou Iron Marines je nábor nových vojáků. V misi máte k dispozici vždy omezené množství jednotek. Novou tedy můžete stavět pouze ve chvílích, kdy ještě nemáte plný stav. Jednotek je velké množství, klasickými pěšáky počínaje, ničivými snajpery nebo ohnivými roboty konče. Jednotky však odlišuje také cena, která je pro jednotlivé útvary rozdílná.
Cena se pak váže také k budovám a jejím vylepšením a je udávána v mimozemských krystalech, které se vám doplňují automaticky vždy určitou rychlostí a na daný maximální počet (například 150). Tento způsob přičítání měny mě zaujal, stejně jako možnost upgradovat si na vyšší maximální stav či rychlejší přičítání měny. Tento způsob dobíjení peněz je velmi zajímavý také z pohledu hratelnosti – peníze nemůžete držet jako Skrblík, což vás nutí k systematickému a co nejrychlejšímu upgradování.
Hrdina na pravém místě
Podobně jako v předchozích hrách studia Ironhide je středobodem Iron Marines jeden z hrdinů. Toho si můžete vybrat ještě předtím, než se pustíte do mise z několika možností, přičemž každá tato možnost je docela jiná. Tak třeba mariňák Taggins má k dispozici kulomet a kinetický štít, zatímco hrdinka Kara má k dispozici rakety a rychlejší pohyb.
V základu hra obsahuje celkem 4 hrdiny, vedle Tagginse a Kary je to ještě Paragon a Fate. Dalších 6 hrdinů si pak můžete dokoupit. Jedná se o Fata, Ajaxe, Sha’tra, Dr.Graaffa, Darwina a Marka X. Může vám to přijít hodně, ale garantuji vám, že každý hrdina se od ostatních podstatně odlišuje a každý do hry přináší docela jinou hratelnost.
Hrdina ve hře se ovládá stejně jako další jednotky. Rozdíl je jenom v tom, že má k dispozici několik vlastních schopností a dovedností, které sami vyvoláváte z lištičky hrdiny. Dovednosti mají svůj vlastní cooldown a samozřejmě se hodí v odlišných situacích, například štít je nejlepší vyvolat pouze ve chvíli, kdy jste plně pod palbou.
Hrdina se od ostatních jednotek nakonec odlišuje také způsobem vyvolání. Zatímco jednotky po smrti musíte znovu postavit na základně a to za peníze, hrdinu po smrti (jakmile vám to cooldown dovolí) jednoduše vyvoláte ze základního okna hrdiny, přičemž vás to nic nestojí. Hrdinu navíc při vyvolání můžete poslat kamkoliv na mapu a to instantně. Nemusíte se proto zdržovat posouváním hrdiny po mapě, což je jedině dobře, protože i tak je na mapě docela rušno. Ačkoliv někdy je výhodné pokračovat systematicky, jindy musíte bojovat třeba i na dvou či třech frontách najednou. A do toho třeba ještě držíte pozici nebo bráníte svojí základnu.
U hrdiny to nezůstane
Hrdina je jeden z nejzajímavějších prvků Iron Marines, není však jediný. Tvůrci do hry zabudovali i další zábavné možnosti, například statickou věžičku. Věžičku můžete postavit kamkoliv na mapu, pokud jste tedy toto místo již odhalili. Věžička potom střílí, ale pouze po omezenou dobu. A cooldown se vztahuje i jejímu opětovnému použití. Cooldown věžičky sice není dlouhý, ale nutí vás plánovat a dobře si rozvrhnout kdy a jak ji vyvolat.
Poslední možností v Iron Marines je některá z instantních útoků. Tyto útoku kupujete v menu hry za oranžové krystaly, které získáváte za plnění dílčích úkolů (jako například zabij 100 vojáků), nebo které dokupujete za skutečné peníze. Z těchto důvodů jsou instantní útoky spíš vzácné a měli byste je používat pouze ve výjimečných případech. Mezi instantní útoky patří třeba několik padajících bomb nebo nášlapná mina.
Kromě sběru odměň a nákupu instantních útoků můžete v menu hry navštívit také položku upgrade, kde zlepšujete základní hrací prvky, jako třeba odolnost vašich věžiček a sílu jejich střel. Možnosti upgradu mají dvě hlavní větve, nabízejí však dostatek možností a variant. Proto se dá říci, že Iron Marines dost možná rozehrajete třeba i dvakrát, vždy s jinými upgrady.
Upgrady se nakonec týkají také vašich hrdinů. Ty můžete vylepšovat v celkem třech směrech, přičemž jednou za pár bodů dostanete bonus. Vylepšování, nebo možná lépe řečeno upgradování vašich hrdinů je také poměrně jednoduché, ale zároveň dostatečně variabilní.
Velkolepější prezentace
Iron Marines se od předešlých her studia Ironhide liší v mnoha směrech. Na první pohled lze najít změnu třeba i v prezentaci. Každý úkol představuje kraťoučký briefing, který vám vysvětlí, co po vás hra chce a to jak slovy, tak i obrazy. Iron Marines už totiž není statická tower-defense, v níž se mění pouze to, kudy vedou cesty nepřátel a na jakém místě můžete postavit věže.
Krátkým briefingem se proto tvůrci umně vyhnuli případným problémům s velkou nápaditostí misí a rozdílností úkolů, které hráče zprvu sice mohou překvapit, nikoliv však znechutit. Pestrá náplň misí dodává Iron Marines šmrnc podobně, jako samotné grafické zpracování a smysl pro detail ve všech aspektech hry.
Samozřejmě grafický styl studia Ironhide se nezapře. Postavičky, budovy a vůbec veškeré prostředí i nepřátelské jednotky jsou velmi výrazné a dobře zapamatovatelné. Prostředí samotné je navíc pěkně barevné, takže ho poznáte na první pohled.
Sympatické je, že ke každé nové jednotce, kterou ve hře potkáte, přísluší krátký popis. Ten vás rychle seznámí s hlavními přednostmi i nevýhodami jednotky, takže můžete přijít na svou vlastní strategii. A to je velmi důležité, protože v Iron Marines více než kde jinde platí, že tank kulometem prostě nedostanete.
Tyto náležitosti se samozřejmě prohlubují až časem. V prvních několika misích vás hra nechá zorientovat se, ale pak přitvrzuje. I na nejjednodušší obtížnost pak časem narazíte na load game. Hra je nekompromisní ve svých principech, takže když se budete opakovaně pokoušet o nesmyslné tahy, prostě vám je nepromine. Takový přístup mi u mobilních her hodně chybí, takže tady ho vítám všemi deseti.
Placená hra i mikrotransakce
Bohužel stejně jako jsem staromilec, co se týče hratelnosti, jsem staromilec, i co se týče monetizace, tedy způsobů zpeněžení hry. Ironhide Studios se bohužel nevyhnuli v dnešní době velmi populárnímu dvouvrstvému zpeněžení, kdy si koupíte hru za plnou cenu a uvnitř ní najdete mikrotransakce.
Za mikrotransakce si můžete pořídit nové hrdiny, nebo bonusové útoky. Tyto prvky sice můžete koupit i za herní peníze, ale těch není tolik, takže opravdu musíte hodně šetřit, abyste se k nim dostali normální cestou.
Ale abych Iron Marines zbytečně neshazovala, musím také připustit, že bez mikrotransakcí se budete bavit. Popravdě řečeno, i bez mikrotransakcí mi toho moc nechybělo. Problém je jenom ten pocit, že si koupíte hru a přitom v ní najdete možnost, jak utratit další peníze. Jenže s tím asi už nic dělat nejde, jedná se o moderní přístup, který je v dnešní době k vidění stále častěji.
Nejlepší Android strategie s tower-defense prvky
Opěvovat hru jako je Iron Marines je velmi jednoduché. Kromě dvojitého zpeněžení není této tower-defense strategii co vytknout, ba naopak. Ve všech aspektech hry se jedná o titul, který by se měl předvádět jako prototyp perfektně zvládnuté mobilní hry. Co se mě týče, Iron Marines patří do mého žebříčku nejlepších her (strategií), které v poslední době vyšly. Je ještě lepší než všechny předchozí hry od Ironhide Studios. A to už je co říct.
Iron Marines
Hratelnost - 94%
Grafika - 98%
Hudba a zvuk - 95%
Originalita - 96%
96%
Pecka!
Jedna z nejlepších strategií, které na Androidu vyšly. Do žánru tower defense přináší zajímavé herní prvky.