Moje maminka tvrdí, že kdo v dnešní době řídí auto, stojí jednou nohou ve vězení. Nedávno jsem si to naplno uvědomila, když mi na přechodu pod auto vběhla malá holka, která se vůbec nerozhlédla.
Situace to byla náramná. Stihla jsem zastavit, čekala jsem, že se holčička omluví, ale ona mi začala nadávat do krav. Když se jí můj přítel zeptal, zdali si uvědomuje, že nám vběhla v podstatě pod kola a proč se při vstupu do vozovky nerozhlíží, jak by měla, tak oponovala tím, že má na přechodu absolutní přednost, takže se nemusí rozhlížet. A že bych za případnou srážku mohla já. Když odhlédneme od skutečnosti, že v takovém případě by téhle holčičce už případná vina na srážce asi moc nepomohla, měla v podstatě pravdu. Na přechodu byla a já bych se z toho asi už nevykroutila, i když jsem měla svědka.
Pointou je, že do vězení se v dnešní době skutečně mohou dostat i docela slušní lidé. Stačí být ve špatný čas na špatném místě. I v dnešní době, kdy je spousta frekventovaných míst již pokryta kamerou, se každou chvíli řeší, že se do vězení někdo dostal náhodou.
Píšu to proto, kdybyste náhodou měli problém sžít se s hlavním hrdinou hry The Escapists. Tento hrdina si kroutí svoje roky ve vězení a vaším hlavním cílem je z té díry utéci. Mezi tím však budete zažívat spoustu dalších dobrodružství, protože útěk z vězení není zrovna jednoduchý, zvlášť když se časem dostanete z nápravného zařízení s nízkou ostrahou třeba do Alcatrazu. Zajímavé je, že ani ten není vaší největší hrozbou, tvůrci toho pro vás mají nachystaného mnohem, mnohem víc.
První den v díře
Takže na začátku si vyberete jednoho z hrdinů podle vzhledu (je důležitý, abyste se dobře poznali mezi dalšími vězni – alespoň mě dělalo problémy odlišovat některé hrdiny od jiných) a podle základních statistik jako je síla, rychlost a inteligence a budete vhozeni přímo do vězení.
Jak už to tak bývá i ve skutečnosti, na začátku nevíte vůbec nic. Vězení má svoje zaběhnuté pořádky, z kterých když vybočíte, zasednou si na vás bachaři (modrý symbol policisty a údaj v procentech – čím vyšší, tím víc si koledujete) i vězni. A tak je vaším prvním úkolem se aklimatizovat. Hra vám obvykle ukazuje, kam v který čas máte jít, na vás ale je dělat tam to, co dělat máte a takzvaně splynout s davem. Takže při snídani musíte snídat, při odpolední vycházce na dvůr se musíte procházet, při nucených pracích musíte pracovat atd.
Vašeho panáčka kromě denního rozvrhu mají řídit i základní statistiky. Postavu musíte udržovat zdravou a odpočinutou, jinak si koledujete o to, že někde usne, omdlí, nebo že ji někdo zastihne nepřipravenou a dá ji na zobák. Tyto základní statistiky přitom fungují přesně tak, jak byste očekávali – energii nabíráte spánkem v posteli, jídlem nebo vysprchováním. Zdraví vám přibude pobytem na marodce, použitím léků nebo obvazů atd. Zájem policistů pak snížíte buď úplatkem nebo prostě jenom tím, že o vás policisté nebudou vědět.
Kromě základních statistik jsou ve hře také atributy postavy. Inteligence, síla a rychlost v The Escapists není neměnná. Můžete na nich dále pracovat. Třeba tím, že si přečtete knihu, brouzdáte na internetu, zvedáte činky a běháte. Tato činnost je žádoucí, protože čím chytřejší a silnější budete, tím lépe se o sebe ve vězení postaráte.
Podplácení kamarádů i bachařů
Kromě zvyšování základních statistik, čímž se The Escapists hrdě hlásí k žánru RPG, můžete své postavení ve vězení budovat také různými dárky, úplatky nebo různými dobročinnými akcemi. Spoluvězni i bachaři mají své jméno zabarvené do neutrální žluté. Budou-li s vámi dobře vycházet, jejich jméno se pomalu začne zabarvovat do zelené. Takoví lidé potom nebudou váhat pomoci vám s jakýmkoliv problémem, ať už se bude jednat o sehnání nějakého nedostupného předmětu, nebo o pomoc v případě, že vás někdo napadne. Dělat si kamarády ve vězení je tedy více než žádoucí – správná parta vězňů je mnohem silnější, než jednotlivec, nebo dva lidé. Poznáte to při každodenních činnostech i při náročnějších úkolech včetně finálního útěku.
K útěku samozřejmě všechno směřuje, protože dokud neutečete, daný level pro vás nekončí. Ve vězení se ale můžete zdržet, jak dlouho chcete. A někdy skutečně chtít budete, protože vězení nabízí ohromnou spoustu možností a kvalitní zábavy.
Co všechno můžete dělat v The Escapists?
Vezměme to popořadě. Peníze můžete vydělávat tím, že se zapíšete do práce. K dispozici je hromada pracovních příležitostí. Hráč obvykle začíná na pozici praní prádla (kde mimochodem můžete ukradnout bachařské uniformy, které se dobře hodí k útěku i k dalším nepravostem, kde potřebujete převézt kontrolory). Samotná práce je dosti monotónní, nicméně když máte splněno (když vyperete předem stanovený počet prádla), dál pracovat nemusíte, máte vyděláno.
Prádlo je asi nejhůře placená práce, můžete se však dostat i na další pracovní pozice. Třeba na úklid chodeb (respektive na vytírání), při němž je velká výhoda, že se můžete pohybovat na více místech, kde na vás nikdo nedohlédne… Pro zisk takové práce je třeba jedna jediná věc – sabotovat práci vězně, který tuto činnost vykonává. Jedná se v podstatě o takový jednoduchý úkol, který je hodně podobný úkolům (questům), jež si můžete během hry přibrat. Jedná se o úkoly typu „sežeň Davidovi čokoládovou tyčinku“, „odveď kvůli Lorencovi pozornost bachařů během příští snídaně“, nebo dokonce „zbij Freda“ atd.
Za plnění úkolů, stejně jako za včasné plnění práce, získáváte peníze. Za peníze si můžete od ostatních kupovat všechny možné věci, jako jsou zbraně, nářadí, kosmetika, jídlo atd. Tyto věci pak můžete použít k navýšení atributů – například obušek vám během příští rvačky umožní silnější útok. Peníze však můžete dávat i svým spoluvězňům a bachařům jako úplatky.
Možnosti se postupně rozrůstají společně s tím, jak si ve vězení budujete svoje jméno a jak nakupujete a vyrábíte předměty. Díky šroubováku se například můžete dostat do větrací šachty, kterou pak vlezete kamkoliv, třeba i v noci, třeba i do sejfu bachařů. Asi netřeba, abych zdůrazňovala, že tahle zákoutí skýtají hromady zajímavých věciček, jimiž pak můžete uplácet, nebo je používat na vlastní pěst…
Záložní plán
Možná nejkrásnější na celém The Escapists je volnost, která vás neustále doprovází. Dám příklad. Chcete se dostat do výše zmiňovaného sejfu bachařů. Můžete tedy jít a sehnat si šroubovák. Díky němu se dostanete do větrací šachty, touto šachtou pak nepozorování přímo do místnosti se sejfem. Jenže ono se klidně stane, že šroubovák nikdo z obchodníků mít nebude, nebo dokonce že v místnosti někdo bude hlídkovat. A tak přijde na řadu možnost B – převléknout se za bachaře a sehnat si správné klíče a do místnosti napochodovat napřímo. Nebo možnost C – uplatit hlídkujícího bachaře, aby před vámi přivřel oči. K těmto třem základním možnostem pak šikovní hráči jistě najdou ještě další alternativy – například nalákat hlídače na bitku přede dveřmi atd. Volnost v The Escapists je zkrátka ohromující, takže pokud máte rádi otevřené hry, budete si tu lebedit. Na druhou stranu, jestliže čekáte, že vás během hraní někdo povede za ruku, měli byste si vybrat hru z jiného žánru. Toto je opravdu spíše sandboxová hra.
Stejně jako se mění úkoly a možnosti, kterak je plnit, mění se i vězení. Když totiž odněkud utečete, oni vás zase chytí a vsadí do přísnějšího nápravného zařízení, až se najednou rozkoukáte a budete na ostrově, ve vězení jménem Alcatraz.
Vězení (levelů) je okolo 20, další vězení však do hry pomalu přibývají podobně, jako přibývali v počítačové verzi hry. Pokud to takhle půjde dále, můžeme očekávat třeba i další dvě desítky levelů (nehledě na to, že by tvůrci mohli zpracovat i některé levely vytvořené hráči, neboť The Escapists na Steamu je propojený se Steam Workshop a nabízí tedy ke stažení i nové prvky od šikovných moderů).
Ovládání má své limity
The Escapist jsem původně hrála na počítači, ještě v době, kdy hra byla v předběžném přístupu (mohla se hrát ještě před vydáním). Už v té době se mi myšlenka hry velice líbila, jediné co mě strašilo, bylo ovládání. Kombinace klávesnice a myši dlouho přecházela do krve, nehledě na to, že třeba průchod dveřmi musel být poměrně přesný, jinak jste se zasekli o roh a neprošli.
Někdy to bylo dost frustrující – když jste se třeba okamžitě měli dostavit na buzerplac k nástupu – nicméně dalo se na to zvyknout. Trošku s hrůzou jsem se ovšem připravovala na to, jak bude pracovat ovládání na Androidu, protože bez hmatové odezvy tlačítek by ovládání přeneseno z PC 1 ku 1 mohlo hru úplně zabít. Naštěstí se nestalo, port hry na mobily je docela slušně udělaný, i když ovládání má své limity. Nikoliv však kvůli zpackanému portu, jako spíš kvůli tomu, že ovládání odpovídá tomu z počítačů. Jinými slovy řečeno – i v mobilní verzi The Escapists se občas jednoduše zaseknete ve dveřích, ale když vám ovládání přejde do krve, tak si na to zvyknete a postupně se takových věcí vyvarujete.
Ovládání má tedy svoje limity, virtuální joystick ale nakonec funguje na poměry mobilů docela slušně. Ovládání je navíc jedinou věcí, kterou The Escapists lze vyčíst. Jinak se jedná o perfektní, neskutečně zábavnou a nadmíru originální hru s bohatým obsahem a pěknou pixelovatou grafikou. Za sebe si ji rozhodně strkám do škatulky nejlepší sandboxové hry pro Android.
The Escapists
Hratelnost - 97%
Grafika - 97%
Hudba a zvuk - 76%
Originalita - 100%
93%
Výborná
Jedna z nejlepších Android her poslední doby. Užijí si ji především fanoušci sandboxových her a originálních dobrodružství.