Uvedení Minecraftu v roce 2011 mělo na svědomí obrovský boom survival her s otevřeným herním světem. Kostičkovaný fenomén doslova strhl lavinu nejrůznějších variací jeho herních principů a to včetně spousty prachsprostých kopií, které měly originální maximálně tak jméno (a někdy pomalu ani to ne). Jen málokterá kopie Minecraftu dokázala být natolik originální jako Don’t Starve. Bohužel tato hra vedle počítačů vyšla zatím pouze jen pro telefony s iOS, takže Androidisté neměli možnost něco tak originálního zažít. Tedy až doposud, kdy pro Android vychází herní obdoba Don’t Starve s názvem Crashlands.
Oproti Minecraftu se Crashlands (a vlastně i již zmiňované Don’t Starve) odlišuje herní perspektivou – zatímco Minecraft je v podstatě 3D hra, na niž se díváte pohledem z první osoby, Crashlands je 2D hra, na niž se koukáte izometrickým pohledem – a dále velmi zajímavým a vtípky protkaným příběhem. Zbytek herních mechanismů však zůstává víceméně stejný – většinu času objevujete herní svět, sbíráte suroviny, vyrábíte lepší vybavení, bojujete s nepřáteli a sledujete úkoly v rámci příběhu (přičemž vás vede jeden z nejzákladnějších úkolů a to je PŘEŽÍT).Crashlands vypráví příběh o futuristicky vypadajícím, pláty barevné oceli obrněném hlavním hrdinovi Fluxovi, který společně s umělou inteligencí Juiceboxem ztroskotá na blíže nespecifikované planetě. Jejich vesmírné plavidlo je na cucky, takže úkol číslo jedna je naprosto jasný – najít suroviny, postavit z nich rozbité součástky a uvést tak raketu do úplné pohody, abyste se z ní dostali. Jak to ovšem u her tohoto druhu bývá, oprava to nebude úplně jednoduchá a ani po spravení lodi nebudete u konce hry, ale bude na vás čekat další zajímavé poslání.
Umělá inteligence si z vás tropí legraci
Příběh Crashlands se budete dozvídat především prostřednictvím rozhovorů mezi hlavním hrdinou Fluxem, umělou inteligencí Juiceboxem a dalšími rozmanitými postavičkami, které cestou potkáte. Rozhovory jsou inspirativní, tu vážné, tu zase zábavné či k zamyšlení. Zdaleka nejlepší jsou přitom rozhovory mezi Fluxem a Juiceboxem – mezi tímto duem je potřebné napětí – dvojce se škádlí, tropí si ze sebe legraci, ale když přijde na vážné věci, tak se vždycky podrží.
Výsledek je nadmíru dobrý. Ačkoliv jsou některé situace v podstatě jen na představivosti hráče, funguje to naprosto skvěle. A to nepatřím mezi snílky s velkou představivostí, ba naopak – nálada v této hře vás přiměje myslet přesně na to, na co byste měli. Takže se nebojte, příběh si užijete, i kdybyste nechtěli.
Přines, odnes, postav a tak dále
Z rozhovorů samozřejmě vyplývají rozmanité úkoly (questy). Tak například, porouchala se vám loď, musíte najít kov, ten roztavit a vyrobit z něj důležité součástky. A tak jdete a sbíráte suroviny a jakmile máte všechno potřebné, vrátíte se do základny a tam své perpetuum mobile sestavíte. Stejně jako v Don’t Starve k tomu totiž potřebujete speciální výrobní jednotky, jako jsou kutilské ponky a nadstavbové kutilské koutky.
Základní brnění vám vystačí pouze v boji proti nejzákladnějším nepřátelům. Jenže jakmile budete chtít pokročilejší vybavení, budete se muset vydávat i na mnohem nebezpečnější příšery, což znamená stavbu pokročilejšího kutilského vybavení, které vám umožní vyrobit brnění s vyšší obranyschopností a kopí s větší průrazností.
Výše nastřelený kruh je naprosto ideální – hra má hodně hloubky, takže vás prakticky neustále nutí k upgradování stávajících věcí. Přitom vám ale dává do ruky tolik různých možností, že vás nepřímo nutí k tomu, abyste si mezi různými výrobky vybírali. Prostě nemůžete mít všechno a tak vám nezbývá, než udělat kompromis – a nebo se soužit a stále sveřepě se pustit do objevení celé hry, což vás bude stát desítky hodin času – jak už bylo řečeno, Crashlands nabízí spoustu možností.
Z tohoto pohledu by se také dalo říct, že Crashlands není určená pro začátečníky. Nezkušení hráči se v ní po chvíli ztratí, neboť volnost společně s rozmanitými možnostmi je svede z cesty. To by sice nemuselo vadit – ale v tomto případě by mohlo být potloukání docela matoucí. Osobně jsem byla svědkem toho, jak se s Crashlands začínající hráč pere. Neustále mě zahrnoval otázkami a i po jejich zodpovězení nevěděl, co od něj hra čeká a jak se k ní postavit. Takže vám opravdu doporučuji ke Crashlands přistupovat pouze, pokud jste ve hrách už něco strávili – jinak byste mohli být zklamáni. A to by byla škoda.
Pojďme si to užít
Zatímco se prokousáváte fungováním herních prvků, vztahů mezi nimi (což zabírá minimálně polovinu hry), začínáte si všímat i dalších věcí. Svět je kupříkladu z velké části interaktivní – to znamená, že vedle úkolů v základním příběhu můžete dostávat i vedlejší úkoly. Stačí, abyste si popovídali i s dalšími přátelskými postavami. Za tyto úkoly dostáváte další nadstavbové odměny, jako jsou super-suroviny. A z nich pak můžete vyrábět pokročilejší předměty… čímž by se mohl uzavřít kruh, jenže jsou tu i další činnosti. Tak třeba souboje s nepřáteli.
Při cestě otevřeným herním světem potkáváte velkou spoustu nepřátel – od těch docela přívětivých, kteří na vás začnou útočit, pouze pokud se k nim přiblížíte, až po naprosto nesnášenlivé tvory, kteří se vám pověsí na paty okamžitě poté, co vás zmerčí. Pokud před nimi neutečete (což samozřejmě můžete, ale jen pokud nejste na válečné výpravě za surovinami), čekají vás potyčky, které mohou být poměrně jednoduché, ale i dosti obtížné. Záleží na tom, jakému nepříteli se postavíte, jak jste na něj vybaveni a nakonec i jak jste zruční.
Souboje probíhají jednoduše tak, že na nepřítele ťápnete. Postava se rozeběhne a začne na něj útočit, jenže jakmile se tak stane, protivník se vydá do protiútoku, který ohlásí barevnými obrysy. Abyste se těmto útokům vyhnuli, musíte v určitém časovém limitu uhnout. A tak vyvažujete mezi údery a včasnými úhyby. A to je tím těžší, čím rafinovanější nepřátelé proti vám stojí, případně čím více těchto nepřátel jste proti sobě poštvali – hráči tak v určitých situacích musí být chytří a příšeru nalákat někam mimo její kamarádky, protože pokud se budete pohybovat v jejich blízkosti, tak se do vás určitě pustí.
Souboje jsou zábavné a moc dobře se ovládají. Ukazovat hráčům, kam budou směřovat další útoky (které jsou velmi rozmanité), je naprosto výborný nápad, který se na doteková zařízení hodí. Věřím, že tohoto systému se brzy chytnou i další mobilní vývojáři a brzy se dočkáme záplavy her, které z něj taktéž vycházejí.
Ovládání, jak má být
Jak vyplývá z předchozího odstavce, Crashlands nabízí naprosto perfektní dotekové ovládání. Základní ťapání po displeji, jímž udáváme směr hlavní postavy a případně, i co má tato postava sebrat, nebo zabít, doplňuje několik skvělých drobností. Vedle již zmiňovaného znázornění, kam budou směřovat výpady nepřátel, se jedná třeba o počítadlo surovin, které lze zapnout, aby nám ukazovalo, kolik a jakých materiálů ještě potřebujeme na výrobu dané věci.
Velmi sympatická je také práce s inventářem – ten je stejný jako ve hře Don’t Starve, jenom s tím rozdílem, že ho autoři vybavili menším počtem okének. Opět se jedná o skvělé rozhodnutí, neboť Crashlands ani tolik okének nepotřebuje – všechny suroviny určené pro stavění jsou dostupné pouze ve speciálním stavebním módu, kam se dostanete přes kontextové menu. A to samé platí i v případě okének, do nichž vkládáte lepší zbraně, brnění, helmy atd. Díky tomu je hra přehlednější a takové léčení (za pomoci konzumace květin a jídla) nedělá problémy.
Jen tak mimochodem – jednotlivé nástroje v ruce hlavního hrdiny se mění automaticky, takže je nemusíte neustále měnit a nikde se vám nestane, že byste káceli strom například za pomoci kopí a tak podobně. A ne, není to nuda, pokud myslíte na tohle. Spíš se člověk zamyslí, proč tento systém nepoužili tvůrci Don’t Starve a dalších her. Ruční měnění nástrojů totiž není zábavné a v ničem hře nepomůže.
Stran ovládání mě zaujalo i několik dalších věcí. Tak například, pokud chcete něco vyrobit, můžete si skrze menu nastavit jakési počítadlo surovin – to vám ukáže, kolik jaké suroviny pro výrobu tohoto předmětu potřebujete a následně také počítá, kolik těchto surovin již máte. Proto se nikde zbytečně nezdržujete a navíc máte i dobrého pomocníka v případě, že moc dobře nevíte, co za surovinu vlastně hledáte (jakmile ji seberete, počítadlo ji znázorní a vy víte, po čem příště jít).
A nakonec stavební mód, který probíhá ve stylu casual strategií – stačí, abyste vybraný předmět přetáhli z lištičky zásob na plochu a tento předmět/prvek se postaví, přičemž se automaticky provedou i potřebné úpravy – například stoleček, který jste na zemi měli jako první, se postaví na podlahu. Jestliže se vám to zdá jako nuda, tak si to nejprve vyzkoušejte – z mého pohledu je to další výborné řešení.
Crashlands je nejlepší survival hra pro Android
Každá dobrodružná hra musí mít svá tajemství a skvělý svět, který hráče nutí k neustálému objevování. Crashlands s těmito složkami v žádném případě nešetří, ba naopak. Na hře je vidět, že ji dělali lidé s pořádnou fantazií, což je ku prospěchu věci. Ze světa kolem vás budou oči přecházet – grafické provedení je nádherné a neotřelé – budou na vás útočit nepřátelé, které jste ještě nikdy neviděli, budete sbírat suroviny, o kterých jste ještě nikdy neslyšeli. A budete tomuto rozložení světa naprosto věřit, protože vše dává smysl a vše svým způsobem pasuje do světa lidí (najdete si jakési ekvivalenty).
Fauna a flóra je proto k pomilování, této Android hře ale nechybí ani zmiňovaná tajemství. Při putování světem narazíte na poklady, tajemné lidi, historické nebo společenské monumenty a na velkou spoustu dalších věcí. Tyto věci jsou přitom do světa ukotveny, to znamená, že vedle toho, že zaujmou vaši pozornost, budou mít se světem kolem i nějakou souvislost (důvod, proč tam jsou). A to také hned tak nějaká hra neumí.
Don’t Starve pro Android?
Když jsem Crashlands poprvé spouštěla, bylo to v naději, že konečně najdu ekvivalent survival hry Don’t Starve pro Android (jsem jejím velkým fanouškem). Nestalo se tak a není to myšleno negativním způsobem.
Ačkoliv Crashlands vychází z dobrých zvyklostí zajetých survival her, dokáže jít svou vlastní cestou. Není tedy prachsprostou kopírkou ani Minecraftu a ani hry Don’t Starve. Crashlands přichází se spoustou zajímavých prvků, s originálním příběhem a s nádherným herním světem, díky čemuž vás bude bavit desítky, ba možná i stovky dlouhých hodin.
Crashlands
Hratelnost - 97%
Grafika - 98%
Hudba a zvuk - 84%
Originalita - 90%
92%
Pecka!
Crashlands je jedna z nejlepších survival her pro Android, která se nebojí být originální a přinášet své vlastní nápady.