Pamatujete si na Heroes of Might and Magic? Na této tahové strategii vyrostla celá jedna generace stratégů a ani já nejsem žádná výjimka. Proto jsem s nadšením přivítala sérii Braveland, která se na mobilních telefonech s Androidem zapsala jako vůbec nejlepší napodobitel této legendární série.
Hra Braveland Pirate, o které je i tato herní recenze, je přitom třetím dílem této série. Předcházely ji tituly Braveland a Braveland Wizard, které můžete mít také. Tyto díly na sebe vůbec nenavazují, a nebo navazují opravdu jenom kosmeticky. Všechny jsou ale zasazeny do stejného univerza a všechny se také stejně (skvěle) hrají, takže recenze na tuto Android hru lze vlastně brát jako recenzi na celou herní sérii.
Braveland Pirate nás ze světa na pevné zemi zavádí mezi piráty křižující menší ostrovy. Piráti v této hře ale nevystupují jako piráti, které známe z historických knih. Nejsou veskrze proradní a špatní, jedná se spíše o dobrodruhy, kteří se prostě jenom ocitli ve špatný čas na špatném místě a nyní by chtěli zpět to, co jim právoplatně náleží. Díky tomu se hráč s osazenstvem lodi dokáže velmi jednoduše sžít – nepáchá totiž zlo, jako spíš dobro, akorát projevováno trochou násilí (což je ve hrách vlastně naprostá klasika).
Příběh hry je přitom poměrně minimalistický, před každou významnější událostí (obvykle se jedná o boj) si piráti prohodí dvě tři věty se svými oponenti, nebo mezi sebou navzájem. Tyto věty oplývají docela vtipnými hláškami a narážkami, ale zároveň pěkně ilustrují pirátskou motivaci i svět, do něhož se dostali. Příběh je tedy fajn, ačkoliv už z podstaty věci neplní hlavní úlohu (a není to tedy věc, kvůli níž byste si tuto hru kupovali).
Plavba lodí mezi ostrovy
Hraní Braveland Pirate by se dalo rozdělit do dvou rovin. Základ tvoří přesouvání vaší skupiny z místa na místo, v tomto případě z ostrova na ostrov, případně po ostrovech. Tento pohyb je na rozdíl od série Heroes of Might and Magic zcela neomezený, to znamená, že můžete jezdit z místa na místo, aniž by vás přitom sledovaly jiné příšery nebo například nepřátelští hrdinové.
Pohyb po mapě je zkrátka plně ve vašich rukách a slouží spíše jako takový lepší výběr soubojů, případně obchodů, v nichž chcete nakupovat. Mapa světa je proto vyčleněná pro přípravu na boj a výběr souboje, který vám bude vyhovovat, a není tu třeba nijak zvlášť strategizovat (snad kromě nákupu/výběru vojenských jednotek a vybavení, nebo vylepšování schopností – ale o tom budu psát až dál).
V Braveland Pirate najdete celkem 7 ostrovů, které se vám samozřejmě budou otevírat postupně s tím, jak je projdete a zničíte jeho bosse. Na každém tomto ostrově pak najdete okolo 20 soubojů (ale často i více). Obtížnost soubojů se liší, takže není dobré chodit do soubojů poslepu.
K rozpoznání obtížnosti soubojů slouží barva okolo ikonky souboje (šavle) – čím červenější má šavle okraje, tím obtížnější pro vás souboj bude s tím, že na ty nejobtížnější souboje jste upozorněni i krátkou zprávou těsně před soubojem, která vám dává ještě poslední možnost se střetnutí vyhnout. Poté už zbývá maximálně možnost „utéct“, ale tu můžete použít pouze v případě, že na vás je v souboji řada a že vám zbývá ještě alespoň jedna postava. A navíc, když ze souboje utečete, můžete přijít o některé své hrdiny, což také může bolet. Takže klíčem k úspěchu je dobře odhadovat své šance na výhru a nechodit na slepo do každého souboje, který se vám nabídne. Na některé souboje se vyplatí čekat, nejprve nabrat nějaké zkušenosti a nakoupit nějaké vybavení a vrhnout se do nich až pak.
Na ostrovech se dále nacházejí také obchody, kde můžete dokoupit ztracené hrdiny, nebo kde můžete pořídit lepší vybavení (šavle, boty, náhrdelníky atd.). Dokupování postav bude tím častější, čím horší budete mít v soubojích výsledky a s čím vyšší obtížností hrajete. Na obtížnost „easy“ vám hra po každém souboji většinu hrdinů ozdraví, na vyšší obtížnost ale o zabité hrdiny bez milosti přijdete a pokud o ně stojíte, musíte je znovu draze kupovat.
To mě přivádí k myšlence, že Braveland Pirate jsem nejprve hrála právě na obtížnost easy, která mě ale ke konci poměrně nudila. Hru jsem dokončila s 10 tisíc zlaťáky a úplně v pohodě. Takže pak jsem šla do druhého extrému a zvolila jsem „hard“. A tady to tedy byla pořádná fuška. Spoustu soubojů jsem musela opakovat a to dokonce i několikrát po sobě, protože hra při této obtížnost netoleruje prakticky žádnou chybu.
Na hexagonovém poli
Druhá fáze hry spočívá v samotných soubojích. A tady jde o naprostou lahůdku. Jakmile si vyberete souboj, dostanete se na hexagonové pole (pole tvořené šestiúhelníky), kde na levé straně máte naskládané svoje hrdiny podle toho, jak jste si je dali do slotů pro družinu po sobě. Na pravé straně potom máte nepřátelské jednotky. Hra vylosuje, kdo bude začínat a pak už se to hrne.
Každá jednotka má k dispozici několik políček pohybu a útok na blízko či na dálku (některé jednotky mají obojí). Dále mají jednotky k dispozici speciální dovednosti, jako například tvrdý výstřel z děla, nebo možnost převezmou kontrolu nad nepřátelskou jednotkou a poštvat ji na jednotku svého protivníka atd. Pohyb a klasický útok mají jednotky k dispozici pravidelně každé kolo (pokud na ně nepřítel nesešle kouzlo, které by jim v tom zabraňovalo). Speciální dovednosti (či útok) pak můžete využít pouze jednou za čas, protože má svůj cool down.
Ještě navíc je třeba počítat s tím, že každá jednotka má rozdílný dosah jak co se týče pohybu, tak co se týče útoků. Některé postavičky jsou agilnější, a tedy dokážou na jeden zátah přeběhnout přes téměř celou herní plochu, zatímco jiné jsou těžkopádnější. A pak je tu hlavní hrdina, pirát, který disponuje ještě možností vyvolat speciální útoky výměnou za body, které jednotky sbírají za útok na nepřítele. Mezi těmito možnostmi najdete navýšení bodů pohybu, dva druhy útoků (jeden slabší, namířený vůči jednomu nepřáteli, druhý silnější, namířený vůči nepříteli a jeho nejbližšímu okolí), možnost léčení nebo sejmutí efektů atd.
A tak je to se vším. A se všemi jednotkami, včetně těch nepřátelských. Celkově se tak dostanete k obrovskému počtu možností a je opravdu radost je kombinovat a vymýšlet ty nejlepší postupy. Jediné, co mi trošku vadilo, bylo, že většina nepřátelských jednotek z nějakého důvodu útočilo na kluka v pruhovaném tričku (buď jako první, nebo alespoň jednou v průběhu soubojů). Je to příliš čitelné a po čase nezáživné, ale naštěstí když změníte rotu, tak se trošku změní i způsob útoků.
Vojenských jednotek je celkem 9 – tři disponují možností útoku na dálku (kluk v pruhovaném tričku, Pepek námořník a pirátská pistolnice) – šest je pak určeno k boji na blízko (mým oblíbencem je voodoo bojovník, který si z nepřátelských jednotek dělá poskoky a posílá je proti svým lidem).
Ještě bych tady chtěla ztratit pár slov o nepřátelských jednotkách. Jsou opravdu hodně pestré. Narazíte na klasické rytíře, piráty, lukostřelce, ale třeba i na trošku roztodivnější postavičky, jako jsou kamenní obři, urostlí skřeti a tak dále. Tato hra je fantasy, přesně ve stylu Heroes of Might and Magic a prozrazují to právě i tyto detaily.
Tři stromy dovedností
Stejně jako v Heroes of Might and Magic sbíráte i tady zkušenosti to za všechny souboje, které podstoupíte (čím obtížnější souboj a čím lepší výsledek, tím více zkušeností dostanete). Jakmile shromáždíte dostatek zkušeností, zvýší se váš level, což s sebou nese navýšení bodů zdraví i samotné body dovedností, které si sami určujete.
Strom dovedností (tady pojmenováno jako Talenty) je rozdělený na tři větve. Jako první jsou vylepšení v červené barvě, kde najdete klasické záležitosti jako zvýšení šance na kritický úder, zvýšení schopnosti vedení jednotek nebo zlepšení obrany při útocích protivníka atd. Dále jsou tu vylepšení ve žluté barvě, kde najdete navýšení kuráže pro všechny jednotky ve vaší skupině, zvýšení schopnosti pohybu pro jednoho náhodného hrdinu, nebo zvýšení počtu zlaťáků, které za souboj dostanete. A nakonec jsou tu vylepšení v modré barvě, kde nechybí takové vlastnosti jako navýšení zdraví pro vybrané jednotky, navýšení počtu zkušenostních bodů nebo snížení ceny za oživení jednotek po soubojích.
Celkem je k dispozici 21 schopností, přičemž některé jsou sobě v opozici, takže si můžete vybrat jen jednu schopnost, načež ta druhá zanikne. Díky tomu budete mít i při druhém rozehrání nad čím přemýšlet a s čím experimentovat.
Malované dobrodružství
Když se řekne série Braveland, zasvěceným hráčům dost možná naskočí také grafické zpracování. Tvůrci z Tortuga Team se rozhodli pro jednoduchou, ale hezky stylizovanou fantasy grafikou. Braveland, ať už spočinete u jakéhokoliv dílu, vypadá jako taková barevná pohádka. I tímto se Braveland profiluje jako Heroes of Might and Magic pro Android, ačkoliv grafika zde uvedená je o něco jednodušší (nikoliv však méně krásná), než v této počítačové hře.
Grafika je přitom jen jednou z pěti věcí, kvůli nimž Braveland Pirate (a další dva díly Braveland a Braveland Wizards) počítám mezi nejlepší tahové strategie pro Android. A teď jedna dobrá zpráva na konec. Tvůrci z Tortuga Team v současné chvíli pracují na v pořadí čtvrté hře ze série Braveland. Tato hra dostala název Braveland Heroes a vy si jí můžete zahrát už dnes, v otevřeném přístupu na Google Play Storu. Hra je k dispozici zdarma, takže to zkuste!
Bravelant Pirate
Hratelnost - 99%
Grafika - 90%
Hudba a zvuk - 85%
Originalita - 85%
90%
Pecka!
Braveland Pirate patří mezi nejlepší tahové strategie na Androidu, což se dá tvrdit i o zbylých hrách série. Pokud hledáte něco ve stylu Heroes of Might and Magic, koupí Braveland určitě neprohloupíte.