Před několika dny vyšel jeden z nejočekávanějších titulů žánru arkádových závodních her tohoto roku – hra Asphalt 8: Airborne. Jak to jen stručně shrnout, abych vás nalákal k dalšímu čtení… Skvělá grafika, zajímavý herní koncept postavený na velmi vysoké rychlosti, nitrech, driftování, kaskadérských kouscích (jak samotný název hry – Asphalt 8: Airvorne – napovídá) a pečlivě řízenému vyřazování vašich soupěřů. Vývojáři z Gameloftu pro nás v osmém dílu závodní série přichystali samé zajímavé novinky. Pojďme se na ně společně podívat.
Grafické zpracování hry
Záměrně začínám grafickým podáním hry Asphalt 8: Airborne – je to totiž to úplně první, čeho si po spuštění hry všimnete. Po stránce vizuální závody vypadají opravdu dobře. Detailní textury, odlesky světel na povrchu asfaltu, záblesky světel, roztřískaná skla při nárazech, efektní zášlehy při použití nitra (takže téměř stále)… nic z toho není našemu oku zcela neznámé – vždyť podobné grafické prvky známe již dávno ze závodních her na PC a konzolích. To vše se nyní dostává i na platformu Android, do vašeho tabletu, případně telefonu. To je jistě skvělé a jsme rádi, že i hraní na androidu postupně dostává stejnou grafickou úroveň. Asphalt 8: Airborne jsem hrál na svém tabletu Google Nexus 7 (první generace) a vše běželo 90 procent času naprosto hladce, plynule a bez záškubu. Jen občas se hra lehce zasekla, ale nikdy se mi nestalo, že bych díky tomu utrpěl v závodění výraznou časovou ztrátu. Celkově shrnuto hra Asphalt 8: Airborne vypadá naprosto skvěle, všechna prostředí jsou plná detailů a grafika tak podtrhuje parádní dynamiku této závodní hry.
Ovládání a dojem z první jízdy
Po spuštění hry a nedočkavém „přetrpění“ úvodní obrazovky s nápisem „loading“ jste vpuštěni do menu, kde na jediné obrazovce vidíte všechny možnosti jenž hra nabízí. Minutku vám trvá, než se zorientujete, vše přečtete a rozhodnete se na co kliknete jako první. Menu nepatří mezi ty nejpřehlednější, ale hru to nijak nekazí. Konečně spustíte první závod a dostanete nabídku na krátké představení ovládání hry. To je opravdu stručné a pochopíte po něm celý koncept hry. Zatáčíte nakláněním tabletu do stran – klasika. Výchozí nastavení citlivosti ovládání je perfektní a pro většinu z vás nebude potřeba ho upravovat. Mě to sedlo jako lopata na zadnici a po pár kolech jsem měl virtuální volant přirostlý k tělu.
Tutorial dále probíhá tak, že hra vždy zobrazí krátký text s tím, co máte udělat a vše se zpomalí, dokud neprovedete požadovanou akci. Stisk v levé dolní části obrazovky (na levém palci) je brzda. Akcelerace je automatická a když zrovna nebrzdíte, jedete na plný plyn – to je zcela logické a pomůže to uvolněné jízdě – nemusíte totiž držet stále a křečovitě prst na plynu. Na pravé straně je třífázové nitro. První klepnutí nitro zapne, druhé klepnutí přidá boost, třetí ještě více. Spotřeba nitra je přímo úměrná jeho úrovni a po každém klepnutí nitro mizí rychleji – stejně jako stromy podél trati. Na konec lekce se ještě dozvíte dvě vychytávky, které mají probudit vaši hráčskou kreativitu: Krátkým stiskem brzdy v průběhu zatáčení začnete driftovat a pokud najedete na výskokovou rampu (kterých je každá trať plná) driftem, uděláte výskok s otočkou. Tak a šmitec – tohle vám musí do začátku stačit, tutoriál končí… A ono to stačí. Každý hned pochopí, že tohle nebude jen o tom dojet do cíle první. Musíte se při své zběsilé jízdě také náležitě bavit a předvést svou zručnost ostatním soupeřům (především v multiplayeru). Ještě mám potřebu zmínit, že na displeji nejsou nikde viditelná ovládací tlačítka, což je jedině dobře – alespoň nekazí vizuální dojem ze hry. Je to zkrátka jednoduché – náklony, brzda, nitro.
Základní koncept závodů a nové herní prvky
Cílem je vždy vyhrát – tedy dojet do cíle první. Jakým způsobem se vám to podaří je na vás a hra Asphalt 8: Airborne vám k tomu dává množství prostředků. Nejdůležitějším z nich je použití nitra, jenž je pro celý koncept tohohle zběsilého závodění naprosto klíčovou záležitostí. Už po výstřelu ze startovní čáry máte malinko nitra k dispozici a je lepší neváhat a ihned ho „odpálit“. Můžete tak snadno získat konkurenční výhodu a předjet několik prvních soupeřů. Krátce po startu totiž často narazíte na první power-upy, kterými dobijete nitro a znova do toho prásknete. Powerupy mají vzhled modrých a žlutých jakoby neonových lahviček a obvykle jsou tři vedle sebe na celé šířce trati, takže máte šanci jeden z nich sebrat. Nejrychlejší to mají téměř jisté – pokud je neminou. Pokud se vám nepodaří ukořistit nějaké to nitro hned na začátku, nemusíte zoufat a stačí švihnout jeden pořádný drift do následující zatáčky a tím si nitro také znatelně dobijete. Totéž platí o skocích na rampách a dalších nájezdech, kterých je každá trať plná. Pohyb vzduchem a provádění různých triků nitro rychle dobíjí. O nitro není nikdy nouze a získáte ho snadno kdykoliv (i na rovince můžete driftovat). Velice rychle zjistíte, že hra Asphalt 8: Airborne je vlastně o střídání nitra, driftů, dlouhých letů vzduchem a zběsilému vyhýbání se ostatním účastníkům provozu a vytřískáváním soupeřů jedoucích před vámi. Ukazatel úrovně dobití nitra létá střídavě nahoru a dolů. To nejhorší, co se vám může ve hře stát, je náraz do pevné překážky (například když se netrefíte do tunelu, nebo do odbočky na rozdvojení trati) – v takovém případě se rozsekáte, objeví se nápis „wrecked“ a jste umístěni zpět na trať. Časová ztráta je znatelná, ale dá se celkem snadno dohnat a nemusíte se bát, že výhru ztratíte s první chybou. Obtížnost je celkově velmi dobře vybalancovaná a pravděpodobně se vám nestane to, že byste závod často restartovali z důvodu předem jasné prohry.
Aby závody v Asphalt 8: Airborne dostaly ještě akčnější ráz, je možné (a vhodné) své soupeře nárazem zezadu trochu potrápit. Když se trefíte, všude začnou létat střepy skel a nepřítel se odebere nekotrolovaně směrem ku svodidlům. Náraz nemusí být silný a trefit se je celkem snadné. Vás to většinou moc nerozhodí a soupeř je „wrecked“ – ztratí tedy pár vteřin. Autoři hry Asphalt 8: Airobrne si zachovali dostatek soudnosti a tak se vám nikdy nestane to, že by to do vás stejným způsobem napálil počítačem řízený závodník a nečekaně vás tak vyřadil. Je to jedině dobře, protože by to pravděpodobně velmi poškodilo celkovou hratelnost jinak vynikajících automobilových závodů.
Podtrženo shrnuto, hratelnost Asphalt 8: Airborne je na velmi vysoké úrovni a hned jak se pustíte do závodění, hra si vás rychle získá a udrží vaši pozornost na dostatečně dlouhou dobu.
Teď ještě musím pro úplnost zmínit, že v kariérním módu hry závodíte o peníze, za něž si kupujete nová auta a upgradujete ta, která již vlastníte. Tento koncept je již dobře zažitý i z jiných automobilových závodů a ničím nepřekvapí, ani neurazí. Pro ty méně trpělivé z vás je ve hře možnost zakoupit si celé balíky aut (car packy) a zpřístupnit ihned další tratě. Pokud nevíte co z penězma tak prosím. My trpělivější si je raději poctivě vyjezdíme na mnoha závodech, jenž nás v průběhu naší závodní kariéry čekají. Můžeme tak učinit v mnoha různých prostředích, na nichž se závodní tratě rozprostírají.
Závodní tratě, auta a herní módy
V první části kariéry se střídá několik tratí ve třech odlišných prostředích (Nevada, Iceland, Tokyo). Tato prostředí jsou dostatečně odlišná a střídají se, takže se není nutné obávat vizuálního stereotypu. Každá trať je dostatečně propracovaná a nabízí několik alternativních cest a zkratek. A samozřejmě nechybí nájezdové rampy. Nejraději mám ty klopené, které vás přetočí na střechu abyste následně dopadli o 500 metrů dále hezky zpět na všechna čtyři kola. Auto je ovladatlené i za letu. Možná to zní divně, ale skutečně můžete mírně zatáčet a korigovat průběh letu. Fyzikové se teď mohou vztekat jak chtějí, ale hře to přidává na hratelnosti. Máte totiž automobil pod kontrolou i během letu, takže se vám nestane to, že se vystřelíte někam do neznáma a mimo trať. Skákání je tak zábavné a podtitul Airborne je zcela na místě.
Po odemknutí další části kariéry se zpřístupní další tratě v nových prostředích (Benátky, Alpy, French Guiana a další). Dostupných prostředí hra nabízí celkem osm. Automobilů máte k dispozici 47 a vše jsou skutečné licencované vozy. Skvělá práce. Než vyhrajete v závodech dostatek peněz abyste je mohli všechny vyzkoušet, chvíli to potrvá. Těšit se můžete například z novinek Lamborghini Veneno, Bugatti Veyron, Ferrari FXX and Pagani Zonda R. Všechna auta mají perfektní zvuk, který skvěle umocňuje zážitek ze závodění. Pojďme se na chvíli podívat na nové herní módy. Kromě klasického závodu ve hře Asphalt 8: Airborne najdete také závod hlava na hlavu, vyřazovací mód (po každém kole závodník na posledním místě vypadne) no a konečně vyťukávačku (vyhrává závodník, který v průběhu závodu vyťuká z trati nejvíce soupeřů) a infected mód, jenž si zaslouží bližší představení. Je to vlastně taková hra na babu. Závodník, který je infected (nakažený) musí nárazem do soupeřů nakazit další závodníky. Čím více jich nakazí, tím více bonusového času získá. Čas každému infikovanému postupně ubývá a v momentě, kdy všechen ztratí, tak se dotyčný prostě vyseká a je následně vrácen zpět na trať zase zdravý neinfikovaný. Infikovaná auta mají však jednu výhodu – tou je neomezené nitro (po aktivaci stále běží). Powerupy, drifty a skoky infikovanému nedobíjejí nitro, ale místo toho přidávají čas. Výsledek tohoto šíleného mixu je ten, že od zadu se řítí kupředu infikovaní hráči (mají stále nitro a proto jsou rychlejší) a snaží se dostat neinfikované hráče (to se jim většinou podaří) a zároveň získat dostatek času pro to, aby dojeli do cíle první. Komu čas dojde, ten padá v pořadí níže. Kdo není infikovaný, ten je zase pomalý. Je jasné, že tento mód je ve hře ten nejakčnější.
Online závod až 8mi závodníků. Multiplayer! ANO!
Aby toho nebylo málo, hra Asphalt 8: Airborne nabízí multiplayerový mód pro online závod více hráčů přes internet. Tohle je fakt pecka a určitě nezapomeňte online závodění vyzkoušet! I přes velmi dobrou inteligenci počítačových oponentů není nad to, když máte tu čest se skutečným řidičem. Tady si opravdu poměříte své síly a hlavně se taky dočkáte toho, že konečně i vás někdo vyrazí do svodidel 🙂 Stačí v hlavním menu zvolit možnost multiplayer a následně vybrat jeden ze tří herních módů – klasický závod, vyřazovačka, nebo nový akční infected mód. Pak už jen chvíli čekáte na připojení ostatních závodníků a za chvíli jste na trati. Multiplayer jsem hrál zatím jen chvíli a vypadá velmi slibně. Zatím jsem nenarazil na žádná problém, nic nevypadává, hráči se sejdou celkem rychle…
Shrnutí a závěr
Je vidět, že pánové z Gameloftu si dali na osmém pokračování série opravdu záležet a nic nenechali náhodě. Hra Asphalt 8: Airborne je nejen grafickým skvostem, ale je především zábavná. Závody v nádherných prostředích na propracovaných tratích doplněné o akční a dynamické prvky (vyťukávání, nitra, skoky, drifty) jsou velmi zábavnou kombinací, která vás na nějakou dobu zabaví. Až vás to omrzí a budete mít pocit, že už máte dost natrénováno, můžete (tedy spíše musíte!) se pustit do multiplayerového hraní, ve kterém můžete ostatním předvést, co jste se naučili a ukázat jim, že s vámi není dobré si zahrávat.
Svou dobře odvedenou práci Gameloft ještě podtrhl cenou hry. Ta také překvapí. Za podobný titul by mnoho lidí zaplatilo bez váhání klidně stovku. Zdá se však, že Gameloft to s masovým rozšířením hry Asphalt 8: Airoborne mezi hráče myslí opravdu vážně a tak nasadil bezkonkurenční cenu 20 Kč za plnou hru. Tak a teď už žádné výmluvy a hurá za volat! A až si dáte krátkou pauzu, napište mi tu do diskuze pod článkem jak se hra líbí vám…
Skvělé automobilové závody na android. Výtečná grafika, nové herní módy a prvky posunují celý žánr zase o krok dále.Hodnocení
Hratelnost - 88%
Grafika - 80%
Hudba a zvuk - 92%
Originalita - 84%
86%
Diskuze ke hře Asphalt 8: Airborne na androidforum.cz