Vzpomínám si na dobu, kdy většina z nás toužila po telefonu s co nejmenšími rozměry. Bylo to před takovými 10-15 lety. Co v historickém měřítku znamená 10-15 let? Je to hodně krátká doba. My jsme se během ní přitom dokázali výborně adaptovat na zcela nové trendy. V podstatě jsme otočili o celých 180 stupňů a tak se teď – jako mávnutím kouzelného proutku – nacházíme v době, kdy žádný velký telefon není dostatečně velký.
Telefony jsou jedním z nejmladších a nejbouřlivěji se rozvíjejících průmyslových odvětví – jsou na tom stejně, jako například videohry. Nové trendy si sedají, staré nás opouštějí téměř ze dne na den. Týká se to hardwaru, ale samozřejmě i dalších oblastí, včetně služeb jako je Google Play. Víte, že Google Play vznikl sloučením služby Google Music a Android Market? Máte představu o tom, kdy a jak Android Market vznikl? Nehodláme se teď vrtat v historii a letopočty vás uvést do mikro spánku, jenom vám chceme zběžně představit nejzajímavější okamžiky vývoje Google Play (Android Marketu), platformy, které jsme věrnými fanoušky.
Vznik a vývoj obchodu Android Market (dnešní Google Play)
Android Market vznikl společně s uvedením prvního telefonu s Androidem na trh. Stalo se tak v říjnu roku 2008. Průkopníka Androidu, společnost HTC, rychle následovaly i další mobilní společnosti a v roce 2009 tak měly telefony s Androidem už 20% podíl na trhu. Na sklonku roku 2010 se Android stává vedoucí platformou smartphonů a v roce 2012 už pokrývá více jak 59% chytrých telefonů a tabletů.V té době vedle distribuční služby Android Market vzniká doplňková služba Google Music, jenže dva distribuční kanály uživatele Androidu matou a 6. března 2012 tak dochází ke sloučení obou služeb a přejmenování z Android Market na Google Play.
Sloučení Android Marketu a Google Music
Android Market přišel za dobu své existence s mnoha zajímavými novinkami, ale právě Google Play byl tím pravým krokem do budoucnosti.
Google Play spoustu takových maličkostí zahladil. Ale ani to neznamenalo konec vývoje. Vedle neustále se rozšiřující základny her a aplikací (v květnu roku 2011 Google Play obsahoval přibližně 200.000 aplikací, v dubnu roku 2013 už je odhadované číslo přibližně 4x vyšší) Google Play nyní umožňuje nákup knih a filmů, editaci vlastního profilu včetně sestavování svého seznamu přání, hodnocení zakoupených her, vyhledávání podle vlastního klíče, ale především se chystá na velkou reorganizaci herní sekce.
Rok | Měsíc | Počet dostupných aplikací | Počet stažení |
2009 | březen | 2.300 | |
prosinec | 16.000 | ||
2010 | březen | 30.000 | |
duben | 38.000 | ||
srpen | 80.000 | 1 bilion | |
říjen | 100.000 | ||
2011 | květen | 200.000 | 3 biliony |
červenec | 250.000 | 6 bilionů | |
říjen | 319.000 | ||
prosinec | 380.297 | 10 bilionů | |
2012 | leden | 400.000 | |
únor | 450.000 | ||
květen | 500.000 | ||
červen | 600.000 | 20 bilionů | |
září | 675.000 | 25 bilionů | |
říjen | 700.000 | ||
2013 | únor | 800.000 | |
duben | 850.000 | 40 bilionů | |
květen | 48 bilionů | ||
červenec | 1.000.000 | 50 bilionů |
Plánované změny na Google Play
V únoru roku 2014 bychom se tak konečně mohli dočkat výrazného posunu Google Play směrem k přehlednosti a větší uživatelské přívětivosti. Rozdělení her na arkády a akční hry, hlavolamy a logické hry, karty a kasino, pro příležitostné hráče, sportovní hry a závody bude Google Play nabízet kategorie akční hry, adventury, arkády, hudební hry, RPG hry, simulace, strategie, puzzle, karetní hry, kasinové hry, hry pro příležitostné hráče, deskové hry, rodinné hry, trivia hry, hry s písmeny, závodní a sportovní hry, což je celkem 17 kategorií oproti původním šesti. A to už je pořádný rozdíl.
A co bude dál? Těžko říct. I když nemáme k Androidu a potažmo k její distribuční službě Google Play žádné velké připomínky, maličkostí se najde celá řada. Necháme se překvapit, kam povedou kroky Googlu napříště. Nyní je zřejmé jen to, že nezůstane našlapovat na místě. Od dob Android Marketu totiž ušel pořádnou cestu a pochybujeme o tom, že by chtěl zahodit současný 80% podíl na trhu.