Na začátku této adventury uslyšíte: „Agente A, posíláme vám nový úkol z velitelství. Nepřátelský agent známý jako Ruby La Rouge má políčeno na naše tajné agenty. Najděte ji a chyťte ji“. A tak se do toho pustíte.
Vaše první kroky v této hře vás přivedou k obrovské vile, domově tajné agentky Ruby La Rouge. A vaším prvním úkolem je dostat se dovnitř. Při průzkumu okolí narazíte na tajné otvírací zařízení a tím je na světě i první logický problém. Ale to je vlastně jenom taková kapka v moři.
Jakmile se dostanete do domu, teprve pochopíte. Dům je skutečně obrovský, tvoří ho hned 3 patra, přičemž v každém z pater se nachází 3 – 5 místností. A každá tato místnost přináší svoje tajemství, zajímavá zákoutí, logické hádanky, nebo nápovědy a často také speciální aparáty, s nimiž musíte pracovat, abyste něco otevřeli/zavřeli/prolomili nebo jiným způsobem aktivovali.
Každá z místností má tedy svoji jasnou roli v příběhu i celkovém zasazení a nepůsobí jenom jako hloupá výplň hry (budete se divit, ale v adventurách často narazíte na místa, která by ve hře ani nemusela být, ale tvůrci je tam zasadí, aby tím natáhli herní dobu – osobně mě tyto hry docela štvou).
Jako pavučina
Dům (včetně příchodu do domu i odchodu z domu) je přitom pouze první kapitola. Všechny ostatní kapitoly však fungují naprosto stejně. Mají ucelený námět a jsou zasazené do svébytného prostředí, které v plném rozsahu pracuje s hlavními myšlenkami hry. Jak si to představit? Vraťme se k první kapitole, tedy do domu. Pozor, následuje spoiler, respektive lehký návod na řešení hádanek. Takže vejdete do domu a hned před vámi je velké akvárium a v něm se nachází klíč. Takže je jasné, že klíč budete muset nějakým způsobem vyndat. Hned vedle, kousek nad římsou krbu pak visí jakýsi mechanismus, který odkazuje k další hádance. A u schodů, které vedou z místnosti do patra výše, si pak sedí docela okatě 4 zajímavé květináče (včetně květin).
Jelikož druhé dva objekty jsou značně nečitelné, pravděpodobně jako první vyřešíte hádanku s akváriem. Hned poté ale narazíte na vodítko, které vám vysvětlí, co je ten aparát nad krbem. A jakmile tento aparát aktivujete, zase se k vám rychle donese další sdělení, tentokrát o práci s tímto aparátem. A toto sdělení zcela přirozeně vyplyne z návštěvy jiné místnosti, nebo třeba z řešení jiné hádanky. Je těžké to vysvětlovat, ale chtěla bych tu vyzdvihnout nápaditost autorů a jejich schopnost všechno přirozeně provázat.
Kliky a dvojkliky
Agent A, adventuru se spoustou logických hádanek tvoří celkem 5 kapitol – A puzzle in disguise, The chase continues, Ruby’s trap, A narrow escape a The final blow. Výše zmiňovaný dům a jeho přibližně 12 místností je přitom základ pouze jedné (první) kapitoly.
V rámci příběhu se pomalu přesunete do tajných místností agentky La Rouge, které jsou ještě mnohem nápaditější a rozlehlejší než samotný dům. Všechny kapitoly, respektive všechna nová místa přitom na dům z první kapitoly pečlivě naléhají a jenom dále rozšiřují již známé prostředí.
Skvělé na tom je, že staré místnosti jsou i v pozdních fázích hry vždycky k něčemu užitečné. Postupně zjišťujete, že se v nich nacházejí další a další mechanismy, které potřebujete pro řešení pokročilých záležitostí, takže návrat zpět do domu není otravné.
K perfektnímu pocitu z hraní potom přispívá také ovládání. Tuto adventurní hru pro Android totiž ovládáte pouze kliky a dvojkliky. Pokud chcete vyjít do první patra, prostě jenom kliknete na schody. Pokud se v místnosti chcete přiblížit k nějakému aktivnímu předmětu, třeba k římse nad krbem, opět na něj pouze kliknete. A pokud se chcete vzdálit zpět od něj, tak na obrazovku kliknete dvěma prsty a obraz vám odzoomuje. Je to hodně efektní a přitom nenáročné. Na mobilní platformu se tento způsob hodí jako zadek na hrnec, ačkoliv se může stát, že pokud přecházíte z počítačů a PC adventur, tak se nejprve budete cítit svázaně. Ale nebojte se, ono vás to omrzí, jako to omrzelo mě. Myslím ten pocit svázanosti. Teď už si to nemůžu vynachválit.
Agentka, která je vždycky o krok vpřed
Agent A rozhodně není upovídaná adventura, která by na vás na každém kroku vybalila dvoustránkový elaborát. To vůbec ne. Příběh hry tvoří jenom několik videosekvencí (obvykle mezi kapitolami), kde zjistíte potřebné informace stejně jako další střípky k hledání agentky. To ale není ani zdaleka všechno.
Další spoustu informací, možná více než v předělových videosekvencích, dostanete během samotné hry. Vaše postava (není vidět, ale hrajete za ní) komentuje věci, na které klikáte. A i prostředí samo vám o honbě za protřelou agentkou spoustu věcí napoví. Takže když vnímáte detaily, příběh vám před očima staví velkolepou podívanou s minimálními náklady.
Díky skutečně malému množství textů a díky poměrně nenáročné angličtině je tato hra vhodná i pro hráče, kteří neovládají cizí jazyky. Mám to vyzkoušeno hned od dvou lidí zároveň. Oba anglicky vůbec neumí a oba si hru skvěle užívali, takže se nebojte. Agent A můžete hrát i bez textů, které v nich najdete.
Něco jako The Room, ale v komiksové grafice
Už po prvních několika minutách hraní mi bylo jasné, že Agent A se svými herními mechanikami hodně podobá hrám ze série The Room, případně novější logické hře na motivy The Room s názvem The House of Da Vinci. Jistou podobnost potom najdeme také v sérii Faraway.
S hrami ze série The Room má adventura Agent A podobné hádanky. S jistou nadsázkou se dá říci, že pořád někde něco hledáte a montujete, ať už se jedná o skryté přihrádky nebo posuvné obrazy, případně otočné mechanismy a zámky bez čísel, ale s obrázky.
S hrami ze série Faraway má tato logická hra/adventura společný způsob pohybu v prostředí, celkovou koncepci a vizáž. Hra vypadá hodně podobně, jenom je o něco barevnější a laděná do trošku jiných odstínů. Takže pokud máte rádi výrazné pastelové barvy, ke konečnému hodnocení si přidejte ještě pár procent.
Ale pozor, ještě bych chtěla zdůraznit, že ačkoliv Agent A hraje pastelovými barvami, rozhodně to neukazuje na hru pro děti. Agent A má sice doporučení PEGI 7 (pro děti od 7 let) a je třeba připustit, že v ní nenajdete krev ani násilí, jenže prostředí a vůbec atmosféra hry je dost pochmurná a téma poměrně závažné (a to je moc dobře), takže bych tuhle hru svěřila až trošku odrostlejším dětem (alespoň 10 a více let).
Nejlepší detektivní adventura na Android
Jak jsem se zmínila už na začátku recenze, Agent A obsahuje celkem 5 kapitol. Každá tato kapitola vás zabaví tak na 1 – 3 hodiny podle toho, jak vám půjde hraní od ruky (osobně jsem sem tam narazila na zádrhel, takže bych se přikláněla alespoň k těm 2 hodinám). Celkem se tedy dočkáte asi 5 – 15 hodin opravdu kvalitní zábavy.
Tvůrci si jsou vysoce kvalitním zpracováním a zábavností hry natolik jistí, že na Google Play umístili také trial verzi, která obsahuje celou první kapitolu zdarma. Tato trial verze vám umožní vyzkoušet si, zdali se vám Agent A strefila do vkusu, nebo se do ní nevyplatí investovat. Přímo skrze tuto trial verzi pak můžete zakoupit i zbytek hry a to za lidových 53 korun.
Svoje čtyřdenní dobrodružství (vždy večer před spaní po asi 2 až 3 hodinách) bych shrnula tak, že nelituji ani jediné strávené minuty a ani jediné utracené koruny. Agent A je skvělá adventura s pestrou paletou logických hádanek (chtěla jsem je spočítat, ale pak jsem zjistila, že je jich fakt moc), která vás přiměje přemýšlet. Osobně ji řadím mezi nejlepší adventury roku 2018, případně mezi nejlepší logické hry 2018. Věřím, že za srdce chytne i vás.
PS: Agent A jsem hrála na svém dosluhujícím smartphonu LG G4. Telefon se při hraní zahříval na běžnou míru, občas ale došlo k lehkému zaškobrtnutí. Na zábavě to Agent A neubralo, ale pro horší zařízení jak je LG G4 tuto hru nedoporučuji.
Agent A
Hratelnost - 90%
Grafika - 92%
Hudba a zvuk - 87%
Originalita - 89%
90%
Výborná
Jedna z nejlepších adventur / logických her pro Android za rok 2018. Obsahuje nápadité logické hádanky i zajímavý příběh, který je vyprávěn i bez dlouhých a složitých vět. To znamená, že tato hra se hodí do rukou i lidem, kteří neovládají cizí jazyky.