Age of Wushu je MMO (massive multiplayer online) hra, v níž ožívá čínský svět kung-fu. Vysvětlovat základní principy hry není zrovna jednoduché, protože hra stojí především na čínském bojovém umění, a to naprosto dokonale. Soubojový systém sestává z hromady speciálních úderů, kopů a akrobatických kousků, které znáte například z filmů s Jackie Chanem (Karate Kid, Návrat Draka atd.). I na počítačích je tento soubojový systém značně komplexní a vyžaduje pár dní cvičení. Jak to dopadne, když se tato hra zvedne a přesune se na mobily s Androidem, kde si dá podtitulek Dynasty? Překvapivě dobře!
Stejně jako počítačová hra, patří i Age of Wushu Dynasty do skupiny akčních MMO RPG. Na rozdíl od klasické počítačové hry však není – ze zcela zřejmých důvodů – zasazená do otevřeného světa, nýbrž do pseudo-otevřeného světa rozděleného na lokace, které jsou ohraničené koridory. I tak je pocit z obrovitosti okolního prostředí poměrně slušný, i když milovníci her se skutečnými otevřenými herními světy asi spokojeni nebudou. Na courání po světě jen tak bezcílně to tu moc není, i když tím pár hodin možná rádi strávíte.Age of Wushu Dynasty je spíše o příběhu, plnění questů (hlavních i vedlejších) a nakonec o soubojovém systému a z toho plynoucího bohatého systému vylepšování postavy. Obvyklá herní seance vypadá tak, že se vydáte plnit úkoly v hlavní příběhové misi. Přitom často narazíte na postranní questy, nebo různé časově omezené výzvy.
Díky tomu si pak vybíráte úkoly jednak podle svých schopností, ale také podle vzdálenosti od místa určení, nebo podle zajímavosti samotného zadání (a z toho plynoucího příběhu). Hlavní dějová linka se nevyhýbá různým klišé, která jsou běžně k vidění v klasických kung-fu filmech, ale celé to snažení uvnitř hry víceméně příjemně drží pohromadě a dokáže mu vdechnout smysl. Nicméně příběhy našroubované na vedlejší úkoly jsou mnohem nápaditější a leckdy člověka překvapí. U jednotlivých zadání tak budete nuceni přemýšlet o duševních záležitostech, ale třeba se i smát nad absurdním výrokem atd. To vás pozitivně motivuje k prozkoumávání okolního světa, nebudete se tak slepě hnát pouze za splněním hlavní dějové linie. A to je pro MMORPG vždycky pozitivní věc.
Tvorba postavy a herní styl
Na začátku hry si vytvoříte postavu. Na výběr jsou 4 druhy postav – shaolin, wudang, emei a tangmen, některé z nich jsou k dispozici v ženském i mužském provedení, všechny do jednoho potom v tzv. učňovském nebo mistrovské velikosti – učeň je malý, mistr velký. Osobně se mi zalíbila klasická šaolinská postava v dospělém provedení, více se tedy rozepíši o ní. I když bych ráda, není v silách jedné osoby během pár týdnů prozkoumat více než jednu postavu – každá se totiž svým herním stylem podstatně mění. To může být lákadlo pro zvídavější hráče – hra umožňuje tvorbu až 3 postav na jeden účet, takže prostor pro experimentování tu je.
Ale zpět k mému shaolinovi. V boji má postava už během prvních několika levelů uměla klasické máchání tyčí, krytí, otočky, silné a přesné údery a samozřejmě i základní údery a kopy. K tomu si přičtěte nadstavbové schopnosti, jako jsou úder z výskoku či létající šíp a máte docela slušný základ pro kosení nepřátelských krys. Jenže to jste teprve na začátku.
Každá z postav je opravdu bohatá na speciální schopnosti, takže prvních několik desítek hodin je orientace mezi nimi docela obtížná. Ale pak se zorientujete a možná také velmi rádi využijete možnost předdefinovat si různé herní sety, které budou kombinovat vybrané speciální údery a kopy. To je příjemné, neboť možností je opravdu hodně, a abyste byli úspěšní – alespoň v pokročilejších levelech s rafinovanými bossy – musíte přemýšlet o tom, s čím do potyčky vlastně jdete. Jinými slovy řečeno – na každý z herních stylů, nebo lépe řečeno úderů existuje jeden úder, který ho nejlépe neutralizuje. V bojích to proto funguje jako klasický – kámen-nůžky-papír, čemuž se musíte podřídit.
Age of Wushu Dynasty je hra dvou tváří
Abych se přiznala, Age of Wushu Dynasty považuji za nejkomplikovanější hru, kterou jsem kdy na mobilu hrála. Je toho opravdu hodně, co musíte pochytit – a to mluvíme pořád jen o soubojích – a i když to pochytíte, ještě není všem dnům konec. Stejně jako pochopení soubojového systému je i jeho správné provedení. Age of Wushu Dynasty je složitý, a to i do ovládání. Hromadu úderů zkrátka nevměstnáte na dvě tlačítka, čímž se dostáváme k tomu, co chci říct.
Automatický soubojový systém při zapnutí vede vaši postavu, jako byste s ní bojovali sami (někdy je méně úspěšný, jindy zase o něco více). Pokud ho tedy zapnete, na hru se koukáte jako diváci – vaše postava předvádí pokročilé kreace, soupeři kvílí a pokud jste na vyšším levelu (a lépe vybaveni) jak oni, tak jste za chvíli vítězi, i když nehnete prstem.
Automatický soubojový systém přitom doplňuje ještě možnost automatického přebíhání mezi jednotlivými zadavateli questů – prostě stačí kliknout na zadání úkolu a postava se rozeběhne na místo určení. Suma sumárum tak Age of Wushu Dynasty můžete nechat, aby se hrála sama.
Zní to trošku absurdně, ale tak hrozné to není. Na mobilech s Androidem má tento přístup rozhodně své místo – pokud bloudíte, jedním kliknutím se dostanete tam, kam potřebujete. Pokud tápete při souboji, jedním prstem postavu uvedete do automatického módu a necítíte se beznadějně. Na mobilech zkrátka hraje spousta nezkušených hráčů, pro které je toto řešení ideální. Ale i my pokročilí hráči v něm musíme najít pozitivní stránky – tak například, co dělat, když vás při hraní něco vyruší, když se třeba dostanete na přestupnou stanici a potřebujete od hry chvíli odhlédnout? Ano, můžete zapauzovat na místě, jenže když se souboj sám dohraje, možná to bude ještě lepší – nevypadnete z tempa, nikde se nezarazíte a budete moci pokračovat k dalšímu souboji. Opravdu tuto možnost vítám s otevřenou náručí, neboť zážitek z hraní stále máme ve svých rukou – k tomu používat dvojici inkriminovaných tlačítek nás totiž nikdo nenutí.
Složité nebo jednoduché?
Poměrně složitá situace nastává i v případě levelování a vylepšování postavy a vůbec všechny ty pokročilé věci, jako jsou craftování, vylepšování vybavení atd. Tak například strom dovedností – jak už jsem načala, každá postava má své vlastní nadstavbové údery a triky – ty jsou rozdělené do tří částí (klasické údery, postoje a mentální dovednosti). Hráči si přitom vybírají nejen své sety těchto schopností, každou tuto pokročilou schopnost však vylepšují. Proto si musíte dát pozor, abyste na některou z dovedností nezapomínali – v pozdějších levých se to nemusí vyplatit, protože můžete být donuceni změnit herní styl.
Naštěstí i zde tvůrci mysleli na zjednodušení. Při levelování tak můžete použít tlačítko, které vám všechny položky vylepší automaticky. To nemusí být sice tak efektivní, ale na druhou stranu vás to vyvaruje naprostých kiksů, jako že byste se třeba nemohli dostat dál, protože byste neměli vylepšenou inkriminovanou vlastnost atd. Age of Wushu Dynasty tedy opět dokazuje – že dokáže být pekelně obtížné, ale také kouzelně jednoduché. Z toho vyplývá, že Age of Wushu Dynasty je i přes svou komplexnost určeno pro všechny hráče.
Muž proti muži (žena proti ženě, muž proti ženě atd.)
Jelikož je Age of Wushu MMO (RPG) pro mobily s Androidem, musí zde být nějaká kooperace mezi jednotlivými živými hráči. Tato kooperace je v případě tohoto klenotu vyvedena formou PvP soubojů. Tyto souboje probíhají v arénách (i přírodních) a vaše dovednosti teprve prověří. Nemusíte se sice bát, že by vás hra postavila proti nezměrně silnějšímu soupeři – match making systém funguje naprosto skvěle – ale hráči jsou prostě občas opravdu velmi šikovní, nehledě na to, že automatické souboje vám nejsou k ruce. A tak budete prohrávat, alespoň zpočátku. Ale i tak to za to stojí, protože odměny jsou hodnotné a obvykle je doprovázejí i cenné zkušenostní body. Takže vám radím, zatněte zuby a přes těch pár nezdarů se přeneste, protože jednou vyhrajete. A bude to opravdu sladké!
Free-to-play, že si ani nevšimnete
Stejně jako většina her v dnešní době, i Age of Wushu Dynasty je free-to-play. To znamená, že si ji můžete stáhnout a hrát zcela zdarma. Sympatické je, že free-to-play v Age of Wushu Dynasty je opravdu nenásilný, takže si ho možná ani nevšimnete. Ano, pokud budete chtít něco navíc, můžete vysolit peníze. Ale není to potřeba.
Vůně růžových jabloní
Age of Wushu Dynasty je velmi rozsáhlá hra. Seznámit vás se všemi skutečnostmi v jedné jediné recenzi tak rozhodně nemůžu – Age of Wushu Dynasty by slušela spíš nějaká rozsáhlejší příručka tak minimálně o 200 stránkách. Ale jedno si přesto ještě neodpustím. Jedná se o nádherný grafický styl. Age of Wushu Dynasty je jako chodící reklama na asijskou kulturu. Ano, hra není po technické stránce dokonalá – občas se v ní prolínají objekty, nebo například chybí textury, ale to není to hlavní. Hlavní je, že funguje jako celek. Na Age of Wushu se podíváte a je to kulturní zážitek. Krásné scenérie vás dokážou pohladit na duši, zanechat ve vás jisté pocity, což je další, pro MMORPG velmi důležitá věc. Když člověk cítí vůni vzrostlých jabloní, tak rád zapomene na starosti všedních dní… a ve hře pobude třeba ještě o pár hodin déle.
Recenze výše prozrazuje, že Age of Wushu Dynasty na mě udělala pozitivní dojem. Ba co víc – v jejích zákoutích jsem se ztrácela velmi ráda a často mě přitom postihoval syndrom „ještě jeden quest a jdu spát“, což je myslím vždycky ten nejlepší indikátor kvalitní hry.
Age of Wushu Dynasty
Hratelnost - 85%
Grafika - 82%
Hudba a zvuk - 70%
Originalita - 80%
79%
Výborná!
Graficky podmanivá a obsahově bohatá MMORPG, která vás okouzlí složitými souboji i elegantním způsobem, kterak tyto souboje můžete obejít.